بوابة الفجر:
2024-09-10@10:42:42 GMT

لهذا السبب.. عصام صاصا يتصدر التريند

تاريخ النشر: 10th, August 2024 GMT

تصدر اسم مؤدي المهرجانات عصام صاصا، محركات البحث جوجل خلال الساعات الماضية وذلك بعدما قالت مصادر بمطار القاهرة الدولي، إنه تم التحفظ على عصام بعد وصوله إلى مطار القاهرة، صباح اليوم السبت، وتم ترحيله لمديرية أمن الجيزة، تمهيدًا لاتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة، بعد صدور قرار ضبطه وإحضاره، لاتهامه بالتسبب في مصرع موظف، أعلى الطريق الدائري، تحت تأثير المخدر.

 

الانتربول يضبط عصام صاصا 

 

وسبق، تمكن الإنتربول من ضبط عصام صاصا أثناء تواجده في إحدى الدول العربية، تم ترحيله إلى مصر، واقتياده إلى مديرية أمن الجيزة، وإجراء فيش جنائي له، والتحفظ عليه من قبل قوات الأمن، تمهيدا لمحاكمته غدا أمام محكمة الجنايات، بتهمة تعاطي المواد المخدرة، والتسبب في قتل مواطن، قبل عدة أشهر، في حادث سير أعلى الطريق الدائري بمنطقة الطالبية.

 تفاصيل أزمة عصام صاصا 

 

ألقت أجهزة الأمن القبض على مطرب المهرجانات عصام صاصا، لدى وصوله مطار القاهرة الدولى، لاتهامه بقضية القتل الخطأ، التي تنظرها محكمة الجنايات صباح غدِ، إلى جانب اتهامه بالتزوير في محرر رسمى عن طريق شقيقه و2 آخرين لتمكينه من عمل توكيل لمحامٍ للدفاع عنه أثناء مغادرته البلاد إلى دبى، عقب قرار النيابة العامة بإخلاء سبيله بكفالة 30 ألف جنيه على ذمة القضية الأولى، قبل أن تأمر بضبطه وإحضاره، عقب ورود تقرير الطب الشرعى، الذي أفاد بتعاطيه مواد مخدرة أثناء قيادته سيارته.

لاول مرة عصام صاصا يروي حادث القتل الخطأ 

 

يذكر ان مغني المهرجانات عصام صاصا قد ظهر في فيديو يتحدث فيه إلى جمهوره قبل ساعات من إلقاء القبض عليه في دولة الإمارات التي كان يتواجد بها الفترة الماضية، وقال: "أنا دلوقتي نازل بلدي وممكن يكون الفيديو دا آخر فيديو تشوفوه ممكن أتاخد في المطار، أنا عايز أفهم الناس إيه اللي حصل معايا بالظبط وإيه اللي أنا فيه لأن الناس مش فاهمة حاجة وبتدخل تقول كلام محصلش".

وتابع عصام: "أنا كنت راجع من شغلي ومصحف ربنا وربنا شاهد على كلامي رايح أجيب ابني عشان هعمل عقيقة أفرح بيه، وأنا راجع في نص الدائري في بنزينة هناك وفي طلعة أكتوبر وأنا ماسك نص الدائري عشان دا طريقي، الله يرحمه ويحسن إليه وينور له قبره ويبارك في عياله أنا مخبطوش من الرصيف زي ما الناس بتقول مش همشي أخبط في الرصيف الخبطة على الشمال مش اليمين، وفي راجل ربنا بعته ليا لا يعرفني ولا أعرفه طلع حكى نفس الكلام اللي أنا بقوله ربنا يعلم أنا كنت حاسس بإيه ساعتها وعملت إيه لأجل الناس دي".

وأكمل عصام صاصا: "الناس قالت عليا إني بدوس على الناس بفلوسي أو إني بمشي أخبط الناس، أنا واحد والده متوفي من وهو عنده سنة عشت عمري كله مع أمي بس أنا وأخويا وشفنا كل المراحل اللي تتخيلوها تحت خط الفقر، ربنا كرمني من سنتين تلاتة فأكيد ربنا مكرمنيش بالفلوس اللي هدوس بيها على الناس أو أكون زي ما بتقولوا كلامكم دا، أنا مكنتش حابب أرد وسايب كله يتكلم لكن دلوقتي ممكن أتزل ومتشوفونيش تاني وبسبب الكلام دا بقى عليا قضايا تانية مع أن أنا غلبان، أنا محتاج دعمكم ومحتاج كل اللي بيحبني وزي ما أنا فرحتهم أنهم يدعولي محتاج كل دعوة من أي حد وأنكم تفهموا إني عمري ما أكون البني آدم اللي يدوس على الناس بفلوسه لأني شفت حاجات تخليني مبقاش كده ولا عندي الفلوس اللي تخليني أدوس على الناس، أنا راضي بقضاء ربنا وواثق في القضاء المصري وأيا كان الحكم إيه وأن القضاء المصري عمره ما يظلم حد".

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: آخر أعمال عصام صاصا إحالة عصام صاصا للجنايات عصام صاصا على الناس عصام صاصا

إقرأ أيضاً:

الجهاز الهضمي ممنوعين من أكل الليمون لهذا السبب

حددت خبيرة التغذية ناتاليا كروجلوفا فئات الأشخاص الذين يجب عليهم استبعاد الليمون من نظامهم الغذائي، حسبما ذكرت موسكو 24.

 

وبحسب الخبيرة فإن الحمضيات تشكل الخطر الأكبر على الأشخاص المصابين بالتهاب المعدة والأمعاء أو التهاب المعدة، أمراض الجهاز الهضمي الأخرى المرتبطة بالعمليات الالتهابية هي أيضًا موانع.

 

وأوضحت الطبيبة ذلك بقوله إن الليمون يمكن أن يحفز إنتاج حمض الهيدروكلوريك في الجسم وعندما يدخل إلى معدة مريض يعاني من مشاكل في الجهاز الهضمي، تزداد الحموضة بشكل أكبر، الأمر الذي لا يسبب الانزعاج فحسب، بل يؤدي أيضًا إلى تفاقم المشاكل الصحية.

 

يُطلق أحيانًا على الجهاز الهضمي اسم الجهاز المعدي المعوي، ولكن أيّاً من الاسمين لا يصف وظائف النظام أو مُكَوِّناته بشكل كامل، كما تقوم أعضاء الجهاز الهضمي بإنتاج عوامل التخثر الدموي والهرمونات المتعلقة بالهضم، وتساعد على التخلص من المواد السامة من الدم، والمعالجة الكيميائية (الاستقلاب) للأدوية.

 

والتجويف البطني هو الحيز الذي توجد به معظم الأعضاء الهضمية.يحد التجويف البطني من الأمام الجدار البطني (المؤلف من طبقات من الجلد والدهون والعضلات والنسج الضامة)، ويحده من الخلف العمود الفقري، ويحده من الأعلى الحجاب الحاجز، ويحده من الأسفل أعضاء منطقة الحوض، زيكون مبطنًا بغشاء رقيق السّمحَاق (periosteum) ويُبطن السمحاق معظم الأسطح الخارجية للأعضاء الهضمية.

وقد اكتشف العلماء وجود ارتباط قوي بين الجهاز الهضمي والدماغ.فعلى سبيل المثال، تؤثر العَوامِل النفسية بشكل بالغ على تقلصات الأمعاء، وإفراز الإنزيمات الهضمية، وغيرها من وظائف الجهاز الهضمي.كما يتأثر خطر العدوى إلى درجة كبيرة بالوظائف والمشاكل النفسية والدماغية.

مقالات مشابهة

  • زوجة عصام صاصا تكشف حقيقة طلب خلوة شرعية في السجن
  • لهذا السبب.. مصطفى شعبان يتصدر تريند "جوجل"
  • الجهاز الهضمي ممنوعين من أكل الليمون لهذا السبب
  • هيفاء وهبي تتصدر التريند.. تعرف على السبب
  • تحليل عصام صاصا يثبت تعاطيه 4 أنواع من المخدرات.. تفاصيل
  • حدث وأنت نائم| حيثيات حكم حبس «عصام صاصا».. وجريمة قتل بالحي الراقي
  • غدًا الأحد.. ممنوع المرور في عددٍ من شوارع بيروت لهذا السبب!
  • 4 أصناف ضمن جدول المخدرات.. ننشر حيثيات حكم حبس «عصام صاصا»
  • ضبط مالك محل لبيع أجهزة الريسيفر لهذا السبب
  • أمير عيد يتصدر التريند بسبب المقاومة الفلسطينية.. ما علاقة أبو عبيدة؟