قالت الإعلامية سالي سالم، مذيعة بقناة الناس، إن اليوم يوافق اليوم العالمي للمسنين، لافتة إلى أن هذا اليوم مناسبة مهمة للاعتراف بالدور الذي يقدمه كبار السن في المجتمع، وخصوصا أنهم أصحاب خبرات كبيرة قادرين على نقلها للأجيال القادمة.

هدف اليوم العالمي للمسنين

وتابعت مذيعة برنامج «البيت»، المذاع على فضائية الناس: «يهدف اليوم للتوعية بأهمية تعزيز الصحة النفسية لكبار السن وتقديم جميع طرق الدعم لهم، وبمناسبة اليوم العالمي للمسنين فإحنا أولا بنقول لأهلنا وكل كبار السن كل سنة وانتوا طيبين وبخير، كل سنة وانتوا وسطينا وانتوا الأساس وأصحاب الفضل في حاجات كتيرة جدا، وبخبراتكم الكبيرة وبركتكم كلنا».

وأضافت أن هناك نصائح مهمة لا بد أن نعمل بها عند التعامل مع كبار السن، مردفة: «هي أول حاجة لازم يكون عندنا صبر وإحنا بنتعامل مع كبار السن، مش بس صبر لا صبر ورحمة، ونبذل قصارى جهدنا في خدمتهم ورعايتهم، وكذلك مهم أننا نتواصل معاهم من وقت للتاني، ونعرف هما محتاجين ايه ونعمله بسرعة، بلاش نحسسهم بالوحدة وأنهم تُقال علينا، وأيضا مهم جدا نتعامل مع كبار السن باحترام شديد، ونقدرهم سواء نعرفهم كويس أو منعرفهمش، يعني مثلا لو قابلنا حد من كبار السن في المواصلات، لازم نقوم وهو يقعد.. نساعده لو محتاج مساعدة».

كيفية التعامل مع كبار السن

وأضافت: «من الحاجات التي تفرق مع كبار السن أن يشعروا أن وجودهم فارق مع اللي حواليهم، يعني مثلا لو فيه حاجة في البيت نروح نحكيلهم وناخد رأيهم ونسألهم نتصرف إزاي، وكمان هما بيحبوا يحكوا عن ذكرياتهم والأيام اللي فاتت، بلاش تحسسهم إنك سمعت الكلام ده كذا مرة، اسمع لهم كأنك أول مرة تسمع وتفاعل كمان مع الحكايات اللي بيحكوها.. اوعى مهما كانت حالتك النفسية أو الضغوطات اللي عندك، تخلي صوتك يعلى عليهم أو تتعامل معاهم بطريقة مش مناسبة ده غير مقبول.. هما في المرحلة دي بيكونوا زي الأطفال أقل كلمة ممكن تجرحهم وتأثر على نفسيتهم إلى حد بعيد».

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: المسنين اليوم العالمي للمسنين كبار السن قناة الناس الناس مع کبار السن

إقرأ أيضاً:

استشارية نفسية تقدم نصائح لأهالي طلاب الثانوية العامة (شاهد)

وجهت الدكتورة نهى السبع، استشاري الطب النفسي بجامعة عين شمس، رسالة إلى أهالي طلاب الثانوية العامة، قائلة: «ما يحدث هو أننا نرى مشاكل الثانوية العامة من قبل بداية السنة».

تغيير مفاجئ في امتحانات الثانوية العامة 2024 ارتياح بين طلاب الثانوية العامة بسبب سهولة امتحانات الإنجليزي بالإسماعيلية توتر الطلاب وفقدان الثقة

وأضافت السبع خلال لقائها مع الإعلامية فاتن عبد المعبود والإعلامية عبيدة أمير ببرنامج صباح البلد المذاع على قناة صدى البلد، «نشعر بقلق وتوتر للطلاب وفقدان الثقة بينهم وبين أهاليهم قبل بداية الثانوية العامة بالفعل، وبنلاقي صراعات بين الأهالي والأولاد في السنوات ما قبل الثانوية العامة».

الثانوية العامة

وتابعت استشاري الطب النفسي: «أكتر مشكلة لدينا هو أننا حاطين الثانوية العامة قدامنا حد فاصل، وأن الحياة قبل الثانوية العامة شيء وبعدها شيء آخر، فكأن هذه النقطة هي الحاجز الفاصل».

واختتمت الدكتورة نهى السبع: «الزمن تغير ولم يعد هناك كليات قمة كما كان الحال من قبل، والأهم هو العمل على اكتساب مهارات جديدة».
 

مقالات مشابهة

  • لقاءات لكبار العلماء.. قناة «الناس» تقدم تغطية خاصة احتفالا بالهجرة النبوية
  • مسودة مشروع الصك التشريعي الخاص بكبار السن… جلسة حوارية بالسويداء
  • مذيعة شهيرة تهاجم سمية الخشاب.. والسبب؟
  • استشارية نفسية تقدم نصائح لأهالي طلاب الثانوية العامة (شاهد)
  • «الأرصاد» تحذر من ظاهرة جوية خلال 24 ساعة.. 7 نصائح للتعامل معها
  • كبار السن ومخاطر الجفاف خلال الصيف: نصائح للوقاية
  • كبار السن أكثر عُرضة لنقص السوائل في الجسم
  • كيف كفل قانون المسنين الجديد الرعاية لكبار السن؟
  • مي فاروق تروج لحفلها فى تونس.. ألقاكم بكل الحب بمهرجان دقة
  • هل أدخل خالد النبوي والدة زوجته إلى دار رعاية المسنين؟