بوابة الوفد:
2024-09-08@06:29:33 GMT

"صدمة" تضع محمد حماقي في دائرة التريند

تاريخ النشر: 28th, July 2024 GMT

تصدرت أحدث أغنيات الفنان محمد حماقي ، وتحمل اسم "صدمة"، قائمة الأغاني الأكثر استماعًا إضافة إلى حصولها على 445 ألف مشاهدة خلال 3 أيام من طرحها عبر موقع الفيديوهات الأشهر عالميًا يوتيوب .

 

أغنية صدمة من كلمات الشاعر مصطفى حسن والملحن محمد عبد المنعم، وكان التوزع الموسيقي لـ توما.

وتقول كلماتها “فراقك ده جرح وصدمه حادثه مش مجرد كدمه خلت قلبي بره الخدمة مابقاش شغال يدخل غرب ليه في خلافاتنا ويبخوا السموم في حياتنا دايرين صبح ليل في سيرتنا وقولنا وقال يلعن ابو الناس اللي وقعوا مابينا يلعن ابو الناس اللي خلونا شيلنا يلعن ابو الناس اللي كلامهم بهدلنا يلعن ابو الناس اللي فرقونا يلعن ابو الناس اللي شيلونا يلعن ابو الناس اللي ضيعونا دموعي دي شلال نازله وبعدك وحيد و في عزله أيامي تقيله ورزله مابقتش انام حلفتك بقى ترجعلي أنا ليا حاجات تشفعلي سكتهم بقى واسمعلي شبعنا كلام ”.

وطرح “حماقي” أيضًا أغنية بناقص من شهدان فهمي، ألحان أحمد صلاح حسني، وعودة للتوزيع الموسيقي مع فهد.

 

تقول كلمات أغنية بناقص :بناقص الناقص فُضها سيرة.. وحيرة لإمتى هفضل ألوم وأحاسب وأدفع أنا فواتير قديمة ياللي انت بعت هوانا بالساهل والله دي تبقى في حقي عيبة لو فكرت معاك أتساهل والله ده أنا فجأة وعلى غفلة قلبي خلاص منك قفل قفلة ومهما تقول بابي خلاص مقفول ده قرار محسوم ولا يمكن أرجع فيه فراق بفراق بنهاية أكيدة.. أكيدة قلبي من بعدها مش شايفك هوا بتعدي مالكش قيمة انت مين مابقيتش عارفاك أيوة بدأت أنا صفحة جديدة راحتي فيها وأنا مش جنبك والله ده أنا فجأة وعلى غفلة قلبي خلاص منك قفل قفلة ومهما تقول بابي خلاص مقفول ده قرار محسوم ولا يمكن أرجع فيه ".

كان محمد حماقي طرح آخيرًا أغنية واكلة الجو، من كلمات تامر حسين ألحان عزيز الشافعي، توزيع تميم، وتقول كلماتها "وتقول كلماتها “أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في القعدة واحدة واخدة قلبي واحدة واحدة ضرب نار دمار دي مش بتهدا جامدة مش هزار أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في اللمة لأ بجد فينها وفين همّ حد شاف جمال كده بالذمة دايسة ع الزرار واكلة الجو اليوم بوجودها احلوّ هفضل 100 سنة هنا لو قدامي عينيها الحلوين دول واخدة الناس بالرقة وبالإحساس أنا عيني عليها يا ناس إيه اللي بتعمله فيا ده معقول؟ أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في القعدة واحدة واخدة قلبي واحدة واحدة ضرب نار دمار دي مش بتهدا جامدة مش هزار أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في اللمة لأ بجد فينها وفين همّ حد شاف جمال كده بالذمة دايسة ع الزرار أنا جنبي واحدة الجمال يغير منها والقمر يموت يبقى مكانها واللي شافها مرة بيدمنها مايصادفش نوم وأنا ع العموم بقول وأحب أعرّفها لو مافيش مضايقة أنا هخطفها خطفة م اللي هتحب تشوفها مني كل يوم واكلة الجو اليوم بوجودها احلوّ هفضل 100 سنة هنا لو قدامي عينيها الحلوين دول واخدة الناس بالرقة وبالإحساس أنا عيني عليها يا ناس إيه اللي بتعمله فيا ده معقول؟ أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في القعدة واحدة واخدة قلبي واحدة واحدة ضرب نار دمار دي مش بتهدا جامدة مش هزار أنا جنبي قاعدة أحلى واحدة في اللمة لأ بجد فينها وفين همّ حد شاف جمال كده بالذمة دايسة ع الزرار ”.

أحدث ألبومات محمد حماقي

على صعيد الألبومات الغنائية الكاملة فطرح محمد حماقي في 2021 “يافاتني”، الذي ضم  17 أغنية "يا فاتنّي، ماتعودناش، لوهتسيب، تك، عرض مستمر، زيها مين، لو هتسيب، مش قادر أنسى، يانسيم، تك، عايزك تسمعني، ردوده غريبة، طالع موضة، ظلموني، ليلة من لياليك" بجانب "نادانا، لا ملامة، ودينا بعيد"، التي تم طرحهم كأغانٍ إضافية داخل الألبوم.


 

الطرح التدريجي لأغاني "يا فاتنّي":

 

تم وضع أغنيات حماقي من خلال يافاتني في 3 مواسم غنائية "صيفية، خريفية، شتوية"، وهي المرة الأولى التي يقوم حماقي باتباع طريقة التدريج في طرح الألبوم.

 

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: محمد حماقي الفنان محمد حماقي صدمة يوتيوب الفن بوابة الوفد أنا جنبی قاعدة أحلى واحدة فی محمد حماقی

إقرأ أيضاً:

«الهلالي» في احتفالية المولد النبوي بمسرح «سيد درويش» بالإسكندرية: الإنسان يؤجر مع الله بسلامة نيته

نظمت دار الأوبرا المصرية، لقاء جديدا ضمن فعاليات صالون الإسكندرية الثقافي بأوبرا الإسكندرية «مسرح سيد درويش»، مساء أمس، تحت عنوان «الرحمة المهداة» احتفالا بالمولد النبوي الشريف 2024، بحضور الدكتور سعد الدين الهلالي، أستاذ الفقه المقارن بكلية الشريعة والقانون جامعة الأزهر، وأدار اللقاء الكاتب الصحفي رزق الطرابيشي، نقيب الصحفيين بالإسكندرية.

ووجه «الطرابيشي» في بداية اللقاء، الشكر لوزارة الثقافة لدعم اللقاء، وللجمهور، والعالم الجليل الدكتور سعد الدين الهلالي، باعتباره واجهة مشرفة لمصر والعالم الإسلامي، خاض العديد من القضايا الشائكة بالحجة والإقناع.

جانب من الاحتفال بالمولد النبوي

وتحدث «الهلالي» عن ملامح العالم قبل ظهور الدعوة والرسول الكريم (ص)، مؤكدًا أنه لا أحد يستطيع الاطلاع على الغيب، في إشارة إلى ممارسات بعض أمراء الجماعات الدينية الذين يوهمون أتباعهم بأنهم «علامو الغيوب» لتحقيق أغراض سياسية، وهذه كانت قضية الرسول، بتجديد مهمة نبي الله إبراهيم، حيث بعث رسولنا محمد عام 610م، وفي ذلك الوقت كان يوجد 360 صنمًا، يمثل كل منها جماعة دينية، ولكل منهم مهنة ومرتزقة، وجاء محمد ليجدد التوحيد ويؤكد على أن الإنسان يؤجر مع الله بسلامة نيته.

وأشار الهلال، إلى أن المتدين يتدين لله وليس لأحد، وأن «دين المرء في قلبه»، فالاسلام هو سلام مع الله بسلامة القلب، والسلام مع الناس حسمه الرسول الكريم بقوله: «المسلم من سلم الناس من لسانه ويده»، فرسالة محمد (ص) أن الدين لله، ولايصلح أن يكون بأحد، فالعسر لايستمر وبعد كل عسر يسر وإن لم يأخذ الإنسان حقه في الدنيا فسيناله في الآخرة.

كما تحدث «الهلالي» عن حث رسول الله على التعامل في الدنيا مع الجميع، دون كبر أو تعالٍ على أحد، مشيراً إلى أن هناك من يبث السموم والشائعات، ويتاجر بالدين منذ الدولة العثمانية حتى الآن.

مقالات مشابهة

  • لأول مرة..محمد سامي في رمضان المقبل بمسلسلين
  • كريم محمود عبدالعزيز بطل فيلم "الهنا اللي أنا فيه"
  • ناد بالدوري المصري يتعاقد مع 15 لاعبا دفعة واحدة
  • مودرن سبورت يعلن تعاقده مع 15 لاعبا دفعة واحدة
  • كزبرة يعلن عن أول ألبوم له: «النبي تسمعوه أنا دافع فيه دم قلبي»
  • مهرجان المسرح العربي يضع كريم عبدالعزيز في دائرة التريند (تفاصيل)
  • حمدان بن محمد يعين مديرين تنفيذيين في دائرة الاقتصاد بدبي
  • «الهلالي» في احتفالية المولد النبوي بمسرح «سيد درويش» بالإسكندرية: الإنسان يؤجر مع الله بسلامة نيته
  • "أحلى صورة في حياتي".. عصام عمر بعلم فلسطين بمهرجان فينيسيا.. صور
  • بعد تصدرها التريند.. آخر أعمال الفنانة هبة مجدي في 2024