متابعة بتجـــرد: شنت الفنانة هيدي كرم هجوماً حاداً على منتقدي الفنانين على مواقع التواصل الاجتماعي، مشيرة إلى أن الفنانين والمشاهير يتحملون إهانات كثيرة ويعانون من الإرهاب على مواقع التواصل.

ونشرت هيدي مقطع فيديو عبر “إنستغرام”، قالت فيه: “إحنا اتهرينا والله كمشاهير، بتكلم بصراحة بالنيابة عن مشاهير وخاصة ستات زيي، اتهرينا من الشتيمة والتهزيق وقلة القيمة والإرهاب على السوشيال ميديا وإنكم بتحسسونا إننا منسواش.

. واتهرينا من إننا نتشتم ونتهان ونتهزأ بجد والله حقيقي ده كتير، هو مفيش من الأحمر ده مفيش شوية دم وإحساس”.

وأضافت هيدي: “اللي بيشتمونا على السوشيال ميديا وإحنا طالعين وإحنا نازلين وإحنا بنحاول نعمل محتوى لذيذ وفيديوهات لذيذة وإحنا بنحاول نعمل طاقة إيجابية لإني بذاكر السوشيال ميديا علشان أشوف إيه اللي نافع لقيت مفيش حاجة نافعة لابسين لابسين ومتهزئين ووحشين ومشتومين”.

وأردفت: “صدقوني الناس اللي بتشتمنا لو شتمناهم نفس الشتيمة هينتحروا تاني يوم، إحنا عندنا جهاز عصبي قوي جداً لإننا مستحلمين ومنحسين ومش بنرد، ولكن صدقوني لو اللي بيشتمونا اتشتموا نفس الشتايم واتهانوا نفس الإهانة والله العظيم هتقطعوا شرايينكم من حجم الاضطهاد والإهانة والمهانة ولكن إحنا مش هنعمل كده لإننا محترمين ومؤدبين وحساسين وبنقدر مشاعر الآخرين اللي هي مش عندكم خالص”.

وواصلت هيدي كرم حديثها قائلة: “كده كتير شوفوا لكم لعبة تانية لأن كرامتنا مش لعبة في إيدكم وبالراحة علينا كل واحد عنده مشاكل ومآسي وناس فقدها وأزمات في شغله وأزمات عائلية واجتماعية وعاطفية وصحية وأرجو ورجاء محبة تخفوا على بعض شوية مفيش بيننا وبينكم تار ونجاحنا مش معناه فشلكم وممكن كل الناس تنجح، وأرجوكم بالراحة على إخواتكم الفنانين المبعدين الطيبين الحلوين اللي بيعملوا لكم حاجات حلوة”.

View this post on Instagram

A post shared by Heidy Karam (@heidykaram)

main 2023-10-01 Bitajarod

المصدر: بتجرد

إقرأ أيضاً:

خبير تعديل سلوكي: 25% من سكان العالم مرضى نفسيين

كشف الدكتور أحمد علام، خبير التعديل السلوكي العلاقات الأسرية والاجتماعية، أن الشخص الذي يسب ويشتم الإعلاميين على صفحات السوشيال ميديا هو إنسان ضعيف يستتر خلف هاتف.

المرض النفسي

وتابع خلال لقائه ببرنامج صباح البلد، المذاع على قناة صدى البلد، اليوم السبت، أن هذا الشخص يدرك أنه لا يقف وجه لوجه مع الإعلاميين ويعتقد أنه لا أحد يمكنه الوصول له، حيث إن هذا الشخص قد يكون مهمش في أسرته أو يعاني من أمراض نفسية ومنعزل ومنطوي.

الأرصاد: العلمين الأقل في درجات الحرارة على مستوى الجمهورية أستاذ تخطيط عمراني: قانون التصالح على المخالفات فرصة للمواطن لتقنين وضعه


وأوضح أن فئة كبيرة في المجتمع أصبحت مريضة نفسيا وهذا النسبة ارتفعت عالميا ووصلت إلى 25 % من سكان العالم وهؤلاء الذين تم فحصهم واكتشاف مرضهم بالاكتئاب أو المرض النفسي وهناك من لم يتم اكتشاف إصابته.
ولفت الدكتور أحمد علام، خبير التعديل السلوكي العلاقات الأسرية والاجتماعية، أن الشخص الذي يشتم غيره على السوشيال ميديا يكون متناقض بمعنى أنه لو رأى من يشتمه في الشارع يسارع لالتقاط الصور معه.

مقالات مشابهة

  • محمد رمضان عن صفعه لمعجب: أستاهل 5 أقلام وليس واحد.. فيديو
  • ضبط المتهم بابتزاز فتاة على مواقع التواصل الاجتماعي بالسويس
  • خبير تعديل سلوكي: 25% من سكان العالم مرضى نفسيين
  • شاهد بالصورة.. زواج فتاة سودانية من شاب فرنسي يشعل مواقع التواصل الاجتماعي
  • مصر.. فيديو شنق كلب على شجرة يشعل تفاعلا والداخلية ترد
  • رد صادم من سارة سلامة على منتقدي ملابسها
  • مقطع فيديو على مواقع التواصل الاجتماعي يطيح بشاب ثلاثيني بطنجة
  • إبداع الشباب يتألق في ختام برنامج استخدام السوشيال ميديا في ريادة الأعمال
  • الكويت.. فيديو قاصر يتعرض للضرب من مجموعة يثير تفاعلا والداخلية ترد
  • مشهد مروع لسقوط فتاة في مدينة ألعاب بتركيا