أعواد كثيرة من محصول القصب على حواف أرض زراعية في نطاق مركز بيلا بمحافظة كفر الشيخ، زُرعت وتركها أصحابها إلى المارة كصدقة جارية، منتظرين الأجر والثواب من الله عز وجل، ودعوة من المارة.

منذ سنوات كثيرة زرع أحمد عطية الصاوي، صاحب الـ46 عاماً، وأفراد أسرته، «القصب» حول الأرض الزراعية، حتى يستفيد منه أفراد الأسرة، وأيضاً المارة من المزارعين المترددين على أراضيهم.

«الصاوي»: مش عايزين من الناس غير دعوة حلوة

«القصب المزروع ده كان عبارة عن تقاوي جاية من الصعيد صاحب ابن عمي بعتها له هدية»، من هنا بدأت الحكاية التي يرويها «الصاوي» لـ«الوطن»: «وزرعناها في الأرض، ومن وقت ما زرعنا القصب وبقى يطلع قررنا إننا مش هنبيعه وهيكون كله لله، يعني أي حد بيعدي من على الأرض ينزل ياكل وياخد كمان اللي هو عاوزه، ومش عايزين منه غير دعوة حلوة».

يحرص «الصاوي» على إهداء القصب إلى كل أصدقائه وأيضاً معارفه ومن يطلب: «دايماً بنهادي حبايبنا بالقصب، وأي حد عايز بييجي ياخد اللي هو عايزه، وبدون أي مقابل، رغم إنّ القصب سعره عالي، إلا إننا وهبنا ده لله، يكفي إنّ الناس تبقى سعيدة ومبسوطة وكمان الأطفال الصغيرين بيفرحوا جداً بالقصب».

عقب الانتهاء من إزالة القصب من حواف الأرض الزراعية تبدأ الاستعدادات لدورة جديدة من القصب: «لما القصب بيخلص والكل يتراضى منه، بنبدأ نستعد لدورة جديدة لأنه هو بيطلع كل سنة لوحده لأننا لما بنيجى نقطع العود من الأرض بنسيب الجدر في الأرض زى ما هو علشان يطلع تاني، وحقيقي الواحد بيكون فرحان وسعيد والقصب بيطلع علشان فرحة الناس اللي هتاكله».

منح الجوافة المجانية إلى المارة والمزارعين

بجانب القصب تحرص أسرة «الصاوى» أيضاً على منح الجوافة المجانية إلى المارة والمزارعين: «بخلاف القصب فيه كمان شجر جوافة مزروع حوالين الأرض، وبردو متاح لأي حد يقطف وياكل، ده رزق ربنا لعباده وإحنا مجرد أسباب، وربنا يتقبل مننا».

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: كفر الشيخ بيلا محافظة كفر الشيخ القصب الجوافة محصول القصب زراعة القصب الأرض الزراعية

إقرأ أيضاً:

«هعملك البطاقة بالمهنة اللي عايزها».. ضبط عنصر إجرامي تخصص في تزوير المحررات الرسمية بعين شمس

ضبطت أجهزة وزارة الداخلية أحد الأشخاص بمنطقة عين شمس محافظة القاهرة تخصص نشاطه الإجرامي في تزوير المحررات الرسمية، وذلك في إطار جهود أجهزة وزارة الداخلية لمكافحة الجريمة بشتى صورها لاسيما جرائم تزوير المحررات الرسمية وترويجها.

كانت قد أكدت معلومات وتحريات قطاع الأمن العام بمشاركة قطاع الأحوال المدنية قيام مدير بإحدى الشركات، مقيم بدائرة قسم شرطة عين شمس، له معلومات جنائية ومطلوب ضبطه وإحضاره في قضية تزوير بمزاولة نشاط إجرامي في تزوير المؤهلات الدراسية تتيح لهم إثباتها ببطاقات الرقم القومي مقابل مبالغ مالية.

عقب تقنين الإجراءات تم ضبطه، وبحوزته 2 جهاز حاسب آلي، وعدد من الشهادات والمستندات مزورة ومعدة للتزوير منسوب صدورها لعدد من الجامعات، وهاتف محمول يحوي على آثار ودلائل نشاطه الإجرامي، وبمواجهته أقر بنشاطه الإجرامي على النحو المشار إليه، وتم إتخاذ الإجراءات القانونية.

اقرأ أيضاًجنح العجوزة تقضي بعدم اختصاصها في دعوى محمود الخطيب ضد المذيع أحمد جمال

إصابة أسرة كاملة بتسمم غذائي عقب تناولهم وجبة أرز ببني سويف

بحوزتهم ترسانة أسلحة وذخيرة.. سقوط 5 عناصر إجرامية في البحيرة

مقالات مشابهة

  • فيديو| سيارة مشتعلة ترعب المارة في مصر
  • محمد عبد الجليل: اللي عنده النخوة هو اللي كسب في السوبر الإفريقي
  • فحص مجاني لـ 1790 مواطنا ببني سويف ضمن قافلة طبية زارت مركز ناصر
  • العنقري: من الأولى بالإقالة في الأهلي المدرب أو اللي اختاره والفراج يرد .. فيديو
  • هيئة الدواء للمواطنين: الدواء اللي بتدور عليه ومش لاقيه ميعتبرش ناقص لهذا السبب
  • «هعملك البطاقة بالمهنة اللي عايزها».. ضبط عنصر إجرامي تخصص في تزوير المحررات الرسمية بعين شمس
  • ازدهار زراعة قصب السكر والسمسم في ولاية نزوى خلال الشتاء
  • تامر حسني لـ أحمد العوضي: فنان كبير وكسرت الدنيا رمضان اللي فات
  • «عليها رسومات فرعونية».. عمارة في المعادي تثير دهشة رواد مواقع التواصل