كشفت تحقيقات النيابة العامة مع ربة المنزل المتهمة بقتل زوجها عن طريق وضع السُم بكوب العصير، بمساعدة عشيقها بقرية كفر الفرعونية التابعة لمركز أشمون بمحافظة المنوفية، عن تفاصيل مثيرة للواقعة من خلال اعترافات المتهمة.

وقالت المتهمة أمام النيابة، أنها متجوزة من المجني عليها  مرزوق منذ 14 سنة، مضيفة كانت العلاقة بينا كويسة لحد ما أتعرفت على "أ.

ح.ع" كان بيجي عندنا البيت عند حمايا بحكم إن هو من البلد من عندنا وفي نسب وقرابة بينا و من حوالي أربع سنين تقريبا بدأت أنا وهو نتعرف علي بعض ونكلم بعض في التليفون وصارت علاقة بيني وبينه.

واستكملت: "وبدأنا نتكلم أنا مع بعض وكنت ساعات بخرج معاه بالعربية بتاعته، و ساعات بيكون معايا أولادي، وكان بيجيلي البيت ونقعد مع بعض.

وتابعت المتهمة: "ساعتها العلاقة اتطورت بيني وبينه وبدا يجيلي البيت أكثر من مرة، وحصلت بينا علاقة جنسية، وأشارت في يوم قولتله إن زوجي بدأ يتعب بزيادة، وهو قالي إن إحنا لازم نريحه وأداني إزازة بيضاء فيها مادة سايلة وقالي إن دي هتخلص عليه حطهاله على أي عصير.

وأستطردت قائلة: "زوجي الله يرحمه قالي أنا عاوز اشرب عصير، و كان بيجب يشرب عصير فراولة على جوافة، عملتله العصير وجبت الإزازة اللي "أ.ح.ا" كان مديهالي وجبت سرنجة وسحبت منها حوالي واحد سم، وحطيته على العصير وقلبته وإديته لجوزي 

 وأضافت: "بعد ما شربه بحوالي نصف ساعة لقيت مرزوق جوزي الله يرحمه جسمه بدأ يريح ويتقل ولقيته دخل أوضة النوم علشان يريح جسمه، وبعدها بحوالي عشر دقايق لقيته قام ودخل الحمام، وفضل يرجع حوالي دقيقتين وبعدين رجع الأوضة تاني وقالي شوفيلي أي حاجة علشان تغطيني علشان أنا سقعان.

وقالت: "ساعتها خرجت وكلمت "أ.ح.ا" وقلتله على اللي حصل، وقلتله تعالي علشان أنا عملت اللي انت قولتلي عليه وخايفة، قالي متخفيش وأنا نص ساعة وجايلك، وبعدها لقيته جاي واتصل عليا وقالي إن هو موجود قدام باب البيت بتاعنا، ورحت فتحتله وقالي في إيه؟ قلتله مرزوق سقعان وجسمه مثلج وأنا عملت اللي انت قولتلي عليه، ومش عارفة اعمل إيه؟ وهو موجود جوه على السرير في أوضة النوم، قالي متخافيش وأنا هخلصك منه ، ولقيته اخد مخدة كبيرة كانت موجودة في الصالة وقالي ادخلي قدامي.

 

وأكملت المتهمة: "دخلت قدامه غرفة النوم، وساعتها مرزوق قالي اطفي النور علشان أنا عاوز أنام، وساعتها "أ.ح.ا" اتسحب من ورايا كان ماسك المخدة، ودخل جنب السرير من الناحية اللي فيها مرزوق، وساعتها أنا جيت أنام جنب مرزوق وحطيت إيدي على إيده الشمال وساعتها "أ.ح.ا" مسك المخدة وحطها علي وش مرزوق علشان يخنقه بإيده، وكان ماسك المخدة بإيده الشمال حاطط إيده اليمين على إيد مرزوق وفضل حاطط المخدة عليه خمس دقايق لغاية لما مرزوق نفسه قطع خالص، وبعدها هو مشي وأنا فضلت قاعدة جنب مرزوق لغاية النهار لما طلع.

وأوضحت: حوالي الساعة 10 ونص الصبح خرجت علشان انده لحمايا واقوله على اللي حصل قلتله تعال بسرعة شوف مرزوق فيه إيه وجه معايا ودخل الأوضة وشافه وساعتها راح جاب دکتور علشان يكشف عليه والدكتور قال إن مرزوق مات وإن سبب الوفاة سكته قلبية.

وأضافت المتهمة بعد وفاة جوزي بحوالي شهر ونصف لقيت بنتي بسملة بتتصل عليا وبتقولي إن عمها إسلام لقى على تليفونها رسالة من الرقم بتاع "أ.ح.ا" كان مضمونها كلام عادي، وساعتها إسلام كلمني وبيقولي إيه اللي بينك وبينه قلتله مفيش حاجة بيني وبينه، وبعدها حصلت مشكلة بين اهلي واهل مرزوق جوزي ولقيتهم بيقولولي ان في علاقة بيني وبينه وأنا قلتلهم الكلام ده مش صحيح، وساعتها هما خدوا التليفون بتاعي، وبتاع بنتي وبقى معاهم، وبعدها لقيت المباحث جم خدوني وجابوني على المركز، وجابوني النهارده على النيابة هو ده كل اللي حصل.

وكان اللواء حازم سامي مدير أمن المنوفية، تلقى إخطارًا من العقيد محمد أبو العزم مأمور مركز شرطة أشمون، يفيد بتقدم عامل ببلاغ يتهم فيه زوجة شقيقه بقتله عن طريق دس السم له في العصير.

وبضبط المتهمة اعترفت بارتكابها الواقعة، وقررت النيابة العامة استخراج الجثة بعد مرور 43 يومًا على دفنها وتشريحها وإعداد تقرير مفصل عن أسباب الوفاة، قبل أن يصدر التقرير النهائي ليؤكد أن الوفاة بسبب السم.

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: زوجها المتهمة الس م النيابة العامة محافظة المنوفية

إقرأ أيضاً:

صور.. محافظ الدقهلية يلتقى بالصحفيين والإعلاميين

إلتقي اللواء طارق مرزوق محافظ الدقهلية اليوم الاثنين بالصحفيين والاعلاميين ممثلي المؤسسات والمواقع الصحفية والاعلامية والقنوات التليفزيونية والاذاعة المصرية في الاجتماع الشهري لهم.

 

 وذلك بحضور حازم نصر نائب رئيس تحرير جريدة اخبار اليوم رئيس اللجنة النقابية للصحفيين بالدقهلية، ووكيل اللجنة النقابية للصحفيين بالدقهلية  ايهاب نظيم نائب رئيس تحرير جريدة الجمهورية، والدكتور ايهاب منصور معاون المحافظ، وحضر اللقاء اكثر من 45 من الصحفيين والاعلاميين ممثلي المؤسسات الصحفية والاعلامية والمواقع والقنوات التليفزيونية والاذاعة المصرية.


وفي بداية اللقاء قال اللواء"طارق مرزوق" احرص دائما علي الالتقاء برجال الاعلام والصحافة بالدقهلية باعتبارهم المرآة المستوية التي تنبض دوما بالحقيقة دون تهوين اوتهويل وتشارك بفاعلية مع اجهزة المحافظة في توضيح الحقائق للرأي العام ونقل نبض الشارع الي المسئول لتحقيق آمال وطموحات المواطنين في كافة المجالات.

 

 وأشار اللواء"مرزوق" الي ان هناك علاقات وطيده تربطه بالصحفيين والاعلاميين الوطنيين  علي مدار تاريخه الوظيفي مؤكدا انهم دائما هم سند الدولة في كافة القضايا . 
واوضح اللواء"مرزوق"ان ما يسيطر علي فكره دائما هو منهج العمل الميداني والتواجد وسط المواطنين للتعرف علي مطالبهم واحتياجاتهم وحل مشكلاتهم من خلال الجولات الميدانية بالمراكز والمدن والقري للاطمئنان الي مستوي الخدمات المقدمة لهم ووضع الحلول الفورية لمشكلاتهم. 


واضاف اللواء"مرزوق"ان لديه آمال وطموحات كبيرة للدقهلية  وان شغله الشاغل هو ملف النظافة بنطاق المحافظة باعتبارها احد اهم عناصر رقي المجتمع وتطوره وقال ان نظافة الشارع احد اهم  المعايير الاساسية لتقيم اداء الجهاز التنفيذي بجميع المراكز والمدن والاحياء علي مستوي المحافظة مشيرا الي ان هناك تكثيف للجهود في هذا الملف وفقا للامكانيات المتاحة مشيرا الي استنفار الامكانيات المحدودة للعمل بكل جدية في هذا القطاع بجميع مراكز ومدن وقري المحافظة.


وفي ذات السياق اوضح اللواء "مرزوق"ان مدينة جمصه تأتي علي رأس الاولويات للنهوض بها وجعلها مدينة ذات طابع متميز سياحيا مضيفا بان هناك متابعة يومية مستمرة لرفع كفاءة النظافة وتوفير الخدمات بها فضلا عن تنفيذ مخطط لتطويرها عملا علي راحة المصطافين والرواد. 
كما اوضح اللواء"مرزوق"ان الدقهلية محافظة يستحق مواطنيها منا جميعا كل الجهود لتحقيق مطالبهم واحتياجاتهم والتفاعل الجاد مع مشكلاتهم تنفيذا لتكليفات رئيس الجمهورية واشار محافظ الدقهلية الي ان المواطن عليه مسئولية كبيرة في المشاركة مع الدولة للتصدي للسلبيات التي يراها امامه في الشارع اوفي اي قطاع من القطاعات من خلال اصرارة وتفاعله الايجابي لمواجهة هذه السلبيات .


وكان اللواء" مرزوق"قد استعرض خلال اللقاء الجهود المبذولة من قبل المحافظة واجهزتها في كافة جوانب وملفات العمل خلال الفترة القليلة الماضية منذ توليه مسئولية المحافظة، والتي شملت ملفات النظافة والبيئة ومياه الشرب والصرف الصحي ومواقف السيارات والمرور ومنع التكدسات المرورية وملف التصالح والجولات الميدانية علي المخابز والمستشفيات والمراكز التكنولوجية ومتابعة العمل بالمناطق الصناعية وايضا ملف التصدي للتعديات والبناء المخالف وملف المتغيرات المكانية وذلك من خلال الاستفادة من مركز السيطرة والتحكم في المتابعة الدقيقة واليومية لحظة بلحظة واتخاذ الاجراءات اللازمه فورا فيما يتعلق بهذه الملفات، وفي نهاية اللقاء استمع اللواء"مرزوق"في حوار مفتوح الي مقترحات ومطالب السادة الصحفيين والاعلامين ووعد بالعمل علي تلبيتها وتحقيقها من خلال الاجهزة التنفيذية كل في تخصصه. 

مقالات مشابهة

  • السجن لسيدة أجرت ابنتها بـ 50 جنيها في اليوم
  • لماذا لجأت عبلة كامل لشغالتين في البيت؟.. فيديو نادر يكشف السر
  • حبس فتاة هددت أخرى بنشر صورها عبر مواقع التواصل الاجتماعي
  • السجن 10 سنوات لطبيب المحلة لاتهامه بالتخلص من طفل وبراءة المتهمين الآخرين
  • صور.. محافظ الدقهلية يلتقى بالصحفيين والإعلاميين
  • لجمهور حفل كايروكي في الشيخ زايد.. اعرف شكل المسرح قبل الحضور
  • تأجيل محاكمة المتهمين بالتخلص من طبيب التجمع الخامس
  • هيدي كرم: محمد سامي قالي بعمل مسلسل بطولة مي عمر ومضحكش عليا
  • الإيشارب القاتل.. طالبة تتخلص من حياتها داخل غرفتها بالمنيا
  • هل أسامح اللي ظلمني ولا آخد حقي منه؟.. أمين الفتوى يُجيب