الأسبوع:
2024-09-15@05:04:23 GMT

"حقنة أنسولين".. !!

تاريخ النشر: 2nd, September 2024 GMT

'حقنة أنسولين'.. !!

أخرج الأستاذ صابر الموظف بشركة العطور ومستلزمات التجميل تليفونه الصغير القديم ماركة نوكيا من جيبه ليرد، وكان المتصل "جلال" بيه مديرهُ المُباشِر في العمل:

- أفندم يا سعادة البيه..

* إيه يا أستاذ صابر إنت إتاخرت ليه؟..

- معلش يا بيه أصل.. .

* أصل إيه يا صابر. الزملاء كلهم هنا والباشا الكبير هايزعل أوي لو ماجتش.

- ما هو..

* ما هو إيه وبتاع إيه يا راجل. يالا اشبط في أي ميكروباص وتعالى. مش معاك العنوان.. .

- معايا يا بيه بس لو حضرتك تسم.. .

* اسمع إنت يا صابر. يالا ماتضيعش وقت. إنت عارف إن دا فرح بنت الباشا الوحيدة. يعني أول فرحته. لا دي فرحته الوحيدة والراجل مزقطط على الآخر، وعامل الفرح في أفخم قاعة في البلد، وبعدين مفيش فرصة تقابله وتبارك له لأنه هياخد العيلة كلها بعد الفرح ورايحين الساحل الشمالي.

- معلش يا بيه اسمعني أصلي مش هاقدر ٱجي الفرح..

* بتقول إيه يا صابر. مش هتقدر تيجي ده إيه يا راجل متزعلش الباشا أُمال. بأقولك المكان هنا تُحفَة تُحفَة بجَد.. القاعة أسطورية.. عارف يعني إيه أسطورية ههههه يعني عمرك ماشوفت ولا هاتشوف زيها؟. غير بأه الفنانين الجامدين أوي السوبر ستار هههه.. .وما أقولكش على البوفيه يعني تقدر تقول الليلة دي حسب مانا شايف مكلفة مش أقل من نص مليون جنيه هههههه عقبال فرح بنتك.

- ربنا يفرحهم ويتم لهم بخير.. بس أنا مقدرش آجي لإني في المستشفى باستلم جثة بنتي..

* بتقول إيه يا صابر.. جثة إيه وبنتك مين.. ؟

- (صابر باكيًا).. بنتي "مُهْجَة" يا بيه. بنتي اللي ماتت ومعرفوش يسعفوها علشان المستشفى بتاعة الحكومة مفهاش حُقنة أنسولين. ولما اتصرَّفنا وجبناها كانت.. .

* لا حول ولا قوة إلا بالله.. البقاء لله يا صابر. شِد حِيلَك.

المصدر: الأسبوع

إقرأ أيضاً:

مهرجان ميدفست مصر| كريستوف صابر يوجه نصيحة لصناع الأفلام: "لا تشعروا بالإحباط"

أقيم صباح اليوم السبت، ماستر كلاس مع المخرج السويسري المصري كريستوف صابر، على هامش فعاليات ملتقى اليوم الثالث من ميدفست- مصر، دار النقاش حول عملية صناعة الأفلام التسجيلية والروائية من خلال عمله في دول مختلفة.

وروى كريستوف صابر، خلال جلسته عن تجربته في صناعة أول فيلم قصير له قدم منه نسختين، الأولى وهو في عمر ال ١٨ عاما،  ونسخة آخرى عندما بلغ ال ٢٣ عاما، والذي حصل من خلاله على جائزة أفضل فيلم قصير في مهرجان الجونة في دورته الأولى عام ٢٠١٧.

وأشار صابر، في لقاؤه أن سبب تقديمه نسخة آخرى من الفيلم، لكون الأولى كان خلالها صغيرا في السن ولم تنضج تجربته السينمائية بالشكل الذي يرضيه، حيث قام خلاله بعمل جميع مراحل صناعة الفيلم بمفرده من تصوير ومونتاج وغيرها، لذلك كان لديه حرص كبير على تقديم نسخة أفضل وأكثر جودة في المرة الثانية التي حصل فيها على جائزة مهرجان الجونة.

ووجه صابر، نصيحة إلى صناع الأفلام نحو ما يواجهونه من تعثرات خلال صناعة مشاريعهم السينمائية، وأن لا يصابوا بالإحباط ويستمرون في العمل بدأب وشغف عليها، مشيرا إلى تجربته الخاصة والتي ذكر فيها أنه أصيب بالإحباط لمدة عام لكنه قاوم تلك الحالة بعد ذلك وعاد للعمل على مشروعاته السينمائية.

من هو كريستوفر صابر؟

كريستوفر صابر من مواليد القاهرة، أكمل دراسته الجامعية بالقاهرة عام 2009، ثم أكمل دراسة قصيرة في صناعة الأفلام الرقمية في الولايات المتحدة، قبل أن يتم قبوله في قسم السينما بجامعة الفنون والتصميم في لوزان بسويسرا عام 2010.

كتب وأخرج العديد من الأفلام الروائية والوثائقية والتجريبية. في عام 2014، تخرج من كلية الفنون والتصميم بمرتبة الشرف الأولى. تخصص في أفلامه وحصل على دبلومة، وتم اختيار فيلمه الوثائقي وادي الملح لجائزة هوت دوكس عام 2016.

ملتقى ميدفست مصر 

جدير بالذكر أن ملتقى ميدفست- مصر هو أول ملتقى سينمائي للأفلام القصيرة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، تأسس في عام 2017، يستكشف المهرجان التداخل بين السينما والصحة، حيث يستخدم الأفلام السينمائية كوسيط ووسيلة لرفع الوعي بالقضايا الصحية الهامة.

يُقام المهرجان في الفترة من 12 لـ 15 سبتمبر الجاري، في الجامعة الأمريكية بوسط القاهرة في ميدان التحرير، يجمع الملتقى عشاق السينما من صناع الأفلام والأطباء.

 ويهدف إلى مشاركة القصص الإنسانية مع الجمهور والطلاب والفنانين وصناع الأفلام والأطباء وخاصة الأطباء النفسيون، من خلال ورش عمل مختلفة، وحلقات نقاشية وعروض أفلام تعمل على مناقشات موضوعات غير مقبولة مجتمعيا بإرساء دعائم نهج أكثر قبولا للجمهور العام في جميع أنحاء مصر والعالم.

مقالات مشابهة

  • شاهد بالفيديو.. الفنان المصري حمادة هلال والفنانة هدى عربي والمطرب علي الشيخ يغنون في حفل زواج رجل أعمال سوداني وإحدى الحسناوات
  • مهرجان ميدفست مصر| كريستوف صابر يوجه نصيحة لصناع الأفلام: "لا تشعروا بالإحباط"
  • معمر مصري يبدأ رحلة تعليمه بسن 103 أعوام (صور)
  • رسالة لمحافظ القاهرة..
  • العالمي للفتوى: شراء حلاوة المولد من باب الفرح والسرور
  • بـفستان الفرح والبدلة.. كزبرة يكشف عن موعد طرح «فرحي» | صورة
  • الوحدة الإماراتي يتعاقد مع محمود صابر لاعب بيراميدز
  • 103 أعوام.. "صابر" يخوض امتحان محو الأمية بالإسكندرية
  • احتفالات المولد النبوي الشريف 2024.. إجازة طويلة واحتفاء بذكرى ميلاد النبي
  • كأنه العيد.. فرحة شاب فلسطيني بقطعة لحم في ظل الحرب (شاهد)