أكد الدكتور مجدي بدران، عضو الجمعية المصرية للحساسية والمناعة، أهمية الحفاظ على صحة الأطفال مع بداية العام الدراسي في فصل الخريف، الذي يشهد زيادة في المشكلات الصحية، مشيرا  إلى ضرورة رفع مناعة الأطفال من خلال التغذية السليمة والوقاية من الأمراض.

وتابع عضو الجمعية المصرية للحساسية والمناعة، خلال مداخلة هاتفية  مع الإعلامية مروة شتلة، ببرنامج "البيت"، المذاع على فضائية "الناس"، اليوم الخميس: "عايزين نحافظ على الولاد لأنهم داخلين بداية المدرسة في فصل الخريف، اللي هو فيه المشاكل كلها، أنا في البيت أرفع من مناعة ولادي إزاي عشان يبقى في وقاية من الأمراض اللي ممكن يتعرضوا لها، لكن المدرسة فيها مشكلتين: مشكلة الباص ومشكلة التجمعات؟، يبقى خلي بالنا من الباص، نظافة وتطهير، ما فيش تدخين، الموظفين مش هيطلعوا ولد عنده عمال يعطس، أرجع يا ابني، مش هدخلك المدرسة، وإذا ركبت، هدخلك عند المدرس يراجع".

فرق مبادرة «بداية» تجوب المحافظات لتوزيع مستلزمات المدارس على الطلاب

وأَضاف: "أما الحاجة الثانية، برضه في الاختلاط في المدرسة بيعمل لي مشاكل بها كتير جداً، من ضمها نزلات البرد والإنفلونزا والحاجات التنفسية والمعوية، ومشاكل في الجلد، مشاكل كثيرة جداً، والاختلاط ده كمان ممكن يخليني أتعرض لنوع من العدوى".

وأوضح: "المسألة كمان تتعلق بالشنطة، أطالب وأناشد الجميع: ما تخلوش الأطفال لما يجوا من الباص أو البيت يحطوا الشنطة على الأرض، أعتقد أن هذا عيب كتير جداً أن أنا أحط الشنطة اللي فيها الكتب الجميلة والدين والثقافة على الأرض، خلي الطلبة يحطوا الشنطة على طول في الفصل، ما يصحش الأرض دي كان فيها قطة وكلب وبيعلبوا بالليل، وفيه واحد دخل بالحذاء".

وتابع: "أحط الشنطة اللي فيها سموم البكتيريا على المقعد اللي في المدرسة أو في البيت على المكتب أو على السرير، دخلت في بلاوي، يبقى لو سمحتوا، الشنطة مش على الأرض، مهمة جداً، خلي الطلبة يقعدوا كده من غير شنط".

واستكمل: "الكنتين مشكلة كبيرة جداً، بيدخلوا أغذية ضارة وبيحطوا أطعمة مفيدة، تلاقى موظف، جايب مراته وقريبه وابن عمه، وشعره مكشوف، مش لابس حاجة تغطي شعره، ولا أظافره طويلة، وبتقدم أكل للناس، يبقى اللي هيشتغل في الكانتين يغطي شعره ويغطي دقنه، لازم يبقى فيه غطاء ودقن قصيرة، ولازم يكون شكله أو شكلها نظيف وما فيش سجائر، والمكان نظيف والأسطح كلها نظيفة".

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: الحفاظ على صحة الأطفال نظافة وتطهير نزلات البرد عضو الجمعية المصرية للحساسية والمناعة عضو الجمعية المصرية الجمعية المصرية العدوى المشكلات الصحية الجمعية المصرية للحساسية والمناعة مستلزمات المدارس على الطلاب المصرية للحساسية والمناعة مستلزمات المدارس

إقرأ أيضاً:

الدولار يبقى ثابتًا أمام الجنيه المصري رغم تقلبات طفيفة في الأسعار

الدولار يبقى ثابتًا أمام الجنيه المصري رغم تقلبات طفيفة في الأسعار.. في أحدث تقارير اليوم الثلاثاء، 17 سبتمبر 2024، حافظ الدولار الأمريكي على استقراره النسبي مقابل الجنيه المصري على الرغم من بعض التباين البسيط في أسعار الصرف بين البنوك. فقد أظهرت المعاملات البنكية استمرار الدولار في تسجيل مستويات قريبة من بعضها البعض، وهو ما يشير إلى حالة من الاستقرار النسبي في سوق الصرف رغم وجود اختلافات طفيفة في الأسعار.

الدولار يبقى ثابتًا أمام الجنيه المصري رغم تقلبات طفيفة في الأسعار

تقدم البيانات الخاصة بأسعار الدولار في عدد من البنوك الكبرى في مصر نظرة مفصلة حول حالة السوق اليوم. في البنك الأهلي المصري، بلغ سعر شراء الدولار 48.38 جنيه، بينما سجل سعر البيع 48.48 جنيه. أما بنك مصر فقد شهد أسعارًا مماثلة، حيث وصل سعر شراء الدولار إلى 48.38 جنيه، وسعر البيع إلى 48.48 جنيه أيضًا.

من جهته، سجل البنك المركزي المصري سعر شراء للدولار قدره 48.36 جنيه وسعر بيع قدره 48.49 جنيه. في الوقت نفسه، سجل البنك التجاري الدولي أسعارًا قريبة، مع سعر شراء يبلغ 48.38 جنيه وسعر بيع يصل إلى 48.48 جنيه. فيما سجل بنك الإسكندرية سعر شراء للدولار قدره 48.39 جنيه وسعر بيع قدره 48.49 جنيه.

على الرغم من هذه التباينات البسيطة، تظل أسعار الدولار ثابتة بشكل عام في معظم المؤسسات المصرفية، مما يعكس استقرارًا نسبيًا في السوق المالية. هذا الاستقرار في أسعار الصرف يعكس حالة من الثبات في التعاملات المالية اليومية، وهو ما يعد مؤشرًا إيجابيًا للأسواق المالية والمستثمرين.

إن وجود فروق طفيفة في أسعار صرف الدولار بين البنوك لا يعكس تغيرًا كبيرًا في القيمة الفعلية للعملة الأمريكية، بل يشير إلى استقرار نسبي يعزز الثقة في النظام المالي ويعزز استقرار السوق. هذا الاستقرار يمكن أن يكون له تأثيرات إيجابية على الاقتصاد المحلي، حيث يساهم في الحفاظ على استقرار الأسعار وتفادي التقلبات الحادة في أسعار الصرف.

بالتالي، فإن الوضع الحالي يعكس استقرارًا نسبيًا في سوق الصرف، حيث تظل أسعار الدولار متقاربة بين البنوك، مما يعزز من الاستقرار المالي في البلاد ويعكس حالة من الثقة في السوق المالية المصرية.

مقالات مشابهة

  • المركزي التركي يبقى على الفائدة للشهر السادس
  • «مُبالغ فيها» .. المصروفات الدراسية واشتراك «الباص» شبح يطارد أولياء الأمور
  • التحقيق في إساءة معاملة مرشحين للهجرة إلى سبتة يتوسع مع نشر فيديو يظهر مسؤولا كبيرا بالسلطة
  • حكم مقولة: "اللي يحتاجه البيت يحرم على الجامع"
  • "هدايا السماء"| تفاصيل رصد ظواهر فلكية الليلة الماضية.. فيديو
  • فرنجية: الضربة اللي ما بتكسرك بتقوّيك
  • الدولار يبقى ثابتًا أمام الجنيه المصري رغم تقلبات طفيفة في الأسعار
  • البكتريا المقاومة للأدوية قد تقتل 39 مليون شخص بحلول 2050
  • مسعود: أي مباراة يلعب فيها الهلال تكون ممتعة .. فيديو