محمد القس لـ'لفجر الفني': "أكرم مش ضحية.. وفكرة برغم القانون كانت إزاي نشوف الناس وهى بتكدب على بعض"
تاريخ النشر: 18th, October 2024 GMT
*أكرم يعترف بنرجسيته وهو أهم واحد في حياته*سهل الإنسان يستدر عطف الآخرين من قصصه السيئة لكنه مش مبرر لإيذاء الآخرين
*نفسي أعمل دور شخصية تاريخية باللغة العربية الفصحى*أقدم عمل جديد بعد رمضان المقبل
إلتقت عدسة الفجر الفني بالفنان المتألق محمد القس بعد النجاح الكبير الذي حققه من خلال مسلسل "برغم القانون" ودار حوار خاص عن المسلسل وتفاصيل شخصية أكرم الذي قدمها ضمن أحداث العمل، وإليكم نص الحوار
أكرم شخصية مركبة جدًا مليئة بالإضطرابات والعقد النفسية.
. فـ كيف تم إتقان هذه التوليفة الشريرة ؟
هو ده اللي تم الإتفاق عليه إن لازم نطلع بشخصية تتصدق، نشوف إزاي الناس بتكدب على بعض، مثلا إزاي الراجل بيكدب على مراته، وعشان كده إحنا في حياتنا العادية في علاقاتنا بالأشخاص مش بنكتشف الكدبة دلوقتي بنكتشفها بعدين؛ لأن تم التخطيط للكدبة دي مُسبقًا أو جات بطريقة سلسة زي مثلا حد صادق وملامحة صادقة، والجمهور عارف إن ده بيكدب بس الفكرة إننا بنشوف إحنا إزاي بنكدب على بعض وإزاي بنصدق لدرجة إن في ناس من الجمهور دلوقتي لسة متعاطفة مع أكرم، وفي ناس قالوا لأ هو مسكين عشان عنده عقدة نفسية، وناس تقول ده شرير إبن لذينة، فـ الإختلاف ده هو اللي جعل الجمهور يتفاعل مع حدث الشخصية مع إن الجمهور متفاعل مع الحدوتة كلها والمسلسل مش أكرم بس هو حواديت كاملة متشابكة مع بعض في قصة واحدة.
محمد القس ومراسلة الفجر الفنيمن وجهة نظرك هل أكرم ضحية ؟
ده سؤال ذكي..أكرم يمثل الانسان اللي ممكن يضع لنفسه أعذار لحاجات هو بيعملها مش بالضرورة تكون الأعذار دي مقنعة للغير هي كفاية إنها تكون مقنعة لنفسه، بيعترف بنرجسيته إن هو بالنسباله هو أهم حد في الدنيا
وده من حقه ومن حق أي حد يشوف نفسه الأهم في حياته، وبيعتبر حبه أو الحاجات اللي بيديها للآخرين من مشاعر حلوة دي حاجة يجب أن يتم تقديرها من الطرف الآخر، هو بيشوف إن لازم ليلى تقدّر إن هو عايش معاها 10 سنين وهو كويس ومخانهاش بس قالها إستني أنا هروح سنة سنتين أخلص الدنيا وأرجعلك وهى مصبرتش، وبيعبتر إنه بيحب بيريهان وإنه اللي عمله ده مالهوش علاقة بيها هو راح يخلص حاجة وعشان يعيش حياة طبيعية عمل كده وقالها هظبط الدنيا، فـ هو مش ضحية هو عنده تبرير لكل حاجة هو بيعملها.
الموضوع ده مهم جدا وأنا شوفت ناس كتير إتكلمت عنه منهم أطباء نفسين وعلم اجتماع، وأنا مش هفتي عشان دي مش حتتي لكن بقول إن آه يجب إن الآباء يهتموا، بس إحنا أبونا الله يرحمه كان يضربنا بالشومة والحاجات دي لما يعاقبنا وكان عندنا حاجة إسمها الفلقة وفي المدرسة تتضرب من المدرس وأنا طلعت من نتاج هذه التربية وفي ناس تاني طلعت عندها عقد نفسية.. بس أنا سؤالي هل أكرم فعلا عنده معاناة في طفولته ولا كان بيدعي المعاناة.. لأن سهل جدا أستدر عطفك لما أحكيلك قصصي السيئة وأحكي قصص كتير في منها الصح ومنها الغلط بس الفكرة هل ده مبرر إن أكرم يعمل كده ولا لأ.
طليت على الجمهور من نافذة مختلفة عن الأدوار التي قمت بتقديمها مسبقا.. فـ هل كان هناك تخوف أو قلق من تقديم مختلف ودور شر؟
لأ خالص، هى المتعة إنك تعيش، إنك تجرب، يعني لو ربنا أعطى فرصة للمثل إنه يعيش حياة شخص آخر فـ ليه أحرم نفسي من الموهبة والهدية دي ليه أعيش حياة شخص واحد.
رأينا محمد القس في الكوميدي والشر.. ما الدور الذي من الممكن أن تفاجئ جمهورك به خلال الأعمال المقبلة؟
ياريت لو حاجة تاريخي، لغة عربية فصحى بحب الفصحى جدا.
كل حاجة بعملها هى نقطة تحول وده مش تقليلًا من برغم القانون، لأ هو نقطة كبيرة وتحول كبير، لكن بنفس الوقت كل ده كرم من ربنا أنا مليش يد فيه، هو اللي وفّق وهو اللي إختار وهو اللي أعطى المسلسل ده الشعبيه دي.
وماذا عنك داخل كواليس برغم القانون.. هل شخصية أكرم كانت طاغية أم تُجيد الفصل بينه وبين شخصيتك الطبيعية ؟
لا أنا كنت بضحك، ولو في مثلا مشهد صعب أنا قبله بكون بضحك وبعده بضحك، وكل ممثل ليه طريقته في ممثل لا بيحب يحب متكلمهوش قبل المشهد بدقيقة، في ممثل متكلمهوش بعد ما ينتهي المشهد بخمس دقايق لكن أنا بالنسبالي عادي.
وأخيرًا..ما هى مشاريعك القادمة ؟إن شاء الله في مشروع بس مش هقدر أقول دلوقتي، بس هى مش في رمضان حاجه بعد رمضان بإذن الله.
المصدر: بوابة الفجر
كلمات دلالية: الفنان محمد القس محمد القس مسلسل برغم القانون برغم القانون برغم القانون محمد القس هو اللی
إقرأ أيضاً:
عنده زوجتين لمن تحق شقة الزوجية بعد الوفاة؟.. أمين الفتوى يجيب
تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق
أجاب الشيخ علي فخر، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، على سؤال متصلة تدعى أميرة حول: "احنا ستة أخوات، ثلاث بنات وثلاث صبيان، والدي توفي وترك تركة، والدي كان متزوج من امرأتين، واحدة منهم كان عندها أربعة أولاد، والأخرى كان عندها ولد وبنت، السؤال هو: كيف يتم تقسيم التركة بيننا؟ لأن الموضوع يتضمن شقة الزوجية التي كانت مكتوبة باسم والدي رحمه الله، زوجته الثانية تسكن في هذه الشقة بعد وفاته وتعتبرها شقتها، بينما نحن كأبناء نريد معرفة إذا كان من حقنا أن ندخل هذه الشقة أم لا؟ الشقة كانت تُعتبر بيت العيلة وكلنا كنا نعيش فيها، ولكن بعد وفاته أصبحت الأمور معقدة، هل يجوز لأخوي أن يمنعني من دخول الشقة التي تربينا فيها؟ وما هي الطريقة الصحيحة لتقسيم التركة بما فيها الشقة؟".
وقال أمين الفتوى بدار الافتاء المصرية، خلال حلقة برنامج "فتاوى الناس"، المذاع على قناة الناس، اليوم الأحد: " التركة، بما فيها شقة الزوجية التي كانت تحتفظ بها إحدى الزوجات، تصبح جزءاً من التركة التي تُقسم بين الورثة بعد وفاة الزوج، وحال وفاة الزوج الذي كان متزوجًا من اثنتين، فإن التركة تُقسم على النحو التالي: للزوجتين حق في التركة، ولكل واحدة منهما نصف الحصة التي يحق لها من التركة بعد خصم الديون، وفيما يتعلق بالباقي بعد الثمن، يتم تقسيمه بين الأولاد، مع مراعاة أن للذكر مثل حظ الأنثيين".
أما بالنسبة للشقة التي كانت تُعتبر مسكنًا للزوجية، فقال: "عند وفاة الزوج، تنقضي الزوجية، وتصبح الشقة من مفردات التركة، أي أن الشقة هي جزء من التركة التي يجب أن تُقسم بين الورثة جميعهم، سواء كانت الزوجة التي تسكن في الشقة هي الأم أو كانت زوجة أخرى، بعد ذلك يجب على الجميع الجلوس معًا وتحديد كيفية تقسيم الممتلكات بشكل ودي وعادل."
وأكد أنه في حال كان أحد الورثة يرغب في احتفاظ إحدى الزوجات أو الأبناء بحصة أكبر من الشقة، يمكن الاتفاق على ذلك بما يرضي الجميع، بشرط أن يتم التوصل إلى اتفاق رسمي بين جميع الورثة لتجنب أي خلافات مستقبلية.
وأشار إلى أن أي تصرف خارج هذا الإطار، مثل منع أحد الورثة من دخول الشقة أو التصرف في أي جزء من التركة دون تقسيم رسمي، يعد تصرفًا خاطئًا ويخالف الشريعة الإسلامية، حيث أن التركه يجب أن تُقسم بين الورثة بشكل عادل ومحدد، ولا يجوز لأي شخص الاستيلاء على شيء من التركة بشكل غير قانوني أو بدون اتفاق رسمي بين جميع الورثة.
كما نبه إلى أنه من الضروري أن نحرص على تقسيم التركة فورًا بعد وفاة الوالد لتجنب النزاعات التي قد تتفاقم بمرور الوقت وتسبب مشاكل بين الأجيال القادمة، مؤكدا أن الحل الأمثل هو أن يجتمع جميع أفراد الأسرة ويتفقوا على تقسيم التركة بشكل ودي، مع التأكيد على أهمية التفاهم والاحترام المتبادل بين الجميع.