سخر الإعلامي تامر أمين، من ارتفاع أسعار الهواتف في الوقت الحالي، خاصة بعد طرح أحد الهواتف بسعر 100 ألف جنيه في مصر في إشارة غير مباشرة "آيفون 15 برو ماكس" قائلا: "أنا أنام وأصحى ألاقي تليفون نازل بـ 100 ألف جنيه، الموبايلات بقول أسعارها عالية 20 و30 ألف جنيه، ألاقي تليفون بـ 100 ألف جنيه". 

تامر أمين يسخر من هاتف آيفون 15 

وأضاف "أمين"، خلال تقديمه برنامج "آخر النهار" المذاع من خلال قناة "النهار"، أنه فوجئ حينما وجد ابنته تتحدث عن طرح هاتف جديد في مصر بسعر 100 الف جنيه، "يعني ايه السعر ده، الموبايل ده هيعمل ايه يعني عشان ادفع الرقم ده، ده تحويشة عمر عند أسر كتير دلوقتي".

 

وتابع تامر أمين: "زمان كنا بنقول للشاب شد حيلك واشتغل عشان تجيب مهر وشقة، دلوقتي أقوله اشتغل عشان تجيب موبايل، والمصيبة ألاقي طوابير عشان الناس تشتري، هي الفلوس واجعاكم أوي كده يا جماعة، هي الفشخرة واخداكم أوي كده". 

واستكمل، أنه سئل ابنته عن سبب رفع السعر لهذا الرقم، ردت قالت له إن الفوارق بسيطة للغاية، "الموبايل مش عامل حاجات جديدة أو تكنولوجيا جديدة، بس الكاميرات عالية شوية، أصل الذاكرة زادت مش عارف كام، أدفع 100 ألف جنيه عشان شوية زيادات".

وواصل: "لو همسك الموبايل ده يوصلني الشغل معنديش مشكلة أجيبه، لكن أجيب تليفون عشان المنظرة والفشخرة، أضيع شقا عمري عشان أجيب التليفون ده". 

ولفت إلى أن أحد شركات المحمول الشهيرة طرحت إعلانا بسبب رفع سعر الهاتف، بأنها تقدم عرض للتصوير مع هذا الهاتف بـ 5 جنيه فقط، “عشان يبقى اسمك اتصورت بتليفون الـ 15 الجديد”. 

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: تامر امين آيفون 15 برنامج آخر النهار قناة النهار آيفون 15 برو ماكس تامر أمین ألف جنیه

إقرأ أيضاً:

تعرف على تفاصيل حفل تامر حسني بمهرجان العلمين

يستعد نجم الجيل تامر حسني لإحياء حفل غنائي ضخم على هامش احتفالات مهرجان العلمين والذي يقام في الفترة من 11 يوليو الجاري وحتى يوم 30 أغسطس المقبل، ومن المتوقع أن يبهر تامر حسني الجمهور بدخلة جديدة كما فعلها من قبل طائرًا.

مواعيد حفل تامر حسني بالعلمين

 

ويقام الحفل على مسرح يو ارينا بمدينة العلمين الجديدة يوم الجمعة 26 يوليو الجاري، ويبدأ الحفل في تمام الساعة العاشرة مساء ويستمر لمدة ساعتين  متواصلة على ان ينتهي في تمام الساعة الثانية عشر بعد منتصف الليل.

 

أسعار تذاكر الحفل


تتوافر جميع التذاكر إلكترونيًا، وتبلغ سعر الفئة الأولى:loung 80 000 جنيهًا شاملة 10 تذاكر، والفئة الثانية: high tabels 60 000 جنيه شاملة 6 تذاكر، والفئة الثالثة: in Pit - early bird  850 جنيهًا، والفئة الرابعة:reguler- early bird 600 جنيهًا. 


شروط حفل تامر حسني بالعلمين

 

ووضعت الحفل عدة شروط للحفل منها:ممنوع دخول المأكولات والمشروبات، لا يوجد استرجاع أو استبدال للتذاكر، غير مسموح بالدخول والخروج، لن يسمح دخول الحفل بعد غلق الأبواب. 


آخر أعمال تامر حسني


يذكر أن آخر أعمال تامر حسني هو طرحه أغنية جامدين جامدين الذي حقق بها نجاح كبير في وقت قياسي، تعد أغنية جامدين جامدين من كلمات محمود سليم وألحان تيام علي وتوزيع هشام محمد.


كلمات أغنية جامدين جامدين
 


لو حد زعلان قابلك، هاته من ايديه، قوله في ناس فرحانه، وجو جديد عليه، لو جالنا بس هيطلع، من كل اللي فيه، احنا لمتنا دي، بالدنيا كلها، كل دقيقه انبساط بنستغلها، والسكه اللي بتزعل نمشي عكسها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه، ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده، صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده، احنا كده من سنين، لسه الأيام الحلوه بينا مكمله، والسهره جامده معانا ولسه مبيته واكيد بكرا اللي جاي اجمل من كده، عدي وفوت وكبر، وانسى ومتقفش، فك الزعل علشان بقى، وشك ميكرمش، هنعيش الدنيا مره ياعم فكها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده احنا كده من سنين.

مقالات مشابهة

  • الدولار يستقر في نهاية تعاملات اليوم.. تعرف على السعر
  • فتح باب حجز تذاكر حفل تامر حسني على مسرح «يو أرينا»
  • 80 ألف جنيه.. اعرف أسعار تذاكر حفل تامر حسني بمهرجان العلمين
  • تصل إلى 80 ألف جنيه.. أسعار تذاكر حفل تامر حسني في العلمين
  • "مين مخوفك؟".. محمد شبانة يهاجم جمال علام بسبب بيراميدز
  • تعرف على شروط دخول حفل تامر حسني في العلمين
  • “أسوشيتد برس": اتهامات لحماس بالاعتداء على ناشط غزاوي بسبب منشور على "فيسبوك"
  • مدبولي: تحريك الأسعار سبيلنا الوحيد.. والسولار تكفته 20 جنيهًا ونبيعه بنصف السعر
  • تعرف على تفاصيل حفل تامر حسني بمهرجان العلمين
  • إيرادات الأفلام.. «عصابة الماكس» يحقق 20 مليون جنيه منذ طرحه بالسينمات