توفي المفكر والمترجم الدكتور شوقي جلال، اليوم الأحد، عن عمر ناهز 92 عامًا، بعد أزمة صحية كبيرة.

ولُقب الدكتور شوقي جلال بـ "شيخ المترجمين"، ويُعتبر أحد أهم رموز الثقافة في مصر والعالم العربي.

شوقي جلال  مفكر وكاتب ومترجم مصري، يعد من أبرز رواد الترجمة والفكر في مصر والعالم العربي. 

ترك جلال تراثًا فكريًا وثقافيًا ضخمًا، شمل العديد من المؤلفات والترجمات.

شوقي جلال كمفكر

اهتم جلال بالفكر التنويري، وسعى إلى نشر الوعي الثقافي والفكري لدى المجتمع المصري. 

وقد عكست أعماله الفكرية هذه اهتماماته، ومنها:

"الترجمة في العالم العربي: الواقع والتحدي""نهاية الماركسية""الحضارة المصرية: صراع الحضارة والتاريخ""الفكر العربي وسيسيولوجية الفشل""التفكير العلمي والتنشئة الاجتماعية""ثقافتنا وروح العصر"

تناولت هذه المؤلفات موضوعات متنوعة، منها الترجمة، والفكر السياسي، والفكر العربي، والتنمية الاجتماعية والثقافية.

اليونسكو تدرج مواقع تراثية فى كييف ضمن قائمة التراث المعرض للخطر.. تفاصيل بعد 3 سنوات ونصف.. عودة لوحة فان جوخ المسروقة إلى متحف سينجر لارين شوقي جلال ككاتب

كتب جلال العديد من المقالات والدراسات في العديد من المجلات والدوريات العربية، منها: صحيفة "الأهرام"، ومجلة "العربي" الكويتية، ومجلة "الفكر المعاصر"، ومجلة "تراث الإنسانية".

تميزت كتابات جلال بأسلوبها الواضح والبسيط، وتناولت موضوعات متنوعة، منها الأدب والفكر والسياسة والتاريخ.

شوقي جلال كمترجم

ترجم جلال العديد من الكتب من اللغات الأجنبية إلى العربية، منها:

"التنوير الآتي من الشرق" لمؤلفه أحمد عبد الحليم محمود"الإسلام والغرب" لمؤلفه مالك بن نبي"بنية الثورات العلمية" لمؤلفه توماس كون"أفريقيا في عصر التحول الاجتماعي" لمؤلفه فرانسيس فوكوياما"الأخلاق والسياسة" لمؤلفه هانز جورج غادامير

تميزت ترجمات جلال بدقة وسلاسة، وقدمت للقارئ العربي أعمالًا فكرية وثقافية مهمة.

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: شوقي جلال الحضارة المصرية الدكتور شوقي الوعي الثقافي التنمية الاجتماعية العدید من شوقی جلال

إقرأ أيضاً:

بعد تصدره التريند.. تعرف على أبرز تصريحات أحمد عزمي التلفزيونية





تصدر اسم الفنان أحمد عزمي تريند محركات بحث جوجل، فور ظهوره مع الإعلامية والفنانة الكبيرة اسعاد يونس، وكشف  عزمي عن كواليس مقابلته مع عمرو الفقي المدير التنفيذي للشركة المتحدة للخدمات الإعلامية،وكواليس وفاة والدته،وغيرها من الأمور. 


وقال: “اول مكالمة جاتلي كانت بعد 24 ساعة من المستشار الإعلامي للشركة المتحدة، أنا عملت البوست ومفتحتش السوشيال ميديا تاني واستنيت التليفون يرن لو مرنش يبقى اللي عملته كان غلط وربنا يتولاني، لما كلمني قالي عندك ميعاد مع عمرو الفقي، وقعدت أعيط وأعصابي سابت من الفرحة مكنتش مصدق ومش عارف أرد قولتله الحمدلله وشكرته، قفلت معاه وكنت سعيد وخايف وبعدها كلمني عمرو الفقي قال لي أنا في انتظارك”.



وأضاف: “أول ما دخلت المنتجة دينا كريم بركن العربية شوفتها وهي داخلة قالتلي هستناك فوق المقابلة كانت كأني اعرفه من زمان وكأننا اتكلمنا كتير وقال لي انت متعرفش احنا بنحبك اد ايه وانت مكانك بينا موجود واللي جاي كله خير وهنفضل في ضهرك وكأن كل تعبي راح وحد شال من على ضهري فترة ألم وحسيت إنه بيتي، واتفاجئت بالتعاقد كنت فاكر إنه لقاء تراضي اتفاجئت إن في عقد والصورة اتاخدت وانا بقول لدينا أنا بقيت معاكي تاني”.




أحمد عزمي يكشف حقيقة أزمته مع المخرج وحيد حامد: منتج وقع بينا وقاله ده بيتنطط علينا



وتابع: “قبل كده حصل كلاش في فيلم دم الغزال كنت ماضي مع وحيد حامد وبعده كنت ماضي مسلسل الدم والنار بعتلي الاسكريبت وكان المنتج الفني مش بيحبني وكان في حركة عارف إنه بيضايقي وضغط عليا في التعاقد بعدها بـ 5 أيام لقيته بيكلمني وبيقول لي انزل قررنا ننزل أجرك للربع وانا رفضت لأني ازاي بعد ما امضي رقم تقللوه، راح لاستاذ وحيد حامد قاله الواد بيتنطط علينا وفاكر نفسه أحمد زكي، كنت حزين من خسارتي لأستا وحيد حامد أنا حبيت السينما من أفلامه، بعدها لقيت وحيد حامد بيكلمني وبيقولي انا عرفت اللي حصل وعرفت الحقيقة قالي انا عايزك في فيلم وعد واول ما تيجي كلمني وتجيلي”.






وأشار: “الفترة دي كنت حاسس إني جوا مركب وشايف الاعمال وشايف اني في مركب بتبعد لحد ما بقيت شايف ضباب حاسس اني عايز ابقى موجود واحقق حاجة حاسس إنه عندي مسؤوليات كبيرة، تراكم الناس في الشارع الكلمة اللي كنت بحبها زمان بقت توجع انت فين عايز اشوفك وحسيت اني مش هعرف ارجع ومفيش طريقة ارجع كل ده خلاني اكتب الحالة اللي حاسس بيها”.





وواصل: “أمي لما ماتت بقى عندي احساس إني اتحرمت من الدعوة بتاعتها، هي اللي حفظتني بنفسها صورة ياسين كاملة وفي الأيام الأخيرة كنت بقوم وقت الفجر أصلي وأقرأ سورة ياسين على روحها، ولما حصل البوست وردود الأفعال عليه لقيت نفسي بكلمها وبقولها انتِ لسه موجودة وكنت حاسس إني تعبان وكأنها خدتني في خضنها وبتطبطب عليا”.








 

مقالات مشابهة

  • أعمال درامية تعزز الهوية الوطنية والانتماء.. «منها الاختيار»
  • تعرف على التهم الموجهة للمتهمين باختلاق واقعة سحر مؤمن زكريا
  • شوقي غريب يخلف إيهاب جلال في الإسماعيلي
  • تعرف على تفاصيل حفل وائل جسار في الأردن
  • بعد تصدره التريند.. تعرف على أبرز تصريحات أحمد عزمي التلفزيونية
  • معرض الرياض الدولي للكتاب يحتفي باليوم العالمي للترجمة بندوة حوارية وأربع ورش عمل
  • “كتاب الرياض” يناقش جودة الترجمة السمع بصرية في الأعمال السينمائية
  • شوقي غريب مديرًا فنيًا للإسماعيلي خلفًا لإيهاب جلال
  • السحر الأسود ومياه الترعة
  • اللواء بسام عطية: التحولات الفكرية تحدث بسبب عوامل سياسية واقتصادية.. والإنسان هو الركيزة الأساسية للدولة