كشفت تحقيقات النيابة العامة في قضية سحـ ـر مؤمن زكريا تفاصيل ومفاجآت عديدة، حيث استمعت النيابة خلال التحقيقات لأقوال لاعب الكرة السابق مؤمن زكريا والذي كشف تفاصيل تعرضه للنصب ونشر أخبار كاذبة بشأن تعرضه لأعمال وسحـ ـر.

"مرحموش مرضه".. مفاجآت في تحريات المباحث مع المتهمين بقضية مؤمن زكريا نيتي سليمة.

. اعترافات تربي واقعة مؤمن زكريا: قولت لهم مش هتاجر بمرضه تحريات الأمن الوطني عن خلية البحيرة: خططوا لاستهداف الأكمنة وخطوط الغاز مفاجأة.. قوادة سفـ ـاح التجمع قدمت ابنتها للرجال وكانت تتقاسم المقابل معها نص أقوال مؤمن زكريا في قضية السحـ ـر المفبرك

وقال مؤمن زكريا في أقواله خلال تحقيقات النيابة العامة، أنا لقيت واحد قريب مراتي اسمه مصطفى كلمها وقالها في واحد جارهم اسمه محمد إمام قاله أن في ناس لقوا عمل معمول لـ مؤمن زكريا في المقابر عشان كان العمل معمول على صور بتاعتي وكمان كان في عروسة مربوطة من ايديها ورجليها ودبابيس وكان عليها طلاسم وقالولي تعالى المقابر عشان تشوف العمل.

وتابع مؤمن زكريا في أقواله خلال تحقيقات النيابة، لما روحت قابلت الناس اللي اتمسكوا كان معاهم واحد تاني هرب وهناك وروني الحاجات دي وحطيناها في ميه بملح والورق كان دايب في المياه وكان في صورتين واحدة كبيرة والتانية صغيرة عليهم طلاسم والعروسة مربوطة من الايد والرجل ومكتوب عليها طلاسم والورق محطوط في الميه ودايب وبعد كده اخدنا العروسة وباقي الورق واتخلصنا منهم.

وأكد مؤمن زكريا في أقواله، كان في واحد بيصور الموضوع ده هناك من وقت ما دخلت المقابر واستأذنته انه ميصورش ويمسح الصور دي ومحدش ينزل حاجة ولا ينشر حاجة وبعد كدة فوجئت بتداول الصور على مواقع التواصل الاجتماعي ونشر أخبار عني وأنا في المقابر كمان والكلام ده حصل يوم 25 سبتمبر الساعة 10 بالليل وبعدها يوم 28 سبتمبر لقيت الصور منشورة في كل مكان وريهام سعيد بتتكلم عن الموضوع.

وأشار مؤمن زكريا خلال أقواله بتحقيقات النيابة العامة، أنا معرفش الناس دي ولما روحت المقابر وقابلتهم لقيتهم مطلعين الحاجة وبيقولوا ان معمول لي عمل عليها والعروسة حاطين الورق في ميه بملح ولما روحت وروني فيديو للحاجة وهما بيطلعوها من المقابر عشان ابقى متأكد أنها فعلا كانت مفدونة في المقبرة، وكان في واحد بيصور حضوري بالمقابر بدون علمي ولما اكتشفت طلبت منه يمسح الصور.

أنا بتهمهم كلهم بالنصب والتشهير بيا على منصات التواصل عن طريق تكوين عصابة وكان قصدهم منها النصب عليا وتحصيل فلوس واستعمالهم لطرق احتيالية من خلال نشر الاخبار على المنصات بدون رضايا عشان ياخدوا الفلوس، وهما اقنعوني أن أنا معمول لي عمل وطلبوا مني أروح المقابر وطلعوا الصورتين والعروسة قدامي.

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: مؤمن زكريا النيابة العامة تحريات المباحث نشر أخبار كاذبة واقعة مؤمن زكريا قضية مؤمن زكريا تحقيقات النيابة العامة مؤمن زکریا فی کان فی

إقرأ أيضاً:

عروسة ودبابيس.. ماذا قال «مؤمن زكريا» عن واقعة سحر البساتين؟

مؤمن زكريا

.. ماذا قال مؤمن زكريا لاعب النادي الأهلي بعد وقوعه في فخ السحر والشعوذة والدجل من قبل بعض النصابين الذي زعموا وجود السحر داخل مقابر عائلة اللاعب مجدي عبد الغني؟، حيث اعتقد مؤمن زكريا أن مجدي عبد الغني لاعب منتخب مصر السابق هو من قام بعمل السحر له، والذي تسبب في مرضه.

حصل موقع «الأسبوع» على نص تحقيقات القضية رقم 6904 لسنة 2024 جنح الخليفة، المُتهم فيها 5 أشخاص بنشر و إذاعة أخبارا كاذبة عبر لقاءٍ تلفزيوني، مع تربي أفاد بعثوره والمتهمين الأربعة الآخرون على أعمال سحر تخص اللاعب مؤمن زكريا بإحدى الجبانات بمنطقة الخليفة، مما ألقى الرعب في نفسه.

حيث جاءت أوقوال مؤمن زكريا أمام جهات التحقيق كالتالي:

إسمى: مؤمن زكريا عباس الضاوي

السن: 36 سنى.

أعمل: لاعب كرة قدم سابق

س: ما تفصيلات بلاغك؟

ج: اللى حصل إنى لقيت واحد قريب زوجتى أسمه "مصطفى" كلمها، وقالها إن فيه واحد جارهم أسمه "محمد إمام"، قاله إن فيه ناس لقوا عمل معمول لمؤمن في المقابر عشان كان العمل معمول على صور بتاعتى، وكمان كان فيه عروسة مربوطة من إيديها ورجليها ودبابيس، وكان عليهم طلاسم، وقالولى تعالى المقابرعشان تشوف العمل، قالولي إحنا كنا بنحفر عشان نزرع صبارة، وهناك لما وصلت قابلت الناس اللى اتمسكوا وكان معاهم واحد هرب.

ولما دخلنا المقابر هناك وروني الحاجه في ميه بملح والورق كان دايب في الميه، وكان فيه صورتين واحدة كبيرة وواحدة صغيرة عليها طلاسم، وكان فيه عروسة مربوطة من الإيد والرجل كان مكتوب عليها طلاسم والورق كان محطوط في الميه ودايب وبعد كده أخدنا العروسة وبقيت الورق واتخصلنا منه وهناك كان فيه واحد بيصورالموضوع ده هناك من وقت ما أنا دخلت المقابر واستأذنته إنه ميصورش ويمسح الصورديه ومحدش ينزل حاجة ولا ينشر حاجة، وبعد كده فوجئت بتداول الصور على مواقع التواصل الاجتماعي ونشر أخبار أثناء وجودى بالمقابر، وهوده كل اللي حصل.

اقرأ أيضاًسحر مؤمن زكريا.. هكذا خدع تربي البساتين لاعب الأهلي «نص التحقيقات»

لسرقة مشغولاتها الذهبية.. ضبط المتهم بسرقة مستشارة محافظ القليوبية

مقالات مشابهة

  • أقوال نجل التربى فى واقعة سحر مؤمن زكريا: كنت نايم وأخويا قالى الكابتن تحت
  • عروسة ودبابيس.. ماذا قال «مؤمن زكريا» عن واقعة سحر البساتين؟
  • "استغلوا مرضي علشان ينصبوا عليا".. أقوال مؤمن زكريا فى واقعة السحر
  • متهمة بواقعة مؤمن زكريا: قالولي هتطلعي في برنامج وتاخدي 100 ألف جنيه
  • ننشر أقوال المتهم الأول فى واقعة سحر مؤمن زكريا
  • نص أقوال المتهمين الثانى والثالث بواقعة سحر مؤمن زكريا.. مستندات
  • نص أقوال مؤمن زكريا خلال التحقيقات فى واقعة السحر الأسود
  • النيابة العامة تُحيل المتهمين بفبركة أعمال سحر لـ مؤمن زكريا إلى المحاكمة
  • محاكمة جنائية.. قرار عاجل من النيابة في قضية سحر مؤمن زكريا