بوابة الوفد:
2025-02-22@20:32:58 GMT

محمود العسيلي .. مشاهدات جديدة لأغنية 100 حاجة و50

تاريخ النشر: 1st, September 2024 GMT

سجلت أغنية 100 حاجة وخمسين للفنان محمود العسيلي، أكثر من مليون و 300 ألف مشاهدة، خلال 12 يوم من طرحها عبر موقع الفيديوهات الشهير “يوتيوب”.

قصة جديدة في أغنية “100 حاجة وخمسين”

تحدثت الأغنية عن موضوع نادر التناول في الأغاني وهو وصف غزلي للبنات القصيرة، وحصلت على المركز الخامس في قائمة الأكثر مشاهدة، من كلمات فلبينو، ألحان العسيلي، توزيع أمين نبيل.

وتقول كلماتها “مية حاجة و خمسين حاجة سنتي لكن أول ما تخطي كل الناس قدامها توطي ده جمال يتفات له بلاد مش محتاجة كعب يعلي كعبها ع الكل معلي كل ما تقصر لها كام ملي تلقى جمالها في عينك زاد و استرها علينا يارب أصلها لازم تتحب لا ماتخشش فيه حربية بس تخش بسرعة القلب و استرها علينا يارب أصلها لازم تتحب لا ملهاش دي في كورة السلة ف بتتسلى ب ألفين شاب ومش فارقة معاها الطول ماهي واخدة مكانه قبول تدخل قلبك على طول من غير حجز ولا معاد أقصر مخلوقة في القارة بس تخلي الأجواء حارة قادرة توقف كل السهرة على رجل كأنه حداد و استرها علينا يارب أصلها لازم تتحب لا متخشش فيه حربية بس تخش بسرعة القلب و استرها علينا يارب أصلها لازم تتحب لا ملهاش دي في كورة السلة ف بتتسلى ب ألفين شاب”.

أغنية عيني شايفة فيكي

كانت أخر أغنيات العسيلي من خلال “ عيني شايفة فيكي” سجلت أكثر من 3 ملايين مشاهدة،  من كلمات تامر حسين، ألحان محمود العسيلي، توزيع أمين نبيل، وتقول كلماتها “جايبه الجمال ده منين مين اللي شافه قبلي مجاش في بني آدمين أكيد عشان متساب لي بعيونك الحلوين ده يترسملك صورة بحر و طبيعة وناس قدام عنيكي مبهورة   عيني شايفة فيكي كل مزايا الدنيا بحالها والحاجة اللي انتي تبصيلها تحلى في عيني ياعيني عليكي ياعيني عيني شايفة فيكي واحدة رهيبة خطفني جمالها نجمة بعيدة وكل ما أجيلها تحلى في عيني ياعيني عليكي ياعيني   لو ابتسمتي بقول للشمس روحي بدري ده انتي عليكي قبول مشوفتهوش أنا عمري نور .. ده من بعيد يتشاف لو انتي جاية قصادي بقيت بغير وبخاف عليكي من الدنيا دي   عيني شايفة فيكي كل مزايا الدنيا بحالها والحاجة اللي انتي تبصيلها تحلى في عيني ياعيني عليكي ياعيني عيني شايفة فيكي واحدة رهيبة خطفني جمالها نجمة بعيدة وكل ما أجيلها تحلى في عيني ياعيني عليكي ياعيني”.

أغنية مين كان يصدق 

بجانب أغنية “مين كان يصدق”، والتي سجلت أكثر من 3 ملايين مشاهدة، وتقول كلماتها:

كان مستحيل قلبي يعرف يبتسم لا كان بعيد أصله خايف يتقسم يا جميلة ليه رجعتينا لسهرنا وطول ليالينا خدتي ذنبي قلبي ولع نار خلتيني احب الدنيا واسمع المزيكا تاني مين كان يصدق ده مش ممكن لا لا لا هو فيه حد النهارده يعرف يصد الجمال ده فيه حد يعرف ده مش ممكن لا لا لا ويا ليالي ليه حبيبتينا في عيون حلويين رامتينا سيبت نفسي مش بإيدي اختار يا جميلة ليه رجعتينا لسهرنا وطول ليالينا خدتي ذنبي قلبي ولع نار خلتيني احب الدنيا واسمع المزيكا تاني مين كان يصدق ده مش ممكن لا لا لا هو فيه حد النهارده يعرف يصد الجمال ده فيه حد يعرف ده مش ممكن لا لا لا.

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: محمود العسيلي أغاني 2024 عینی شایفة فیکی مین کان یصدق فیه حد

إقرأ أيضاً:

لماذا يعرف مسرح الجريمة بـ«الشاهد الصامت»؟.. خبير يوضح في بودكاست «أول الخيط»

مسرح الجريمة هو المكان الذي وقعت فيه جريمة ما، وهو نقطة البداية لأي تحقيق جنائي، ويتميز مسرح الجريمة بأهمية بالغة في عملية التحقيق، خاصة وأنّه يحتوي على أدلة مادية يمكن أن تساعد في تحديد هوية الجاني وكشف ملابسات الجريمة، لكن لماذا يعرف مسرح الجريمة بالشاهد الصامت؟

ما هو الشاهد الصامت؟

الإعلامي سامح سند في إحدى حلقات بودكاست الشركة المتحدة «أول الخيط» برعاية البنك الأهلي، استضاف رضا أحمد، كبير خبراء الأسلحة بالمعمل الجنائي سابقًا، الذي أوضح أنّ مسرح الجريمة هو المكان الذي تنبثق منه الأدلة والقرائن، التي تشير بأصابع الاتهام على الجاني، لذا يُطلق على مسرح الجريمة اسم «الشاهد الصامت».

وأوضح كبير خبراء الأسلحة بالمعمل الجنائي سابقًا عن سبب إطلاق مصطلح «الشاهد الصامت» على مسرح الجريمة قائلًا: «هو شاف كل حاجة، يعني حادثة في غرفة زي دي فهو شاف كل حاجة، لكن مبيتكلمش، وفي الحالة دي على خبير المعمل الجنائي أن يستنطقه، يعني يخليه ينطق، هيحاكيه ويكلمه، هيدخل يقوله الراجل ده دخل ع الخزنة في المكان يعني ساب بصماته فيه، هيقوله الراجل ده مضروب في المكان والظرف هنا والمقذوف هنا يبقى الجاني كان واقف فين، هو ده استنطاق المعمل الجنائي، والخبير الجنائي هو الوحيد اللي بيقدر يكلمه وبيفهم لغته من خلال الآثار الموجودة في مكان الحادث».

كيف تتعامل مع الحوادث على الطرق؟

وينصح كبير خبراء الأسلحة بالمعمل الجنائي سابقًا بضرورة الحظر عند التعامل مع مسرح الجريمة، فمثلًا كثرة تواجد المواطنين والتفافهم حول مسرح الجريمة يفقد الخبير الجنائي الكثير من الأدلة مثل سرعة السيارة والفرملة على الأرض واحتكاك كاوتش السيارة بالأرض، يقول رضا أحمد: «لما نلاقي حادثة أو جريمة مينفعش نقرّب من مسرح الجريمة وتحاول تسيطر على نفسك ومتحاول تدخل وتساعد بإيدك، لأنك لو تدخلت هتضيع حق المجني عليه، والمساعدة اللي تعملها أنك تتحفظ على مسرح الجريمة وتبلغ الشرطة».

مقالات مشابهة

  • آيتن عامر تخطف الأنظار بإطلالة جديدة
  • وعد مفقودة.. هل من يعرف عنها شيئًا؟
  • طارق مصطفى: عيني على الكونفدرالية.. وبن شرقي هيفرق مع الأهلي
  • لماذا يعرف مسرح الجريمة بـ«الشاهد الصامت»؟.. خبير يوضح في بودكاست «أول الخيط»
  • فرقعة ولا حقيقة.. منافسة على مشاهدات إعلانات المسلسلات المصرية في رمضان 2025
  • أغنية تثير غضب إيطاليا: مسيئة
  • أبو مازن : محاولات تهجير السكان وفرض وقائع جديدة على الأرض أمر مرفوض
  • آية خرجت من منزلها ولم تعد.. هل من يعرف عنها شيئا؟
  • ريم البلوشي: وفاة أمي سبب كسري وحزني في الدنيا.. فيديو
  • هل يعرف الموتى من زارهم الفوزان يجيب.. فيديو