حصل موقع «الأسبوع» على نص اعترافات والدة الفتاة «رحاب» ـ متوفاة ـ خطيبة «حسام» السابقة، والمتهم بقتل صديق عمره «سيد» ـ عريس البراجيل ـ والقاء جثمانه بأرض زراعية قرب محور الضبعة، وذلك انتقامًا منه ظنًا أنه تسبب في فسخ خطبتهما.

س: ما هي تفصيلات حدوث الواقعة؟

ج: كل اللى حصل ان بنتي رحاب كانت مخطوبه لواحد اسمه «حسام» ولما كانت مخطوبة كان بيحصل بينها وبين حسام مشاكل واللي كان بيحل المشاكل دى ليهم واحد أسمه «سيد» جارنا دا كان متربي عندنا من زمان وبعدها عرفنا إن حسام دا بيسرق وطلع حرامي ولما بنتي عرفت أنه حرامي فسخت الخطوبة بينها وبين حسام وبعدها حسام دا شاف «رحاب» وهي رايحه السجل المدني عشان تعمل البطاقة مع «سيد» بتعمل بطاق «حسام»غار عليها عشان كان يحبها فارح قتل «سيد» من فترة.

وأضافت:« بنتي رحاب راحت شهدت في النيابة على «حسام» ومن بعدها كلام الناس كتير عليها وفضلوا يقولوا كلام مش كويس وأن بينتي هي السبب في موت سيد وبنتي لما سمعت الكلام دا من الناس نفستيها تعبت أوى بس مكنش بيان عليها بس وعرفت من قبل لما بنتي تروح المستشفى بيوم من واحد أسمه ربيع الصعيدى إنها ضماناه في قرض مبلغ ۱۸۰۰۰ ألف جنيه و قالنا لو مسددتش المبلغ دا هنتحبس ولما بتي عرفت بالكلام دا نفسيتها تعبت وقالت أنا جبتلكم وجع الدماغ من كلام الناس ليا ومن كام يوم أتسحرنا مع بعض وكل واحد فينا راح ينام وبعدها سمعت ترجيع ولما طلعت لقتها بنتي رحاب بترجع وراحت وأخدها انا واخوها محمد وينتي ساره على المستشفى وعرفت إن بنتي أخدت حباية غلة وبعدها راحت المستشفى و بعدها بكام يوم توفت و أن سبب موتها هو القرص اللى أخدته.

س: وما سبب فسخ خطبة المتوفاة بالمدعو حسام صابر زناتي؟

ج: انا عرفنا من الناس أن حسام دا طلع حرامي و بيسرق ولما بتني عرفت ان حسام دا بيسرق راحت فسخت الخطوبه بينها بين حسام وقالت انا مش هكمل معاه وعرفت قبل ما بنتي تدخل المستشفى أنها ضمنا حسام في قرض مبلغ ۱۸۰۰۰ جنيه.

س وماهي طبيعة علاقة المتوفاة الى رحمة مولاها بالمدعو سيد بركة؟

ج: دا اللى كان حسام بيشتغل عنده في المغسلة وكان بيساعدنا في المعيشة عشان إحنا ناس غلابة وبسبب أن السيد بنا قريب مننا حسام بداء يغير منه لما شاف بنتي رحاب راحت مع السيد برك السجل عملت بطاقه وراح حسام قتل السيد والموضوع انتشر في البلد كلها

س وماهي طبيعة الحوار الدائر بين اهل البلده؟

ج هو كلام كان على بنتي سابت حسام عشان السيد الله يرحمه وأنها السبب ان السيد مات

س: وما هو رد فعل تجاهك عقب علمها بذلك الحوار سالف الذكر؟

ج: بنتي نفسيتها تعبت أوى بس مكنتش مبينه لينا وكانت حطه في نفسها ومكنتش بتخرج وكانت بتعقد لوحدها كتير.

س: هل افصحت المتوفية إلى رحمة مولاها رحاب رشدى عبد العاطي عن رغبتها في التخلص من الحياه و إزهاق روحها؟

ج: لا.

س: وهل من ثمه حوار دار فيما بينك وبين نجلتك المتوفاة إلي رحمة مولاها جراء ذلك الحوار سالف الذكر؟

ج: ايوه أنا اتكلمت معاها في الموضوع دا عشان انا كنت حاسه بيها بس هي مكنتش بتقول حاجه وبعدها لقينا فيديو ليها مسجلاه على موقع التيك توك.

س: وما هو محتوى ومضمون ذلك الفيديو؟

ج: كانت بتقول في الفيديو اللي نشرته أنها لما أموت محدش يزعل عليا ( باعتباري بكره هموت في حدثة قولو لأمي ما تبكيش و جنازتي متصوتيش وقولو لاخوتي إن أنتم كنتم اعز شئ في حياتي في وجودي ومماتي و اصحابي إنهم يجو على قبري وميصوتوش ويطلو كل شوي على أمي وميعيطوش ومتكسروش قلبها كفيا قبلها مكسور في بعادي والعلم عند الله

س: وماهي حالة المتوفاة الى رحمة مولاها عقب علمها بواقعة قتل سيد بركة؟

ج:كانت زعلانه جدًا على السيد لأنه كان جدع وطيب وكان بيسعدنا في المعيشة وبعدها بنتي طلبوها في النيابة وشهدت على واقعه القتل بتعت السيد وشهدت على حسام انه كان آخر واحد معاه وبعدها كلام الناس كتر على بنتي أنها السبب في واقعة قتل حسام للسيد وكان في علاقه بين بنتي مش كويسه مع السيد ودا سبب أن بنتي تنهي حياتها بسبب كلام الناس عليها.

اقرأ أيضاًشهادات جامعية مزورة.. القبض على مدير أكاديمية تعليمية وهمية في الدقي

مصطفى بكري: الدولة حولت مدينة «العلمين» من حقول ألغام إلى منتجعات سياحية

المصدر: الأسبوع

كلمات دلالية: الجيزة اخبار الحوادث المحكم عريس البراجيل کلام الناس بنتی رحاب

إقرأ أيضاً:

الشرطة الإسرائيلية توقف فتى في تحقيقات انفجار الرملة

أعلنت الشرطة الإسرائيلية، الجمعة، أنها أوقفت فتى في السابعة عشرة من عمره على خلفية انفجار سيارة في مدينة الرملة الخميس أدى إلى مقتل 4 أشخاص.

وكانت الشرطة ألمحت الى أن الحادثة تبدو متصلة بـ"نزاع إجرامي بين عائلات".

وأعلنت الشرطة في وسط البلاد أنها "أوقفت في أعقاب تحقيق سريع وعمليات سرية، قاصراً في السابعة عشرة من العمر مقيماً في الرملة، بشبهة الضلوع في الحادث الذي أدى الى مقتل 4 من سكان المدينة أمس".

ولم يذكر بيان الشرطة الإسرائيلية تفاصيل إضافية.

وكانت وسائل إعلام إسرائيلية أشارت الى أن الضحايا هم سيدة في الخمسين من العمر وابنتها (8 سنوات)، وأحد أقاربهما (10 سنوات)، وامرأة في الرابعة والعشرين.

وتقع الرملة إلى الجنوب الشرقي من تل أبيب، وهي مدينة مختلطة بين اليهود والعرب.

وتفقد وزير الأمن القومي الإسرائيلي اليميني المتطرف إيتمار بن غفير مكان الانفجار الخميس، وشدد على أن الشرطة "ستواصل مكافحة الجريمة بكل الأدوات المتاحة لها".

وأضاف "لكنني أحذر: الجريمة في المجتمع العربي تحتاج إلى أدوات أكثر شمولًا وصلاحيات أوسع".

אחרי עשרות שנות העלמת עין והשתלטות של ארגוני הפשיעה על המגזר הערבי, משטרת ישראל יוצאת למלחמה! השתתפתי במהלך כל הלילה בהערכות מצב במחוז מרכז, ולפנות בוקר יצאתי יחד כוחות גדולים של משטרת ישראל, כולל יחידות טקטיות ולוחמי ימ"ס לפשיטה נרחבת וביצוע מעצרים במתחמי משפחות הפשע בג׳ואריש… pic.twitter.com/Z8HAyG4eyZ

— איתמר בן גביר (@itamarbengvir) September 13, 2024

وانتقد زعيم المعارضة الإسرائيلية يائير لبيد زيارة بن غفير للموقع. وكتب على منصة التواصل الاجتماعي إكس "لقد كان هناك وزراء غير أكفاء قبله، لكنه أول من حوّل الفشل إلى مهنة".

مقالات مشابهة

  • الشرطة الإسرائيلية توقف فتى في تحقيقات انفجار الرملة
  • «مستقبل وطن» يكرم رحاب رضوان لحصولها على ميدالية ذهبية في بارالمبياد باريس
  • اعترافات ياسر المحمدي في قضية اغتصاب فتاة
  • نور النبوي يحتفل بعيد ميلاد والده الـ 58.. ويوجه له رسالة
  • من داخل صالون " كلام في السينما " حسين كمال مدرسه في كافه التفاصيل
  • بعد واقعة ابتلاع لسانه.. عودة النجم حسام عرفات لـ مران مرة اخرى
  • "البلشي" ضيف "كلام في السياسة" لمناقشة تعديلات قانون الإجراءات الجنائية الإثنين القادم
  • عودة برنامج «كلام في السياسة» على شاشات «إكسترا نيوز» الاثنين المقبل
  • مصطفى إبراهيم: الزمالك كان الأفضل أمام الأهلي مع جوميز
  • رحاب أبو رجيلة: تعلمنا الانتماء للزمالك من والدي