أعلن الشاعر بهاء الدين محمد تراجعه عن الاعتزال بعد حوالي أسبوع من نشر هذا القرار عبر حسابه على موقع فيسبوك، وسط صدمة ورفض من محبيه. 

وكتب بهاء الدين محمد ملابسات القرار في منشور جديد له عبر فيسبوك قائلا:" مهما توقعت أو حسيت أو تخيلت  مش حعرف أوصف إحساسى بكلام يرد بكل إحترام على رد فعلكم وفعل زمايلى الفنانين اللى رافضين قرار إعتزالى والتركيز فقط على تأملات فى نِعم الله".

واستطرد بهاء الدين محمد قائلا:" رد الفعل اللى رافض القرار خلانى أسكت وأفهم وأعرف وأشوف بصوره واضحه مدى الحب والتقدير اللى وصلنى من كل مكان وعرفت من خلاله إن ليا مكان ف قلوب من حقهم الرفض .ورد الفعل اللى رافض الإعتزال خلانى أتجاوز اللحظه اللى خليتنى أفكر ف القرار".

وأوضح:" كانت لحظه سخيفه إتجمعت فيها أحداث كتيره مش حلوه ونفوس وقلوب كلها حقد وسواد وغباء ف الحياه الفنيه والشخصيه .  وكم كبير من ضعف وطمع ناس مش ناس !!! وأنا مهما قابلت وكنت قد اى هجوم قذر او بالمعنى الأوضح ( وساخة ناس مريضه وكلها غل ونقص ) بس حسيت إنى محتاج هدوء . وحسيت ف لحظه إنى محتاج أعيش لنفسى ومع نفسى بعيد عن أى ظروف تجبرنى على الإحتكاك أو معاملة الناس المرفوضه دين وحياة وأخلاق !!!وانا مش سهل أوصف ناس بالشكل ده".

وأشار قائلا:" كانت لحظه تقيله على القلب ولكن إكتفيت بالتخلص نهائى من الأصناف دى اللى بتقصد تتسبب ف أى ضرر وإبتزاز بكل شر وطمع وإستنزاف للإنسانيه اللى ربنا خلقنى بيها حتى لو كنت بأعاملهم بكل خير وماخدوش بالهم إن الطيبه اللى جوايه طيبه من قوتى ورحمتى . وخاصة لما ألاقى اللى بيتعامل معايه ضعيف وناقص . ولكن لابد من مواجهتهم بكل ردع ولازم يتحطلهم حدود لأنى مازلت بأواجه بقايا الناس دى ولكن إن شاءالله ح أكسب ف النهايه لأن اللى يخسرنى خسران ويستاهل مصيره اللى إختاره لذلك قررت شطب وإستئصال كل حد لا يليق ومرفوض .وإحتفظت فقط بالناس اللى قلوبهم ونيتهم سليمه ف الفن والحياه .وشكرا على هذا الحب والإحترام اللى ح أفضل قده وأرد عليه بكل فن .وبأشكر كل قلب كتبلى أو بعتلى أو كلمنى يطمن عليا وإعتبرته شاركنى ووقف معايه بكل حب ف التجربه دى .ومهم جدا أقول أنا مش بتاع ترندات ولا ظهور إعلامى بالعكس من سنين واخد قرار أعيش ف حالى بعيدا عن الأضواء وأسيب أعمالى فقط ف دايرة الضوء ويكفينى إن كلماتى تعيش وتفضل ناجحه وف قلوبكم". 

 

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: بهاء الدين محمد اعتزال الشاعر بهاء الدين محمد الشاعر بهاء الدين محمد الاعتزال تراجع عن الاعتزال بهاء الدین محمد

إقرأ أيضاً:

محسن محيي الدين: عقدة النجومية لم تصب داليدا.. وكانت تعشق هذه الأكلات

تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق

كشف الفنان محسن محيي الدين، لأول مرة عن تفاصيل علاقته بالفنانة العالمية الراحلة داليدا، مؤكدًا تواضعها الشديد، ولم تصيبها عقد النجومية.

وقال محسن محيي الدين في تصريحات تلفزيونية: "تعرفت على داليدا من أيام فيلم إسكندرية ليه؟ وأيضًا وداعًا يا بونابرت، وكانت داليدا صديقة المخرج يوسف شاهين جدًا، ولما كنا نروح مهرجانات كانوا يتقابلوا وأنا ببقى معاهم، وفي مرة داليدا عزمتني مع بعض الأصدقاء في بيتها وقعدنا نرقص قبل ما نعمل اليوم السادس”.

محسن محيي الدين: عقدة النجومية لم تصيب داليدا

وتابع الفنان محسن محيي الدين: "لما جينا نعمل اليوم السادس تدربت على اللغة العربية وهي كانت ست جميلة خالص متحسش إن عندها عقدة إنها نجمة وإنها لازم تبقى من كوكب تاني، بالعكس كانت بسيطة جدًا وحبوبة جدًا وكل الناس بتحبها وماكنتش حاسة إنها نجمة حتى كمان تأثرت أوي لما جت مصر وكانت بتاكل فول وطعمية وبامية".

وأضاف محيي الدين: "داليدا كانت حاسة إنها مصرية خالصة، حتى في افتتاح فيلم في شبرا كان يوسف شاهين عاملنا عربية مكشوفة وزفة وعدى تحت بيت داليدا في شبرا وقتها وكانت الناس تتهافت عليها والجاردات كانوا بيحاولوا يبعدوهم عنها وهي كانت بترفض وكانت حابة إن الناس تبقى حواليها وبتحاول تحتضنهم فكانت بني آدمة جميلة خالص".

محسن محيي الدين و داليدا في اليوم السادس

وشارك الفنان محسن محيي الدين في فيلم "اليوم السادس، وأنتج عام 1986، ودارت أحداثه عن فترة انتشار وباء الكوليرا في مصر، وكانت بطلته الأسطورة الإيطالية المصرية داليدا.

وظهرت في فيلم "اليوم السادس" كل من؛ شويكار، حمدي أحمد، صلاح السعدني، سناء يونس، عبلة كامل، محمد منير، والفنان العراقي يوسف العاني، كما أن بعض مشاهد العمل شهدت ظهور المخرج يوسف شاهين.

مقالات مشابهة

  • محسن محيي الدين: عقدة النجومية لم تصب داليدا.. وكانت تعشق هذه الأكلات
  • تعرف على الدكتور أيمن بهاء الدين نائب وزير التعليم
  • «رئيس جامعة السويدي للتكنولوجيا».. ننشر السيرة الذاتية لـ نائب وزير التعليم الجديد
  • السيرة الذاتية لـ أيمن بهاء الدين نائب وزير التربية والتعليم الجديد
  • من هو أيمن بهاء الدين البصال المرشح لنائب وزير التربية والتعليم بالتشكيل الوزاري الجديد؟
  • إكرام بدر الدين يكتب: ثورة الضرورة
  • محمد حماقي| أسعار تذاكر حفل بورسعيد وطريقة الحجز
  • سوزان نجم الدين: عِشت قمة التشرد والضياع بسبب الحرب
  • «الأوراق المالية» تطلق مشروع تنظيم الطرح الخاص لسندات الدين والصكوك
  • سوزان نجم الدين: عِشت قمة التشرد بعيدًا عن عائلتي