تمر الدول العربية بفترة صعبة جراء الأحداث التي تمر بها دولة فلسطين الشقيقة، حرص عدد من نجوم الوطن العربي على دعم القضية الفلسطينية ومساندة الشعب الفلسطيني، وكان أبرزهم الفنان تامر حسني، ووجه نصيحة لمحبيه الذين يتساءلون عن وجود الله في حل خلافاتهم، حيث كان حريصًا خلال الفترة الأخيرة على التقرب من الجمهور وتوجيه العديد من الرسائل لهم، مؤكدًا أن وعد الله حق.


ونشر تامر حسني منشورًا عبر حسابه الشخصي على موقع "الفيس بوك"، عن أهمية الإيمان والعقيدة وكتب: "في الوقت ده ناس كتير إيمانها بربنا ممكن يتزعزع أو ينهار ويقولوا طب ربنا فين مش هرد بالآيات والأحاديث عشان في ناس أحق مني يتكلموا بلغة الدين بس أنا هرد رد بسيط من واقع الدنيا، أنت لو دخلت فيلم وجالك تليفون فاستعجلت ومشيت في ربعه الأولاني هل تقدر تحكم على نهاية الفيلم أكيد لأ يعني متحكمش على حاجه لسه مش خلصانة".


وأردف: "طب الدنيا لسه شغالة مخلصتش يعني متعرفش بكرا ربنا شايل ايه متستعجلش وتحكم على الدنيا وأنت لسه مشوفتش مرحلة النصر اللي ربنا وعد بها أصلًا في قرآنه متحكمش دلوقتي حكمك هيكون غلط احنا لسه مكملناش الدنيا للآخر، يمهل ولا يهمل واللي راحوا دول جريوا على الجنه اللي هي الحياة الأساسية حياة الخُلد راحوا دار الحق ومشيوا من دار الباطل".


وأكمل تامر حسني: "يا جماعة الدنيا دي ولا حاجة دي دار باطل فيها الشر والكره والحقد والظلم، لكن الناس دي راحت لحياه كلها حب وخير وسلام وفرح ولما في الآخره نشوف كل حد كانت حياته صعبة ومليانة معاناه ازاي ربنا كافئه على صبره وتحمله من كل اللي شافه وكرمه بأجمل نعيم الجنه هنقول ياريتنا كنا إحنا الصبر يا جماعة والثقة في وعد ربنا".

 

تامر حسني: ثقوا في الله أن وعد الله حق

واختتم تامر حسني حديثه، قائلًا: "الدنيا دلوقتي وسكان الأرض انقسمت 2 ناس إيمانهم راح وناس اتمسكوا بعقيدتهم أكتر ودول أول ناس كسبوا معركة الدنيا، ثقوا في كاتب الدنيا العظيم أنكم لازم هتسقفوا في النهاية من حلاوة نصره وهو بينصر المظلوم بمعجزة من عنده تتحقق في الوقت المناسب اللي يعلمه هو مش إحنا والله والله والله لازم يبقى معندناش شك نهائي في رحمته وفضله اكسبوا المعركة يا جماعة اوعوا إيمانكم بربنا يتهز احنا كلنا أصلًا عايشين في اختبار ولازم ننجح فيه إن شاء الله هتشوفوا بعنيكم أكبر رد من ربنا كما وعد في قرآنه الكريم ثقوا في الله أن وعد الله حق".

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: تامر حسني تامر حسنی ثقوا فی

إقرأ أيضاً:

اصطحبه للصلاة.. تفاعل واسع على صورة لتامر حسني وابنه

دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- نشر تامر حسني صورة تجمعه بابنه آدم، الجمعة، عبر حسابه الرسمي على إنستغرام، ظهر فيها الأب وابنه بالثوب الأبيض، ويضع كل منهما سجادة على كتفه، وحققت الصورة تفاعلاً واسعاً بين محبي النجم المصري.

وعلق تامر على الصورة بالقول: بعد ما صلينا الجُمعة أنا، والأستاذ آدم، وبعد ما علمته يدعي لكل الناس، و كل البلاد العربية".

وختم تعليقه على الصورة بالقول: " قولوا آمين يارب العالمين".

View this post on Instagram

A post shared by Tamer Hosny (@tamerhosny)

وأعرب الفنان المصري عن تضامنه مع الشعبين الفلسطيني واللبناني، عبر خاصية القصص في حسابه الرسمي على إنستغرام.

مقالات مشابهة

  • ضابط شرطة.. محمد رجب يتعاون مع تامر حسني في "ري ستارت"
  • اصطحبه للصلاة.. تفاعل واسع على صورة لتامر حسني وابنه
  • تامر حسني وابنه يظهران بالجلابية البيضاء: «كنا بنصلي الجمعة»
  • تامر حسني في أحدث ظهور رفقة نجله آدم «صورة»
  • عقب صلاة الجمعة.. تامر حسني يطالب جمهوره بالدعاء للأمة العربية (شاهد)
  • تامر حسني: علمت ابني يدعو لكل البلاد العربية
  • تامر حسني يفاجئ عروسين بحضور زفافهما وإحيائه مجاناً
  • رسالة صوتية من تامر حسني تصبح حديث السوشيال ميديا
  • تامر حسني يفاجئ عروسين بحضور حفل زفافهما دون مقابل.. التفاصيل الكاملة
  • كابت صحفي: الدبلوماسية المصرية لها دور كبير في الترويج للقضية الفلسطينية