أعرب الفنان وليد فواز، عن سعادته بنجاح مسلسل «برغم القانون»، الذي يتعاون خلاله مع الفنانة إيمان العاصي، مُشيرًا إلى أن الدور الذي قدمه مٌختلف تمامًا عن الذي قدمه من قبل، بل فقد وزنه من أجل الشخصية.

تفاصيل شخصية وليد فواز في مسلسل برغم القانون

وقال وليد فواز، خلال لقائه في برنامج It’s Showtime المقدم من الإعلاميتين دينا حويدق وسمر نعيم على شاشة قناة الحياة: «كنت خايف من الدور شوية؛ لأن كان فيه حاجات زيادة زي الغيرة والبخل، والراجل الغيور حاجة كويسة جدًا، لكن الغيرة لما بتزيد عن حدها ممكن تنقلب لضدها زي ما هنشوف في الأحداث».

وأضاف: «المؤلفة نجلاء الحديني وشها حلو عليّا، واشتغلت معاها في مسلسل بين السطور قبل كده، والمخرج شادي عبد السلام أعرفه من زمان جدًا في مسلسل بدون ذكر أسماء، ده غير إيمان العاصي قريبة لقلبي على الشاشة وشخصيًا واتبسطت بالشغل معاها، وكل زمايلي ماشاء الله عليهم».

وليد فواز: كنت عايز أقلل في وزني شوية وأعتقد ده باين على الشاشة

أما عن تحضيراته للدور، أردف وليد فواز: كنت عايز أقلل في وزني شوية وأعتقد ده باين على الشاشة، وإزاي أقدم اللهجة البيضاء لأهل بورسعيد، واجتهدت على قد ما أقدر مع الأستاذ سليمان هو فنان بورسعيدي ومسؤول عن اللهجة في المسلسل، عشان أوصل للهجة اللي بيتكلموا بيها وحطيت خبرة السنين وإني أعمل دور مختلف عن اللي قدمته».

برنامج It’s Showtime

الجدير بالذكر أن برنامج It’s Showtime يعرض على شاشة قناة الحياة يومي الثلاثاء والأربعاء من كل أسبوع في تمام الساعة العاشرة مساءً، وتقدمه الإعلاميتين دينا حويدق، وسمر نعيم.

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: وليد فواز مسلسل برغم القانون برغم القانون ولید فواز فی مسلسل

إقرأ أيضاً:

محمد محمود عبد العزيز يكشف كواليس تصوير «برغم القانون».. السر في كبوت العربية

كشف الفنان محمد محمود عبد العزيز عن الصعوبات التي تعرض لها فريق تصوير مسلسل برغم القانون، الذي يعرض حاليا عبر شاشة قناة on بطولة إيمان العاصي.

كواليس تصوير برغم القانون 

وشارك محمد محمود عبد العزيز جمهوره بفيديو من كواليس تصوير مسلسل برغم القانون عبر صفحته الخاصة على موقع انستجرام، وعلق عليه: «الفيديو ده عشان عايز أبين لحضراتكم جزء ولو صغير من تفاصيل الشغلانة، الأستاذ ماركو هنا بيفك الكاميرات من على كبوت العربية بعد ما خلصنا مشهد حواري وأنا سايق العربية».

وتابع محمد محمود عبد العزيز: «وطبعا عشان الحوار يتسجل لازم يكون معانا حد عشان أجهزة التسجيل وطبعا مينفعش يركب معانا عشان هيبان في الكاميرا لذلك بيضطر الأستاذ ميمو يركب في شنطة العربية في الحر ده ويقفل على نفسه وإحنا بنصور وسايقين العربية وكل ما نعمل ستوب أنزل أجري أفتح له عشان يرتاح شويه».

View this post on Instagram

A post shared by محمد محمود عبدالعزيز (@mohamedmahmoudabdelaziz_)

وأضاف: «شكرا من كل قلبي للجنود المجهولة اللي الجمهور مايعرفش تفاصيل شغلهم اللي لا يقل أهمية عن أي قسم معروف للناس، الناس المخلصة اللي بتحب الشغلانة واللي لولاهم ولولا شغلهم وتعبهم الشغلانة ماتكملش».

أبطال مسلسل برغم القانون 

يذكر أن مسلسل برغم القانون بطولة إيمان العاصي، محمد محمود عبد العزيز، وليد فواز، هاني عادي، جوري بكر، وهو من تأليف نجلاء الحديني وإخراج شادي عبد السلام. 

 

مقالات مشابهة

  • مسلسل «برغم القانون».. شادي مقار: عملت لوك في الدقن وزودت وزني حوالي 6 كيلو
  • شادي مقار عن مسلسل برغم القانون: وزني زاد من أجل المصداقية
  • محمد القس: تعاطفت مع شخصيتي في برغم القانون.. والأحداث «مفيهاش حشو»
  • وليد فواز: تخوفت من تقديم دوري في «برغم القانون» لهذا السبب
  • «فوق سطح عم صلاح حبيبي».. وليد فواز يروج لمسلسل «برغم القانون»
  • أحداث مثيرة في الحلقة السادسة من مسلسل «برغم القانون».. والجمهور يهاجم وليد فواز
  • لأول مرة.. محمد القس يعلق علي دوره في "برغم القانون": بعتذر ليكم كلكم
  • محمد محمود عبد العزيز يكشف كواليس تصوير «برغم القانون».. السر في كبوت العربية
  • الجمهور يهاجم وليد فواز بسبب إيمان العاصي في "برغم القانون"