حل الفنان رضا إدريس، ضيفًا ببرنامج “القاهرة اليوم” المذاع على قناة "ألفا اليوم" ، وكشف خلال الحلقة عن العديد من الأمور التي أثيرت حوله في الفترات الأخيرة وأبرزها الوعكة الصحية التي تعرض لها وسبب غيابه عن الساحة الفنية.

وأوضح إدريس أنه تعرض لذبحة صدرية دخل إثرها إلى المستشفى، قائلًا: "الحمد لله أنا بخير وربنا كان معايا ومسابنيش لأن كان عندي ذبحة صدرية حقيقية، وربنا نجاني، والدكاترة قالولي إحنا مالناش يد في حاجة".

وعن أسباب تعرضه لتلك الإصابة، قال:" كنت في اسكندرية مع أصدقائي كان عندي مشكلة بخلصها وانفعلت كتير والإصابة حصلت بسبب الانفعال والبكاء، وأنا سايب كل حاجة على ربنا".

أسباب غياب رضا ادريس عن الساحة الفنية

وتطرق خلال الحلقة حول أسباب غيابه عن الساحة الفنية، وأوضح قائلا: "الناس بتقولي في الشارع أنت فين يا عم رضا إزاي انت مش في الفيلم والمسلسل في الأعمال الفترة دي إزاي، إحنا عايشين الحمد لله في دم الشعب المصري، الشعب حافظنا وحبنا وعاشرنا، الناس معانا بتشوفنا ومن إحنا شباب لغاية وقتنا دلوقتي، أنا موجود مع الناس ومع الجمهور بس للأسف ياريت الوسط الفني يحبني قد ما الجمهور بيحبني".

وتابع: "أنا كنت قاعد سنتين مشتغلتش خالص، برمضانين وعيدين ورمضان اللي فات قاعد بتفرج وبقول يا رب هو أنا مش معاهم في مصر؟، أقسم بالله كان فاضل يومين على ليلة القدر وقاعد في بيتي ربنا ساترني وقاعد بكلم ربنا بقوله يارب هو أنا مش معاهم ولا أنا ظروفي كده، جالي تليفون من زميل علشان نشتغل مع بعض في مسلسل أمريكي مشهور جدا أخد جائزة جولدن جلوب".

واستنكر ما مر به من تجاهل من قبل أصدقائه بالوسط الفني ومن قبل المنتجين، وقال :"يعني إيه أقعد بالسنتين مشتغلش وأنا فاتح بيت ومعنديش مصدر دخل تاني خالص غير الفن، أنا خبطت على الأبواب وسألت على شغل، ولكن يمكن مش في إيديهم حاجة يمكن دلوقتي الدنيا مقلوبة والمخرج مش هو اللي بيعمل كل حاجة ،كلمت ناس كتير علشان الشغل وفي فنان عملي حظرعلشان بسأله وبكلمه على شغل، وهو نجم مشهور جدًا".

وأضاف: “لله الحمد أنا 40 سنة فن بكل موهبة وضمير، ويعلم ربنا إني بروح أعمل الجملة ومبقولش لأ، وهي اللي بتعيش، أنا عملت مشهد واحد في مسلسل أعلى نسبة مشاهدة وخدت جائزة زي زملائي في المسلسل، لو عملت مسلسلات وبقبض والدنيا دايرة، مش بعمل كل سنتين عمل أو كل فين وفين يجيلي شغلانة، أو ييجي بعد العمر ده كله لقطة وربنا بيبارك فيها أوي، الفن مالوش ذنب في حاجة”.

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: رضا إدريس القاهرة اليوم ألفا اليوم ذبحة صدرية إسكندرية

إقرأ أيضاً:

ارتفاع الأجور الحقيقية في اليابان بنسبة 0.4% في يوليو

أظهرت بيانات حكومية في اليابان، اليوم الخميس، ارتفاع الأجور الحقيقية في اليابان، خلال يوليو الماضي بنسبة 0.4 %، مقارنة بالعام السابق، لترتفع للشهر الثاني على التوالي، بدعم من زيادات الأجور ومكافآت الصيف.

ونقلت وكالة الأنباء اليابانية “ كيودو”، عن وزارة الصحة والعمل والرفاهية اليابانية قولها، إن الأجور الاسمية، متوسط ​​إجمالي الدخل النقدي الشهري لكل عامل بما في ذلك الأجر الأساسي وأجر العمل الإضافي، ارتفعت بنسبة 3.6 % ، ما يمثل ارتفاعا للشهر الحادي والثلاثين على التوالي.

وجاء ارتفاع الأجور الحقيقية المعدلة حسب التضخم في أعقاب زيادة بنسبة 1.1% في يونيو الماضي، وهي أول زيادة خلال 27 شهراً، كما تدعمت بمكافآت الصيف.

وعزت الوزارة الارتفاع المستمر في الأجور الحقيقية إلى قيام المزيد من الشركات بدفع المكافآت مقارنة بالعام السابق، فيما قال مسؤول في الوزارة إن هامش الزيادة كان أصغر لأن المزيد من الشركات دفعت المكافآت في يونيو مقارنة بشهر يوليو.وام


مقالات مشابهة

  • نقيب المأذونين يكشف سبب 90% من حالات الطلاق في مصر
  • محمد الدّويش : الحمد الله النصر ما وقع مع متعب الحربي
  • حسام موافي يكشف عن 4 أسباب للإصابة التهاب التامور (فيديو)
  • حسام موافي يكشف أسباب التهاب تامور القلب «فيديو»
  • حسام موافي يكشف أسباب التهاب تامور القلب
  • القصف يطارد نازحين فروا لساحة مستشفى وسط قطاع غزة
  • الوطني الكوردستاني يكشف أسباب سيطرته على جاودير
  • تقرير حكومي يكشف أسباب انفجار عدن وواقع محطات الغاز
  • ارتفاع الأجور الحقيقية في اليابان بنسبة 0.4% في يوليو
  • تامر هجرس لـ "الفجر الفني": جوازة توكسيك كان مؤثر بالنسبالي وبعامل بناتي كأصدقائي