يستعد فرقة كايروكي اليوم لإحياء حفل غنائي ضخم على هامش مهرجان العلمين في دورته الثانية مع مطرب الراب تولييت.

ماذا قال أمير عيد عن تولييت ؟


أعاد  أمير عيد نشر تدوينة تولييت التي كتب فيها: "مش مصدق إن الأغاني اللي كنت قاعد بعملها في أوضة نومي هلعبها يوم 23 الجي قدام الألفات، مستنيكم ومتحمس جدًا جدًا"، معلقا عليها: "فنان جامد ويستحق كل خير.

أخر أعمال أمير عيد

 

كان آخر أعماله ألبوم روكسي وهو ميني يضم 5 أغنيات جديدة ستصدر على التوالى عبر 3 فصول من الحكاية وكشف الفصل الأول باسم حاجات جوايا، والفصل الثاني اسمك ايه، وتم تصوير الأغاني على قصة فيلم قصير أمير عيد البطل ومعه ندى أبادر، ومن إخراج نازلي أبو سيف، والقصة سوف يتم استكمالها.

كلمات أغنية روكسي


وشي للبار وضهري للمكان
مش قادر ناس مش قادر عالكلام
تمام برمي السلام
لكن ده ميمنعش اني زهقان
عاوز شوشره دون اي احتكاك
انا عايز حب كبير مش قادر ارتباط
انا عاوز لمه عشان لما بروح
دماغي بترقصني وبفكر في حاجات

حاجات جوايا انا لسه مش عارفها
حكايات وقصص كتير انا لسه بألفها

سألني انت مين قلتله بحاول اكون انا
لعبت انا ونفسي لعبه الاسئلة
والحقيقة النتيجة كانت مذهلة
مخجلة شوية لكن هحكيلك
بحب الموناليزا عشان الناس بتحبها
بس الحقيقة عمري في يوم ما فهمتها
عندي شوية مباديء لكن متجزئة
عندي مشاعر فاضل تكة وتبقى ملزقة
بضحك ساعات في السينيما وعلى ضحك ناس
بس الحقيقة الفيلم غبي مفيهوش احداث
بعمل حاجات كتير محفوظة مش مفهومة
وحبيت عشان حاجات تانية غير الاحساس

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: قبل حفل العلمين آخر أعمال أمير عيد أمیر عید

إقرأ أيضاً:

شخلعة.. مصريات يتحدين الوصمة الاجتماعية خلف أبواب مغلقة

تستهدف مبادرة نسائية جديدة للرقص، تسمى "شخلعة"، تمكين المرأة، وتحدي الوصمة الاجتماعية من خلال إتاحة فرصة للمرأة لمتابعة شغفها بالرقص الشرقي، بحسب ما تقول مؤسستها مي عامر.

وتوضح عامر، وهي عالمة أنثروبولوجيا، أن "شخلعة" تتيح للنساء مساحة خلف أبواب مغلقة، بغض النظر عن أجسادهن أو ألوانهن أو أوزانهن أو أي شيء آخر.

وقالت لتلفزيون رويترز، مرددة كلمات تسمعها من المترددات على مجموعتها، "كل ست بتيجي في شخلعة بتقول ده الوقت بتاعي. أنا هنا عشان هاجي أرقص، عشان أعمل الحاجة اللي باحبها، عشان أرجع أتحرك تاني بالطريقة اللي باحبها وسط ستات (سيدات) يقولوا لي أنتِ حلوة، وفي لحظة قبول، بره بقه كان لازم تخسي ولازم تتخني ولازم شعرك يطول، وطلعلك تجاعيد تحت العين. ما عندناش (ليست عندنا) المساحة دي (هذه المساحة)، بنتقابل ونتبسط ونرقص".

ولشخلعة عملية تواصل مفتوحة على صفحتها على فيسبوك، وتلتقي المشاركات في ورشة عمل مدتها ثلاثة أشهر، يليها عرض نهائي خاص أمام صديقاتهن وأقاربهن لضمان شعور النساء بالراحة في الرقص بحرية أمام جمهورهن.

وتابعت مي عامر "إحنا جمهورنا ستات بس عشان نقدر نحافظ على المساحة، زي ما قلتلك إن شخلعة هي مساحة في النص ما بين الممارسة وما بين الحرفية. إحنا مش بنقول إن إحنا قادرين نستحمل التهديد اللي بيحصل لأي راقصة من الراقصات، وفي نفس الوقت عايزين نفتح مساحة الممارسة لستات تانية (..) زمان حتى الاحتفالات البسيطة اللي كانت بتتعمل في الأسرة دي إن البنات تتجمع كل خميس أو كل جمعة يقعدوا يرقصوا مع بعض في أوضة (غرفة) النوم ما بقتش (لم تعد) بتحصل، فاحنا عايزين المساحة دي نرجعها تاني، بنحاول نجمع ستات يرقصوا ويشوفوا إحنا كمان رقصنا ووصلنا لغاية فين ويبقوا مبسوطين معانا".

وتشدد مي عامر مجددا على عدم وجود أي شروط على الإطلاق لانضمام النساء لمجموعتها قائلة "إحنا معندناش أي شروط خالص، لا تخص الجسم ولا تخص اللون ولا تخص الحجم ولا تخص أي حاجة. حاليا زي ما قلتلك إحنا بدأنا 8، وإحنا دلوقتي 36 راقصة فينا من أول 18 سنة لغاية 48، وفينا أوزان من 55 كيلو (غرام) لـ 130 كيلو. فمفيش أي شروط للسن، مفيش أي شروط للوزن ولا لأي حاجة، كل ست تقدر تعمل الحركة اللي تناسبها بالطريقة اللي هي حاباها، لأن الرقص ده حاجة واسعة قوي قوي قوي، أكيد هتناسب كل الستات. مفيش جسم مش بيعرف يرقص، إحنا بنتعلم الرقص قبل ما نتعلم المشي".

والمشاركات في شخلعة أكثر من مجرد راقصات، إنهن يشكلن مجتمعا متماسكا ويجمعن مواردهن لاستئجار مساحات تدريب ومشاركة أزياء الرقص والإكسسوارات.

وقالت آسيا سليمان، من أعضاء فرقة شخلعة، "والله أنا أول ما سمعت عنها حبيت جدا الفكرة بتاعة كسر الأنماط، التنميط، الشيمنج (الوصمة) على الستات بشكل الجسم، المعايير المفترضة إن الجسم يبقى عامل فيها إزاي، الإتقان، ومش الإتقان لأ الرقص اللي كل الناس ممكن ترقصه، كل الناس ممكن تحس بنفسها وتلاقي ذاتها في الرقص".

وأضافت لتلفزيون رويترز "يعني وسط مريح جدا وداعم ويعني نقدر نقول بيزق (يدفع) الست المصرية لقدام (للأمام) شوية إنها ماتركزش قوي في اللي بيقولها لأ، عيب لأ، شكل الجسم لأ".

مقالات مشابهة

  • بعد نجاحها بمهرجان العلمين.. مواعيد عرض مسرحية "عريس البحر" على مسرح روابط
  • بعد نجاحها بمهرجان العلمين.. مسرحية «عريس البحر» تُعرض في وسط البلد
  • الهادي : اتحاد كرة القدم غير قادر على حسم ملف توثيق البطولات .. فيديو
  • شاهد بالفيديو.. شاب سعودي يتغنى بأغنية فنان الراب السوداني “حليم” الشهيرة “عيون كتير بنشوفها”
  • شخلعة.. مصريات يتحدين الوصمة الاجتماعية خلف أبواب مغلقة
  • ثلاثة صور محزنة عن الحرب
  • ليلة مع الأغاني والقصائد الفرنسية في أوبرا القاهرة والإسكندرية
  • زوجة عصام صاصا تتصدر التريند بعد أنباء طلبها خلوة شرعية
  • مكاسب مصر من المعرض الدولي للطيران والفضاء بـ«العلمين»
  • زوجة عصام صاصا تكشف حقيقة طلب خلوة شرعية في السجن