مصراوي:
2024-09-09@04:55:16 GMT

السيسي: بعد 20 سنة مش هكون موجود ولازم حد يضحي

تاريخ النشر: 30th, September 2023 GMT

السيسي: بعد 20 سنة مش هكون موجود ولازم حد يضحي

كتب- محمد عمارة:

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن المطلوب قبل 2014 كان "الناس تاكل بس" متسائلا: طب ننطلق إزاي؟، وبعد 20 سنة أنا مش هكون موجود، فيه حد لازم يضحي عشان الكلام ده ينتهي، مين يدفع؟.

وأضاف السيسي، خلال اليوم الأول من مؤتمر حكاية وطن، السبت: هقولكم، ممكن نُثقل أكتر على إخواتنا، بس ميصحش كده، إذا كانت انت مش قادر، عايزين الآخرين يساعدوك ليه؟ عشان كده قلت 2013، وهقولكم جهل الآخرين، بقى حد عايز يحكم بلد يهدها عشان ياخدها في 2012

وتابع: طب حد كان بيقولهم، والله العظيم أنا قلت، كل يوم بيعدي علينا البلد بتروح، نستقر والانتخابات تجيب اللي تجيبه، محدش بيعمل في البلد كده، 38 مليار دولار جبناهم بشق الأنفس من 90 لغاية الثورة، خلصناهم في سنة ونص، احتياطي ورصيد نقد أجنبي خلص، حالة عدم الاستقرار اللي استمرت من 2011 حتى 2013 جابت البلد على الأرض.

وواصل الرئيس: مفيش بلد بتطلع لقدام غير الاستقرار والأمن، بقولكم كده، وأي حد يقولكم بطريقة تانية غير كده، يا جاهل يا أحمق، عينيكم على استقرار بلدكم بس، مين يمسكها مش مشكلة، اسمعوا كلامي، أنا واحد منكم وأخوكم، لو البلد مستقرة ممكن تطلع قدام، فيه نماذج لدول، هل استقروا أو نموا؟ لأ، فيه فرصة؟ يا رب يساعدهم.. الكلام ده بقوله وأكرره كتير، الناس تستغرب، أنت خايف من حاجة؟ 105 مليون، لو حصلت مشكلة زي اللي بتحصل أنتوا هتبقوا في مشكلة تانية خالص.

واستطرد السيسي: الدولة دي مش هتنجح غير بيكم وبالاستقرار، يقولك هنهدهها على صحابها، انت لما مسكتها كنت لايص، ويقولك مؤامرة، المؤامرة جهلك وتخلفك، يهمني الناس في الشارع تعرف إن عيني عليها.

تغطية مباشرة لمؤتمر حكاية وطن.. لحظة بلحظة (اضغط هنا)

المصدر: مصراوي

كلمات دلالية: مؤتمر حكاية وطن الانتخابات الرئاسية أسعار الذهب شقق الإسكان فانتازي الطقس أمازون سعر الدولار أحداث السودان سعر الفائدة الحوار الوطني اضغط هنا الرئيس عبد الفتاح السيسي عبد الفتاح السيسي السيسي مؤتمر حكاية وطن

إقرأ أيضاً:

كريم محمود عبدالعزيز بطل فيلم "الهنا اللي أنا فيه"

تعاقد الفنان كريم محمود عبدالعزيز على بطولة فيلم جديد بعنوان الهنا اللي أنا فيه، سيشهد ظهور عدد من ضيوف الشرف، وسينطلق تصويره خلال أيام، من تأليف أيمن بهجت قمر.

 

تفاصيل فيلم الهنا اللي أنا فيه

 

يعد فيلم الهنا اللي أنا فيه من نوعية الأعمال الاجتماعية الكوميدية، وجاري حاليًا التعاقد مع باقي أبطاله، والعمل من تأليف أيمن بهجت قمر، إخراج خالد مرعي، وإنتاج زيد كردي وأحمد بدوي وجابي خوري.

احدث اعمال كريم عبد العزيز 

 

ومن ناحية أخرى، يواصل كريم محمود عبدالعزيز في الفترة الحالية تصوير مسلسله الجديد مملكة الحرير، والعمل يتناول صراع الأشقاء، ويدور في إطار فانتازي كوميدي، مكون من 10 حلقات، ويشارك في بطولته أسماء أبو اليزيد، أحمد غزي، محمود البزاوي، وسلوى عثمان، ومن إخراج بيتر ميمي.

قصة مسلسل مملكة الحرير 

 

تدور أحداث مسلسل مملكة الحرير في إطار فانتازي عن حقبة زمنية معينة، وتم التعاقد حتى الآن مع كلا من سلوى عثمان ومحمود البزاوى، أسماء أبواليزيد، ومن المقرر طرحه على أحد المنصات الإلكترونية، وجارى التعاقد مع باقي فريق العمل. 

آخر اعمال كريم محمود عبدالعزيز

 

وكان آخر أعمال كريم محمود عبدالعزيز هو مسلسل البيت بيتي 2، والذي قدمه في بطولة مشتركة مع مصطفى خاطر، وحقق نجاحًا ملحوظًا وتصدر تريندات السوشيال ميديا، والمسلسل تدور أحداثه في إطار اجتماعي كوميدي رعب، مكون من 10 حلقات، من بطولة كريم محمود عبدالعزيز، مصطفى خاطر، ميرنا جميل، سليمان عيد، سامي مغاوري، أحمد بدير، محمد عبدالعظيم، مي القاضي، وكريم مغاوري، والعمل من تأليف كريم سامي وأحمد عبدالوهاب، إنتاج أمير شوقي، وإخراج خالد مرعي.

وايضا شارك في فيلم بيت الروبي، الذي قدم بطولته مع كريم عبدالعزيز في العام الماضي 2023، يدور في إطار اجتماعي كوميدي، يناقش إيجابيات وسلبيات السوشيال ميديا، وشارك في بطولته نور اللبنانية، تارا عماد، الطفل معاذ جاد، والطفلة لوسيندا، مع ضيوف الشرف محمد عبدالرحمن، سارة عبدالرحمن، مصطفى أبو سريع، شريف دسوقي، طه دسوقي، والإعلامية منى الشاذلي، والفيلم من تأليف محمد الدباح وريم القماش وإخراج بيتر ميمي.

مقالات مشابهة

  • موجود في مطبخك.. علاج سحري لقشرة الشعر وإزالة رائحة العرق
  • أنوشكا: "عادل إمام عمره ما انفعل على الفنانين في اللوكيشن وكل اللي بيتقال كذب"
  • أحمد شاهين لـ "الفجر الفني": إحنا جايين نكمل نجاح مسلسل صوت وصورة"
  • سمر تقيم دعوى خلع: «اتجوز اللي أمه عايزاها وقالوا لي ابنك مات»
  • كريم محمود عبدالعزيز بطل فيلم "الهنا اللي أنا فيه"
  • قحط الآن واقفة في منطقة هشاشة المنطق وخانة الضعف الكانوا واقفين فيها الكيزان
  • لماذا لا يستطيع المدخن الإقلاع عن السجائر؟
  • إياد نصار عن نجاح مسلسل إلا الطلاق: هناك ثقة بيني وبين الجمهور.. فيديو
  • «المصل واللقاح» يكشف الفئات الأكثر عرضة للإصابة بـ جدري القرود
  • «عشان فلوسك متضيعش».. نصائح مهمة قبل شراء المحال التجارية