متابعة بتجـــرد: ردّ الفنان المصري مصطفى قمر على هجوم الناقد طارق الشناوي ضد فيلم “أولاد حريم كريم”، وهو من بطولته.

وقال قمر في منشور عبر حساباته في شبكات التواصل الاجتماعي: “هو أنا مش طلبت منك تبعد عني أصلاً وماتتكلمش عني علشان ماتتهزأش”.

وأضاف تعليقاً على صورة الشناوي وتصريحاته: “طيب إنت اللي جيبته لنفسك.

عموماً ياللي اسمك طارق إنت كاتب كلام أهبل يدل للمرة المليون إنك ماشفتش الفيلم، وعموماً اللي هيردّ عليك جمهور السينما الحقيقي اللي دخل الفيلم، اللي مالوش دعوة بالنفاق أو مصلحة أي حد تاني”.

واختتم مصطفى قمر حديثه ساخراً: “فكّرني كدة شغلتك إيه؟ هي من أربع حروف بيتهيألي”.

وكان طارق الشناوي قد قال: “الفيلم من أسوأ الأعمال الفنية على الرغم من أن مخرجه علي إدريس مخرج مهم، وزينب عزيز كاتبة مهمة، ولكن اللي عملوه ملهوش علاقة بالجزء الأول، ولا فن السينما اللي بنعيشه دلوقتي وتراجع لزمن ما قبل الجزء الأول”. وأضاف: “مشكلة مصطفى قمر إنه عايش على الزمن القديم، المطرب بيتعمل له أفلام إزاي؟ نرجع لأم كلثوم لما بتنجح بيتعملها فيلم، وعبد الحليم حافظ لما عمل أغنية “على قد الشوق”، فاتعمله فيلم مع شادية لإنه كان ناجح كمطرب، ولما بتفشل كمطرب مش هتصعدك السينما والسينما بتروح للبريق مش هي اللي بتعطيك بريق، مصطفى قمر في عز فشله كمطرب قرر إنه يعمل الفيلم واللي اشتغل معاه الجزء الثاني الحريم اللي مش مطلوبين أوي في السينما”.

وعن السبب الحقيقي لاعتذار ياسمين عبد العزيز عن عدم المشاركة في الفيلم، أوضح طارق الشناوي: “هي الوحيدة اللي لها وهج واسم ورفضت تكون موجودة مع مصطفى قمر في “أولاد حريم كريم”، قالت لأ لإنها مش هتبقى موجودة كنصف بطلة أو خُمس بطلة… كتابة “أولاد حريم كريم” قديمة أوي والتفاصيل معدتش تجيب ولا تضحك، ومصطفى قمر افتقد الوهج وفق نجاحه وبيمثل الدور من غير حالة من الوهج والشغف، بيؤدي فقط حافظ مش حابب”.

View this post on Instagram

A post shared by Moustafa Amar (@moustafa.amar)

main 2023-09-09 Bitajarod

المصدر: بتجرد

كلمات دلالية: أولاد حریم کریم طارق الشناوی مصطفى قمر

إقرأ أيضاً:

أولاد الفنانة ناهد رشدي علامة فارقة في مشوارها.. «أيقونة الأمومة اختارت تعمل أسرة»

عُرفت الفنانة ناهد رشدي بتأنيها في اختيارها لأدوارها الفنية، حرصا منها على تقديم رسالة هادفة للجمهور، لتقرر التضحية بحلمها الفني وتترك مجال التمثيل، مبتعدة عن  الأضواء والكاميرات لتربية أولادها، لتؤكد بذلك أن الأمومة بالنسبة لها كانت أهم من الشهرة والمجد.

وفي حديث سابق للفنانة الراحلة ناهد رشدي، عن علاقتها بأبنائها، قالت في برنامج «8 الصبح» المُذاع على قناة DMC، أنها فضلت الابتعاد عن الساحة الفنية ورعاية أولادها، مضيفة: «ولادي كل ما بيكبروا شوية كنت بستنى جنبهم، ومرحلة المراهقة كان لازم أبقى معاهم، دلوقتي اتجوزوا وابتديت أبقى جدة».

ناهد رشدي: اخترت أعمل أسرة

وخلال برنامج الستات مايعرفوش يكدبوا، المذاع عبر قناة «cbc»، تحدثت الفنانة ناهد رشدي عن أولادها قائلة: «أنا اخترت أعمل أسرة، ولازم أحافظ عليها، وقعدت 8 سنين مشتغلش غير مسرح بس عشان المسرح كان بجوار البيت».

ناهد رشدي وأدوار الأمومة

وكثيرا ما كانت تتحدث الفنانة الراحلة ناهد رشدي، عن أهمية الأم ودورها في بناء المجتمع، وإذ قالت: «أفضل أداء دور الأم، فهي عامود المنزل وأساسه».

الفنانة ناهد رشدي تعلن عن أول حفيد

ومنذ 3 سنوات، أعلنت الفنانة الراحلة ناهد رشدي، عن استقبالها حفيدها الأول واسمه «رامى»، ونشرت صورة عبر حسابها في موقع فيسبوك، لغرفة المستشفى التي تمت فيها الولادة، معلقة: «أول حفيد».

أبرز أعمال ناهد رشدي

- لن أعيش في جلباب أبي.

- حب وأشياء أخرى.

- كفر دلهاب.

- صفر الأحمال.

- رأس الغول.

- هوان جاردن سيتي.

- ساكن قصادي.

وفاة الفنانة ناهد رشدي

ويذكر أن الساعات الأولى من يوم 14 ستبمبر، رحلت عن عالمنا الفنانة المصرية ناهد رشدي، في يوم ميلادها الـ 68، وسط حالة من الحزن الشديد الذي انتاب الوسط الفني.

مقالات مشابهة

  • مساع إماراتية لرأب الصدع بين “طارق صالح” والمجلس الانتقالي الجنوبي
  • عمرو الفقي يشيد بحلقة «كلام في السياسة» عن قانون الإجراءات الجنائية: إعلام محترف
  • “هقعده في البيت”..مصطفى كامل يُهدد حمو بيكا
  • محافظ بورسعيد يوجه بالبدء في تشغيل محطة رفع " أولاد علم " بمنطقة شمال سهل الحسينية
  • مصرع مسن وإصابة شاب فى حريق شونة قش بالشرقية
  • عاجل| "صفقة أي كلام".. نجم الزمالك السابق يعلق على ظهور يحيى عطية الله الأول مع الأهلي
  • طارق الشناوي لـ الوفد: انتهي زمن المنع وفيلم الملحد جعجعة بلا طحن
  • وزراء خارجية مجموعة السبع ينددون بأقوى العبارات تقديم إيران صواريخ باليستية إلى روسيا
  • أولاد الفنانة ناهد رشدي علامة فارقة في مشوارها.. «أيقونة الأمومة اختارت تعمل أسرة»
  • الشناوي وأكينيولا والسيد خارج قائمة الزمالك في مواجهة الشرطة الكيني بالكونفدرالية