قدّم برنامج «نور» على قناة الناس، فقرة مميزة بعنوان «مواهب الأصدقاء»، تتيح للموهوبين من مختلف الأعمار، الفرصة لعرض مواهبهم في كل المهارات.

وقدمت الفتاة الموهوبة شهر زاد هيثم، الموهوبة في الحكى، وسرد القصص، قصة ملهمة عن الفتاة الباكستانية ملالا يوسف زاي، والتي تتحدث عن قوة الإرادة والتعليم في مواجهة التحديات.

.

وقالت شهر زاد هيثم: "صباح الخير على الجميع، وأهلاً بيكم في حلقة جديدة من برنامج «نور»! النهاردة معايا قصة ملهمة جدا عن فتاة قوية جدًا، اسمها ملالا يوسف زاي، هحكي لكم حكاية ملالا، اللي بتوضح لنا إن الأحلام ممكن تتحقق من غير "قلم عجيب"، ولكن بالعمل الجاد والإصرار على التغيير».

ولد صغير معاه قلم عجيب

في يوم من الأيام، كانت ملالا بتتفرج على برنامج تلفزيوني، وكان فيه ولد صغير معاه قلم عجيب.. وكل لما الولد ده يرسم حاجة بالقلم، كانت الحاجة دي بتتحقق! ملالا كانت بتتمنى لو كان عندها قلم زي ده، كانت هترسم حاجات كتير، زي إنها تحبس أخواتها في أوضتهم عشان يتوقفوا عن إزعاجها، أو حتى ترسم ساعة واقفة عشان تنام شوية زيادة.. وطبعًا، كانت نفسها ترسم مدارس مفتوحة للأطفال بالمجان، وتحقق أحلام كتير للأطفال اللي محرومين من التعليم.

لكن لما كانت ملالا بتصحى من النوم، ما كانتش بتلاقي القلم العجيب جنبها، وكانت بتضطر تعيش الواقع زي ما هو، لكن، يوم من الأيام، وهي خارجة من بيتها لترمي القمامة، شافت حاجة غريبة جدًا.. شافت مجموعة من الأولاد بيدوروا في القمامة، وكانت الريحة سيئة جدًا، ملالا كانت مستغربة، وفي وسط هذا المشهد، شافت بنت في نفس سنها تقريبًا، ما كانتش شافتها قبل كده في المدرسة.

وبدأت ملالا تسأل نفسها: "أين هما أطفال مثلها يذهبون إلى المدرسة؟"، ولما رجعت البيت، سألت والدها عن اللي شافته، وقال لها: "مش كل الأولاد عندهم فرصة للذهاب إلى المدرسة، بعضهم بيضطر يعمل عشان يساعد أسرته" ومن هنا، بدأ تفكير ملالا يتغير، وبدأت تشعر بالحزن على الأطفال اللي مش قادرين يروحوا المدارس، خصوصًا البنات، كانت دايمًا بتقول لنفسها: "لو كان عندي القلم العجيب ده، كنت رسمت عالم أفضل."

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: قناة الناس ا کانت

إقرأ أيضاً:

الأمن: الفتاة المتغيّبة عن منزل ذويها في مأدبا سلّمت نفسها

#سواليف

قال الناطق الإعلامي باسم مديرية #الامن_العام إنّ الفتاة من جنسية عربية والتي تغيّبت عن منزل ذويها في محافظة #مادبا منذ أشهر وتم التعميم عنها وإعلان رصدها امس في محافظة الزرقاء قامت قبل قليل بتسليم نفسها لمركز أمن طارق /مديرية #شرطة_الزرقاء وهي بصحة جيدة .

وأكّد الناطق الإعلامي أنّه سيصار الآن لتحويلها لإدارة #حماية_الأسرة والأحداث لمتابعة التحقيقات والوقوف على تفاصيل وملابسات تغيّبها واتخاذ الإجراءات الفضلى لحمايتها وضمان عدم تغيّبها عن المنزل مرة أخرى.

مقالات ذات صلة ازدياد برودة الأجواء الليلة وبقاء فرصة الأمطار واردة  2025/03/07

مقالات مشابهة

  • المدرسة الرقمية الخاصة تحصل على اعتماد برنامج البكالوريا الدولية
  • قوات العدو تعتقل فتاة في الصف السابع من القدس المحتلة
  • حكاية الجذع الملهم!
  • فضح مخطط لخداع فتيات وتصويرهن في فيديوهات إباحية
  • حسام حبيب يعترف لرامز جلال: “أنا اللي دمرتها”
  • رنا رئيس: خضعت لجراحة أنف لأسباب صحية.. والانتقادات كانت قاسية جدا
  • «كانت على ليدي جاجا».. رامز جلال يسخر من ملابس وحذاء بسمة بوسيل في «رامز أيلون مصر»
  • حسام حبيب بعد مقلب رامز جلال: «اللي يزعل من الهزار مُخه صغير» | فيديو
  • الأمن: الفتاة المتغيّبة عن منزل ذويها في مأدبا سلّمت نفسها
  • ضبط 50 قالب حشيش في سيارة جيب قدمت من مناطق العدوان