افتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي رئيس الجمهورية عبر الفيديو كونفرانس، كوبري مزلقان قويسنا العلوي، بمحافظة المنوفية، لتيسير حركة المرور فوق قضبان السكك الحديدية والقضاء على الزحام في تلك المنطقة، وذلك خلال افتتاح محطة قطارات صعيد مصر ببشتيل.

تكلفة كوبري قويسنا

وأشار الفريق كامل الوزير نائب رئيس الوزراء للتنمية الصناعية وزير الصناعة والنقل، خلال الافتتاح، إلى أن تكلفة كوبري قويسنا الإنشائية بلغت 137 مليون جنيه بمحافظة المنوفية، ويبلغ طول الكوبري 980 مترا ويسير باتجاه واحد بعدد 2 حارة، والغرض من إنشاء الكوبري هو تحقيق السيولة المرورية لا سيما وأنه يقع فوق السكة الحديد ووسط المدينة.

خطة وزارة النقل لإنشاء الكباري

وأشارت وزارة النقل المصرية، إلى أنه جرى إنشاء الكوبري في إطار تنفيذ المرحلة العاجلة لخطة وزارة النقل لإنشاء الكباري أعلى المزلقانات الأكثر خطورة على شبكة السكك الحديدية، حيث تتضمن تلك المرحلة إنشاء 32 كوبري أعلى مزلقانات السكة الحديد لتحقيق السيولة المرورية في القرى والمدن المختلفة وتوفير أعلى معدلات السلامة والأمان وتجنب وقوع الحوادث والمحافظة على أرواح المواطنين.

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: محافظة المنوفية وزارة النقل رئيس الجمهورية مركز قويسنا

إقرأ أيضاً:

السيسي عن إنفاق 2 تريليون جنيه على مشروعات النقل: مكنتش أقدر أحطهم في حاجة تانية

كتب- محمد نصار:


علق الرئيس عبد الفتاح السيسي، على افتتاح عدد من مشروعات النقل بعدد من المحافظات وعلى رأسها محطة قطارات صعيد مصر "محطة بشتيل" بمحافظ الجيزة.


وقال السيسي، خلال افتتاح محطة قطارات بشتيل: اللي شوفناه النهاردة واللي اتعمل ده هو جهد الدولة المصرية ووزارة النقل، مش تحسين مستوى الخدمة، لأ، ده قطاع كان مهمل على مدى عشرات السنين.


وأضاف الرئيس السيسي: ممكن حد يقول الـ 2 تريليون اللي الفريق كامل بيتكلم عليهم ممكن يتحطوا في حاجة تانية، لأن ماكنتش أقدر، لو بتكلم على تجهيز البلد أولًا لخدمة مواطنيها أو لحركة النمو، كان لا بد ننفق الإنفاق الكبير أوي ده.


وتابع: هل الوقت كان ممكن يبقى أطول من كده؟، التكلفة المالية كانت هتزيد، مش عشان سعر الدولار زاد في مصر، لأ كمان التكلفة العالمية زادت للضعف تقريبًا.


مقالات مشابهة

  • افتتاح كوبري جنبواي العلوي بطريق القاهرة الإسكندرية بتكلفة 211 مليون جنيه
  • السيسي عن إنفاق 2 تريليون جنيه على مشروعات النقل: مكنتش أقدر أحطهم في حاجة تانية
  • وزير النقل: إنشاء 35 محورا جديدا على النيل بتكلفة 90 مليار جنيه
  • النقل تعتزم إنشاء 35 محورا جديدا على النيل بتكلفة 90 مليار جنيه
  • سيولة مرورية بشوارع القاهرة والجيزة
  • نشرة مرور "الفجر".. سيولة مرورية بطرق ومحاور القاهرة الكبري
  • محافظ مطروح يفتتح محطة رفع الصرف الصحي في سيوة.. بتكلفة 55 مليون جنيه
  • بتكلفة 103 مليون جنيه.. إنهاء مشروعات الصرف الصحى بمدينة الرديسية فى أسوان
  • نشرة مرور "الفجر ".. سيولة بطرق القاهرة والجيزة