دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- تحدث الرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، السبت، عن الإنفاق الكبير في قطاع النقل ومشروعات البنية الأساسية التي قامت بها الدولة، رغم معرفتها أن الشعب سيعاني نظرا للظروف الاقتصادية الصعبة التي تمر بها مصر، مؤكدا ضرورة أن "نتعب لأجل بكرة".

وجاءت تصريحات السيسي في مداخلة له خلال افتتاحه محطة قطارات صعيد مصر في منطقة "بشتيل" بالجيزة، والتي حضرها وزير النقل المصري كامل الوزير وعدد من كبار المسؤولين بالدولة.

وبعد العرض الذي قدمه وزير النقل، قال السيسي: "طبعا بأهنئ الدولة وبأهنئ الشعب المصري بالافتتاحات اللي إحنا عملناها النهاردة.. وبأشكر كل الناس اللي اشتغلت سواء داخل وزارة النقل أو الشركات اللي قامت بالجهد دا، ورغم الظروف الصعبة التي نمر بها في المنطقة لم نتوقف عن العمل".

وأضاف السيسي: "اللي شوفناه النهاردة واللي اتعمل دا، هو جهد الدولة المصرية وجهد وزارة النقل، إن هي لا تحسن الخدمة فقط، ولكن قطاع النقل كان قطاعا مهملا على مدى عشرات السنين اللي فاتت، ولم يكن ترفا منا إن نقول إن دا ما كانش ممكن يتعمل".

وأردف الرئيس المصري قائلا في مداخلته: "لازم نجهز بلدنا لخدمة مواطنينا ولخدمة الحركة لدولة عاوزة تنمو وبها 106 ملايين نسمة أو أكثر"، متسائلا: "إزاي نعمل دا وإحنا الأساسيات والضرورويات ما كان قديما منها خرج من الخدمة، والجديد ليس موجودا؟". مشيرا إلى أنه "كان لابد أن ننفق هذا الإنفاق الكبير" على مشروعات التطوير.

ومضى السيسي مؤكدا: "لدينا ثوابت في إدارتنا للعمل إنك تعمل دولة، قادرة على النمو لتجابه حياة الناس في مصر، فلدينا 106 ملايين عايشين على شريحة صغيرة وخدماتها، وعلينا أن نتكلم عن حال السكة الحديد في مصر، فالقطاع كله أُهمل، ودا مش عيب في اللي كانوا قبل مننا، ولكنه لظروف كانت تمر بالبلد عندنا، وكان الخيار بالنسبة لنا: نعملها وإحنا ظروفنا الاقتصادية صعبة، ولا ما نعملهاش؟".

وأردف: "كنا بنعمل دا وعارفين أننا سنعاني منه، بس نعاني منه ونغير بلدنا؟، ولا نفضل زي ما إحنا؟ والبلد ما يبقاش فيها مستقبل لنا ولأبنائنا، وأحفادنا مش هيلاقوا حاجة، اللي إحنا بنتكلم فيه دا أساسيات لا يمكن تأجيلها أبدا، فإحنا بنحط الدولة على أول الطريق".

وأضاف الرئيس السيسي: "وإحنا ما نعرفش كمسؤولين أمام الله اللي هيحاسبنا إننا نبقى فاهمين حاجة، وما نعملهاش عشان خايفين الناس هتقول ظلمونا وتعبونا، لا... إحنا نتعب لأجل بكرة ونبني لأجل بكرة".

وتحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن قرارات الرئيس الراحل أنور السادات، قائلا: "لما اتكلمنا عن الرئيس السادات وقلنا إن وقت ما عمل اللى عمله، كل خصومه كانوا كسبانين.. ساعتها في الوقت دا كل الدنيا قاطعت مصر... أنا أرى أن كل 10 سنين بيتكتبله صفحة جديدة علشان يُقال له: أنت هزمت خصومك وإنت مش موجود، الله يرحمه، وأنت مش موجود كل خصومك اللي قالوا وأساءوا غلبتهم وهزمتهم".

وأوضح السيسي: "مش شرط كل حاجة تبقى الناس فاهمة أهمية وقتها والقرار اللي بيتاخد بيتاخد ليه، وفي النهاية فيه رب عظيم علام حكيم هو اللي هيفصل بين الناس، وإحنا المسؤولية بتاعة الشعب والضيوف اللي موجودين مسؤولية كبيرة جدا، ويا رب نقدر نعدي من يوم الحساب دا".

المصدر: CNN Arabic

كلمات دلالية: الحكومة المصرية عبدالفتاح السيسي

إقرأ أيضاً:

«الحرية المصري»: سكك حديد مصر تشهد نقلة نوعية في عهد الرئيس السيسي

ثمن حزب الحرية المصري، افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسي، لمحطة سكك حديد صعيد مصر بمنطقة بشتيل في الجيزة، مؤكدا أنها نقلة نوعية في منظومة السكك الحديدية، وتعد إنجازا حقيقيا تشهده الدولة المصرية، ضمن الإنجازات التي تحققت منذ تولي الرئيس السيسي مقاليد حكم البلاد.

موقع استراتيجي مع وسائل النقل المختلفة

وأكد النائب أحمد مهنى، نائب رئيس حزب الحرية المصري، الأمين العام للحزب، عضو مجلس النواب، في بيان له، أن محطة سكك حديد بشتيل لها موقع استراتيجي مع وسائل النقل المختلفة، ومنها سكك حديدية، والخط الثالث للمترو ومونوريل وأتوبيسات ترددية على الطريق الدائرى، بهدف توفير أعلى مستوى من الخدمة للمواطنين مستخدمي القطار، مضيفا أنها ستؤدي أيضا لخلق فرص عمل جديدة، مباشرة وغير مباشرة، ما يعكس التأثير الإيجابي للمشروع.

وأشار «مهنى»، إلى أن محطة سكك حديد بشتيل تعكس مدى رؤية الدولة نحو تطوير البنية التحتية للنقل بمصر، في ظل مجهودات كبيرة لتحسين جودة خدمات النقل والمواصلات تبذلها الدولة المصرية، مشددا على أن المحطة ستساهم بشكل كبير في تخفيف الازدحام والتكدس في ميدان ومحطة رمسيس، الذي لطالما عانى من ضغط كبير لمترددي المحطة.

إنجازات عديدة في عهد الرئيس السيسي

وأوضح نائب رئيس حزب الحرية المصرى، أن الإنجازات التي تحققت في عهد السيسي، تشمل تطوير وسائل النقل والمواصلات، وتحسين الخدمات العامة، وبناء مشروعات ضخمة في مجالات الإسكان والطاقة والصحة والتعليم، وعززت ذلك بمبادرات رئاسية خدمية متنوعة في المجالات المختلفة، وفرت حياة كريمة للمواطنين.

مقالات مشابهة

  • ليس شرطًا أن يفهم المواطنون كل شيء.. الرئيس السيسي عن أهمية الوقت والقرار - (أبرز الرسائل)
  • الرئيس المصري يتحدث عن حل لتجاوز أزمة الدولار الحالية
  • «الحرية المصري»: سكك حديد مصر تشهد نقلة نوعية في عهد الرئيس السيسي
  • اللي بنعمله عشانكم.. الرئيس السيسي يوجه رسائل للمصريين خلال افتتاح محطة قطارات بشتيل
  • السيسي: اللي إحنا كنا فيه مكانش طبيعي وربنا هيحاسبنا لو معملناش حاجة
  • عاجل - الرئيس السيسي: "إحنا نتعب لأجل بكرة ودي أساسيات لتطوير وبناء الدولة"
  • الرئيس السيسي: «إحنا بنتعب دلوقتي لأجل مستقبل أحفادنا بكرة»
  • عاجل - الرئيس السيسي عن مشروعات النقل: "نغير بلادنا ولا نفضل زي ما إحنا"
  • اللي إحنا بنعمله ده عشانكم إنتوا.. الرئيس السيسي يوجه رسالة عاجلة للمصريين