حسن فؤاد يكشف سبب اختفاء مطربي التسعينات: 'الغنا الشعبي ضيع المزيكا في مصر والمهرجانات مش ذوقي
تاريخ النشر: 28th, August 2023 GMT
كشف الفنان حسن فؤاد عن سبب اختفاء مطربي التسعينات واختلاف أذواق الجمهور:' حاجات كتير أو ي اختلفت يعني مقدرش اقول ان اللي بيتقدم ده فن شعبي، دايما بقول محدش ضيع المزيكا في مصر غير الفن الشعبي لأنهم فاهمينه غلط، الاطلال دي غنوة شعبية حد يصدق ؟ اة شعبية لأن بيسمعها المكوجي، بيسمعها النجار بيسمعها الظابط بيسمعها الوزير لكن الذوق اتغير لانهم فهموا المسألة غلط.
حسن فؤاد ضيف برنامج المنسي
أضاف فؤاد خلال تصريحاته مع الإعلامية انجي هشام في برنامج المنسي عبر قناة هي:' محمد رشدي هيفضل رقم ١ في الغنوة الشعبية هيفضل محمد العزبي رقم ١ هما دول الغنا الشعبي، حد يقول الغنا الشعبي يبقي محمد رشدي، محمد رشدي هز عرش عبد الحليم حافظ، لكن دلوقتي اللي بيتقدم مش غنا شعبي لا شكلا ولا موضوعا مع احترامي لكل اللي بيغنوا شعبي.
تابع:' مش بسمع مهرجانات غير في الشارع مقدرش لا ذوقي ولا شكلي ولا تربيتي.
وختم حسن فؤاد قائلا:' أنا ضد أنه يتقال أن الجمهور عاوز كده واكبر دليل أن فترة مسلسل " ارابيسك" أن شعبان عبد الرحيم كان طالع لكن غنوة تطلع وتكسر الدنيا يبقي الجمهور مش عاوز كده الجمهور عاوز شغل مخدوم كلاما ولجنا وأداءا ويقي في حاجات بتتفرض عليه، أنا من فترة في فرح مكنتش مصدقه. اللي انا سمعوا.
https://fb.watch/mGcEjdTz9y/?mibextid=Nif5oz
المصدر: بوابة الفجر
كلمات دلالية: حسن فؤاد ضيف برنامج برنامج المنسي قناة هي حسن فؤاد
إقرأ أيضاً:
مصطفى قمر: أرفض تصنيفي ضمن مطربي التسعينيات وتأثرت بمايكل جاكسون
قال الفنان مصطفى قمر، إن ثقافته الموسيقية تشكلت من ألحان بليغ حمدي وصوت عبد الحليم حافظ والفنانة فيروز.
وأضاف مصطفى قمر، خلال حواره مع برنامج "سهره خاصة" المذاع عبر قناة الحياه تقديم الإعلامي عمرو الليثي، أن عشقه للمزيكا بدأ منذ الصغر وتأثر بالاغاني الغربية أيضا بخلاف تأثره بالموسيقى المصرية.
بملابس كاجوال.. نرمين الفقي تخطف الأنظار في عيد ميلاد مصطفى قمر|شاهد مصطفى قمر: تأثرت بأربعة مطربين في بداياتي الغنائية مايكل جاكسونوأوضح مصطفى قمر، أن فكرة تصوير أغانيه اتخذها من الفنان العالمي الراحل مايكل جاكسون، حيث أن أغاني مايكل جاكسون المصورة كانت مختلفة عن الأغاني الأخرى وتحتوي على الكثير من الجرافيكس والخيال.
وأكد مصطفى قمر أنه يرفض تصنيفه كمطرب تسعيناتي ويرفض المشاركة في حفلات جيل التسعينيات، لافتا إلى أن جمع الأموال ليس الهدف الأساسي من الفن.