عائشة الماجدي: هل الجنجويد دخلوا بيوت ناس خالد سلك وبابكر فيصل؟
تاريخ النشر: 8th, August 2023 GMT
مليشيا الدعم السريع طردت المواطنيين في أمدرمان القديمة وإستباحت بيوتهم وممتلكاتهم .!!
أنت كزول محايد وعامل فيها لا للحرب بغطاء جنجويدي
أمشي قدم للجنجويد ديل ورود وأغصان زيتون عشان يمرقوا من بيوت الناس عشان تاني يا فالح ما تجي تقول لا للحرب !
لا للحرب عايز الجنجويد يقعدوا عشرة سنة لقدام عشان يستولوا علي الخرطوم كلها حسب خطة قحت لدمج الجنجويد بعد عشرة سنة مش كدا —
السؤال —
هل الجنجويد دخلوا بيوت ناس خالد سلك وبابكر فيصل ولا زول من مناديل الجنحويد من قحت ولا ديل محروسة بيوتهم من قبل الجنجويد …
المحايد جنجويدي خجلان يلبس كدمول بس !
نصر الله الجيش
عائشة الماجدي
.المصدر: موقع النيلين
إقرأ أيضاً:
درة: هذه كانت اللحظة الأصعب في فيلم "وين صرنا"
كشف الفنانة درة عن دوافعها في إخراج فيلم " وين صرنا" قائلة:"أنا عملت الفيلم عشان كل أهل غزة، وخليتهم يتكلموا عن نفسهم عشان يكون بالطريقة اللي هم حاسين بيها، وأكتر لحظة كانت صعبة عليا، هي اللحظة الحقيقية، لما كنا مستنين زوج نادين يجي من غزة، وكنا كلنا مستنينه يجي، كنت كأني أشعر بكل تفاعلات نادين.
وعلقت درة على إمكانية خسارتها لأعمال فنية كممثلة بسبب دخولها للإخراج في ندوتها اليوم ضمن فعاليات مهرجان القاهرة السينمائي قائلة:' لو في خسارة هخسرها فالمكسب الإنساني ليا أكبر بكتير من الخسارة المادية والفنية".
كشفت هذه الندوة قوة السرد في تحفيز قدرات الأفراد على المقاومة والتحمل في أصعب اللحظات والمواقف، وحكى الحضور عبر خبراتهم ووعيهم الثقافي الفريد عن تجاربهم في تشكيل السرد السينمائي وروايات الهوية الشخصية والجماعية، ومحاولات البقاء والخلافات والنبرات الانهزامية.
ناقش الضيوف تحديات صنع الأفلام في مناطق الصراع والنزوح وتلك المحاصرة بالقيود السياسية، وعن خبرة كل منهم في استخدام الإبداع للدفاع عن رؤيتهم والنجاة من الأسى والمآسي.
سلطت الحلقة النقاشية الضوء على التقنيات السردية التي يمكنها تحوّل قصص الصراع الشخصي إلى سرديات مهمة إعجازية تلهم الجماهير وتحفّز المجتمعات على الاستمرار والمقاومة.