قال الدكتور هاني تمام، أستاذ الفقه بجامعة الأزهر، إن الحب لا يمكن توصيفه بالحلال والحرام؛ ولكن ما يمكن توصيفه هو السلوك الناتج عن هذا الحب، مضيفًا: «شاب بيحب واحدة تصرف بشكل محرم يبقى حرام، شخص بيحب واحدة التزم ولم يصدر منه ما هو غير لائق يبقى حلال».

التعبير عن الحب وفق الضوابط

وتابع أستاذ الفقه بجامعة الأزهر، خلال حواره مع الإعلامية مروة شتلة، ببرنامج «البيت»، المذاع على فضائية «الناس»، اليوم الأربعاء: «التعبير عن الحب لابد أن يكون وفق الضوابط الشرعية، ولا يؤدي إلى إحداث مشكلة وفتنة، فكلمة بحبك ووحشتيني في أوقاتنا يؤدي إلى فتنة، حتى ولو خطيبته».

الحب فطرة فطرنا الله

واستكمل: «الحب فطرة فطرنا الله علينا، ومكمنها القلب، ولا يمكن تصنيفه حلال أو حرام، ولا حساب على الحب، وإنما ما تحاسب عليه هو السلوك الناتج عن هذا التصرف، لو تصرفت بشكل غير لائق هيبقى في مشكلة وذنب، ولو تصرفت وفق الضوابط الشرعية فما تفعله حلال».

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: قناة الناس برنامج البيت الأزهر

إقرأ أيضاً:

ماذا قالت صابرين عن زواجها من عامر الصباح

تحدثت الفنانة صابرين عن زواجها من المنتج اللبناني عامر الصباح، مؤكدة أن قصة حبهما بدأت منذ 32 عامًا.

وأكدت صابرين في تصريحات لبرنامج «الراديو بيضحك» لإذاعة «الراديو 9090»: «بداية الحب كانت من 32 سنة، كنت بعمل فيلم أنا والعذاب وهواك وكان إنتاج والد عامر، وإخراج أستاذ محمد سالمان، وكان صديق والده، وخلال تصوير المشاهد دخل عامر وقولتله أهلًا يا أستاذ منتج، أنا كنت بتاعة إفيه حاضر طول الوقت، وهما كانوا بيضحكوا على الكلام المصري جامد، وإحنا بنصور اتولدت قصة الحب دي».

صابرين وزوجها شرارة الحب 

و أضافت: «هو كان متزوج بنت عمه وكان على خلاف معاها في الفترة دي، وبدأت شرارة الحب تحصل، وأنا قولت ليه هدخل نفسي في المتاهة دي، ووالده توفي وهو سافر وبعدنا عن بعض، وهو انفصل عن زوجته الأولى واتجوز تاني، وأنا اتجوزت وانفصلت واتجوزت تاني وانفصلت».

 

و تابعت: «وبعدين بالصدفة البحتة الصديقة لمياء عبدالحميد وأخوها وائل فهمي عبدالحميد، كان بيعرض عليا مسلسل واتقابلنا وكان في صديقة من الإنتاج بتكلمه وقالت إن هي راجعة مع عامر الصباح وهيعملوا مسلسل، أنا رجعت بالزمن وقالتلي أنه طلق، قولتلها أنا كمان اتطلقت بلا جواز وقعدت أضحك، وقعدت أحكي لـ لمياء ووائل على قصتي مع عامر، وفجأة لقيت رقم لبناني بيتصل عليا، كنت فكراه برنامج وطلع عامر الصباح».

حسيت أني بنت ولادي مش أمهم

واستكملت: “قالي أنا مسافر لندن وهرجع أتجوزك، اللي بعدنا الـ 32 سنة دول أنا لازم أتجوزك دلوقتي حالًا بلا مقدمات، قولتله أنا عندي 3 رجالة، قالي سيبي كل حاجة حلوة في وقتها، وفجأة حسيت أني بنت ولادي مش أمهم”.

صابرين وزوجها 

واختتمت: “ولادي وكانوا خايفين عليا أني لو اتجوزت عامر الصباح أرجع للخلافات وأبقى متضايقة، وقالولي خدي بالك، ولما قعدوا معاه ولقوه عاقل بحكم سننا، وأن السن ده مش سن حب اتطمنوا، وأنا لو مكنتش أعرف عامر من زمان، كان مستحيل أني أتجوز تاني”.

مقالات مشابهة

  • الجامع الأزهر يعلن فتح باب القبول لدفعة جديدة من رواق العلوم الشرعية والعربية
  • انطلاق البرنامج التوعوي لكلية الدعوة الإسلامية بجامعة الأزهر بالقاهرة
  • جامع الأزهر يعلن فتح باب القبول لدفعة جديدة من رواق العلوم الشرعية والعربية
  • انطلاق البرنامج التوعوي لكلية الدعوة الإسلامية بجامعة الأزهر
  • رئيس جامعة دمياط يفتتح ورشة عمل التغيرات المناخية
  • الجامع الأزهر يفتح باب التقديم في رواق العلوم الشرعية والعربية
  • الاحتفال بـ رأس السنة الهجرية حلال أم حرام؟.. «الإفتاء» تُجيب
  • الحب من طرف واحد
  • حظك اليوم.. توقعات برج القوس 6 يوليو 2024
  • ماذا قالت صابرين عن زواجها من عامر الصباح