قضت محكمة جنايات جنوب الجيزة، بالسجن لمدة سنة مع إيقاف التنفيذ وغرامة 500 ألف جنيه لسبعة أشخاص على خلفية اتهامهم بالتنقيب عن الآثار بقطعة أرض فى منشأة القناطر، والسجن لمدة سنة مع الشغل عن التهمة الثانية.

وانعقدت الجلسة برئاسة المستشار إبراهيم عبدالخالق إبراهيم عبدالله وعضوية المستشارين عادل بديع لبيب وياسر إبراهيم محمد وأمانة سر صبحي عبدالحميد متولي وطلعت عبده حسانين.

كانت أحالت النيابة العامة المتهمين لمحكمة الجنايات المختصة بدائرة محكمة استئناف القاهرة لمعاقبة المتهمين "محمد صبري.ع. م"، "أبو الحديد. ح. ع"، "مجدي أبو العينين.ا"، "محمود.ح.م"، "صبري. ع. م"، "أحمد.ا.س"، "أحمد.ا.س"، بعد أن وجهت إليهم تهمه التنقيب عن الآثار، وذلك على خلفية التحقيقات 9238 لسنة 2022 منشأة القناطر.

وكشفت التحقيقات أن المتهمين أحدثوا حفرة بعمق 7 أمتار بقطعة أرض فضاء، بواسطة الأدوات المتحفظ عليها، بحثا عن الآثار.

وردت معلومات للمقدم سامح بدوى رئيس مباحث مركز شرطة منشأة القناطر، تفيد تنقيب عدد من الأشخاص عن الآثار بقطعة أرض بجوار مقابر قرية الجلاتمة، وبإعداد كمين للمتهمين، تمكن رجال المباحث من القبض على 7 أشخاص، بينهم عاملين ابنى عم، يمتلكان قطعة الأرض.

وتم العثور على حفرة بعمق 7 أمتار، وأدوات يستخدمونها في التنقيب، وموتور لشفط المياه، بمواجهتهم اعترفوا بالتنقيب عن الآثار، فحرر محضر بالواقعة، وأخطرت النيابة للتحقيق.

مستند مستند مستند مستند

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: الجيزة محكمة جنايات تنقيب عن الآثار سبعة أشخاص إيقاف التنفيذ التنقيب عن الأثار منشأة القناطر منشأة القناطر عن الآثار

إقرأ أيضاً:

السجن 10 سنوات لـ 6 متهمين بخطف شاب من داخل مطعم فى الجيزة

عاقبت محكمة الجنايات بالجيزة، 6 متهمين في واقعة خطف شاب من داخل مطعم لإجباره على توقيع إيصالات أمانة، بشارع كورنيش النيل بالسجن لمدة 10 سنوات.

صدر الحكم برئاسة المستشار مدحت فاروق خاطر وعضوية المستشارين محمد فريد وحسين محمود فخري وسكرتارية صلاح سيد وممدوح عبد الرشيد.

وتبين من التحقيقات في القضية رقم 18673 لسنة 2023 اختطاف المتهمين المجني عليه على يد المتهم "س.إ" و 5 آخرين.

وقال المجنى عليه خلال التحقيقات: اللي حصل إني أعرف (س. إ) من حوالي 16 سنة، كانت بتربطني بيه علاقة عمل وجيرة، وكان فيه بينا شغل كتير من زمان في مجال المقاولات، وكان هو شغال في تقسيط الأجهزة الإلكترونية، وبياخد نسب من الشغل ده، وكنت بشتغل معاه وبديله مبالغ مالية، وهو كان بيطلعلي منها صافي ربح، وده بقى على حسب الاتفاق اللى ما بينا، وفي شهر 2022/12 عرفني على واحد اسمه (س.س) وخلاني أثق فيه في إني هعرف استثمر معاه فلوسي.

وتابع: لما اتعرفت عليه طلب منى مبلغ مالي خمسة ملايين وتسعمائة ألف، مقابل إنه يشغلها في مول تجاري في الشيخ زايد، ويشتري فيلا في كومبوند يعيد بيعها تاني في مقابل ربح ثابت وقدره 150 ألف جنيه، وبعدها بشهر فعلًا طلعلی صافي الربح ده، وقالي لو عايز أعملك مصلحة تانية من محل تجارى وتجارة في فيلا في نفس الكومبوند المكسب بتاعها هيبقی زیادة، بس هيتأخر شویة، وساعتها هو عرض عليا أصل المبلغ وقدره 5900000، وأنا رفضت عشان أقبل بالعرض التاني، وآخد الربح بتاع الفلوس دي.







مقالات مشابهة

  • تجديد حبس 3 متهمين بالتنقيب عن الآثار في منطقة بولاق أبو العلا
  • حبس 3 متهمين بالتنقيب عن الآثار في بولاق أبو العلا
  • «بندور على كنز أجدادنا».. ضبط 5 متهمين بالتنقيب عن الآثار بسوهاج
  • حلم الثراء السريع.. سقوط عصابة الحفر والتنقيب عن الآثار ببولاق
  • حفرة عمقها 12 مترا.. القبض على المتهمين بالتنقيب عن الآثار فى سوهاج
  • سقوط سيدة وشخصين بتهمة التنقيب عن الأثار في بولاق
  • التحقيق مع 3 متهمين بالتنقيب عن الآثار داخل أحد العقارات ببولاق أبو العلا
  • ضبط 3 أشخاص لتنقيبهم عن الآثار فى القاهرة
  • السجن 10 سنوات لـ 6 متهمين بخطف شاب من داخل مطعم فى الجيزة
  • السجن سنة وغرامة 100 ألف جنيه.. المحكمة تعاقب كروان مشاكل وإنجي حمادة بسبب «فيديو المطبخ»