وصية تامر ضيائي قبل وفاته بشهرين، كتب الفنان تامر ضيائي وصيته على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وكأنه شعر بدنو أجله، ما جعل رواد السويال ميديا يتعجبون أيما إعجاب حول تلك الصدفة، ويتسائلون، هل يمكن أن يشعر الإنسان بدنو أجله؟

السؤال ظل متداولا بين محبي الفنان تامر ضيائي، وجمهور السوشيال ميديا، لكن حتى هذه اللحظة لم يستطع أحد أن يجيب على هذا التساؤل.

كانت تلقت الأجهزة الأمنية بمديرية أمن القاهرة، يوم الأربعاء الموافق 17 يوليو 2024، إخطارا من غرفة عمليات النجدة بورود بلاغ من الأمن الإداري لمستشفى سرطان في التجمع أفاد بوفاة الفنان تامر ضيائي على بوابة المستشفى بعد تعرضه لهبوط حاد وتشاجره مع فرد أمن المستشفى.

الفنان تامر ضيائينص وصية الفنان تامر ضيائي

وقد نشر الفنان الراحل تامر ضيائي وصيته يوم 12 مايو 2024، عبر صفحته الرسمية على تطبيق فيسبوك، مما أثار اندهاش الكثير من محبي الفنان تامر ضيائي، خاصة عقب وفاته، وجاء نصها كالتالي:

حيث قال: «بوست الوصية ده هيفضل باين على صفحتي لحد ما أموت.. الحقيقة إللي كلنا عارفينها ومتأكدين منها إننا كلنا ربنا كتبلنا إننا نموت في ميعاد محدد غير معروف، وعشان كده كتبت الكلام ده لأني محتاج حاجات معينه تتعمل وحاجات خايف تتعمل وأنا مش عايز حد يعملها لمجرد إنها معروفة، ووقتها طبعًا مش هعرف أقولها لحد».

وبدأ الفنان الراحل تامر ضيائي وصيته قائلاً: «صلاة الجنازة أهم من العزا و هى اللي كل ما العدد زاد كل ما ثوابي كان أكثر، فأرجوكم تصلوا علي، مش شرط تيجي العزا وياريت لو اتعمل في البيت أو مكان بسيط بفلوسه تطلعولي صدقة جارية أفضل».

وتابع: «من فضلكم لم يثبت أو يتفق عليه عمل خاتمة قرآن للمتوفي إنها هتوصله، بس مثبت إن الدعاء والصدقة بيوصلوا للميت، فرجاء دي بالذات بلاش، وادعولي الوقت اللي ستقرأوا فيه جزء فضوا نفسكم وإقعدوا إدعوا فيه، بلاش صدقة جارية تقليدية وسهله ومش مستفاد بيها يعنى المصاحف كتير فى مصر اوى وكل بيت فيه كتير فممكن نحط الفلوس فى جامع بيتبنى أو كرسى متحرك فى مستشفى يستفادوا بيه المرضى أو دخول مياه لبيت غلابه أو بناء سقف لبيت فقراء، حاجات ناس تستفيد بيها لمدة طويلة».

وأضاف الراحل: «دى نقطة مهمه أوي بالنسبة لي.. محدش يقول لحد بتعيط عليه ليه، ومتعيطش عشان هو بيتعذب!! الكلام دة غلط، سيبوهم يعيطوا لحد ما يطلعوا كل الشعور اللي عندهم و مفيش حاجه بتقول إن العياط معناه عدم رضا بقضاء ربنا "وأبيضت عيناه من الحزن فهو كظيم».

وجدد تامر ضيائي في وصيته هذا الطلب «أهم حاجة تاني هى الدعاء وبس والصدقة، من فضلكم تكثفوا الدعاء وقت نزول القبر وتتصدقوا بأي حاجة، بنية إن ربنا يجعل قبري روضة من رياض الجنة ويثبتنى عند السؤال لأن ده أهم وقت لي، وياريت كمان بعد ما تدفنوني تقعدوا معايا شوية ومتستعجلوش تمشوا عشان تونسوني في ليلة زي دىي اللي بيحبوني يدعولى كتير عشان لو مفيش حد يدعيلى».

واستكمل الفنان تامر ضيائي وصيته قائلا: «الموت علينا كلنا حق وإحنا كلنا أمانات ربنا وهيردنا تانى، فالحزن على الفراق هونوه على نفسكم بالدعاء لي عشان أبقى في سعادة لحد ما أقابلكم تاني، ودي مهمة أوي أوي أوي، عاوز الكل يسامحني علي أي حاجة عملتها فيه بقصد أو يدون قصد

واختتم الفنان الراحل تامر ضيائي وصيته: «اللهم إن كثر موت الفجأة من حولي و كثر موت الشباب غفلة، فيارب، إن كنت أنا القادم فأحسن خاتمتي وارزقني نطق الشهادة عند الموت و يسّر طلوع روحي و هوّن عليّ سكراتي، فإني أحب أن أرحل في هدوء و سكينة و طمأنينة، ولا تقبض روحي إلا و أنت راضٍ عني لكي أكون عبدا مقبولا عندك حتي أليق بلقائك العظيم و إن كان لي من العمر باقي فاغفر لي ذنوبي و معاصي نفسي الأمّارة بالسوء و أعفو عني و امحو لي كل ما يعرقل طريقي إليك و ردّني إليك ردّاً جميلاً يارب العالمين».

مسلسل فراولةآخر أعمال تامر ضيائي

وكان مسلسل فراولة آخر أعمال الفنان تامر ضيائي، وعرض ضمن موسم مسلسلات رمضان 2024، وحقق نجاحا جماهيريا وفنيا كبيرا.

مسلسل «فراولة» بطولة الفنانة نيللي كريم إلى جانب عدد من نجوم الفن منهم: تامر ضيائي، شيماء سيف، وصدقي صخر، وأحمد فهيم، وعلا رشدي، ومصطفى خاطر، وعدد آخر من الفنانين.

والعمل من تأليف محمد سليمان عبد الملك، وإخراج محمد علي.

اقرأ أيضاًأول قرار من النيابة العامة حول واقعة وفاة الفنان تامر ضيائي

بعد وفاة تامر ضيائي.. أبرز خناقات المشاهير في الفترة الأخيرة

موعد ومكان جنازة الفنان تامر ضيائي

المصدر: الأسبوع

كلمات دلالية: الفنان تامر حسني الفنان تامر ضيائي تامر ضيائي الفنان تامر ضيائى ضيائي وصية تامر ضيائي وفاة تامر ضيائي اعمال تامر ضيائي وفاة الفنان تامر ضيائي تامر ضيائي وفاة عزاء تامر ضيائي تامر ضيائى الفنان تامر ضیائی تامر ضیائی وصیته

إقرأ أيضاً:

أول تعليق من تامر حسني على تصريحات الفنان الأردني أخرس بمهرجان صيف بنغازي

علق النجم تامر حسني على تصريحات الفنان الأردني أخرس بمهرجان صيف بنغازي، والتي قال خلالها إنه يتمنى أن يسير بنفس خطى تامر حسني، ووصفه ب"نجم الجيل".

 

ونشر تامر حسني مقطع فيديو من تصريحات أخرس، وعلق عليه: "حبيبي حبيبي ألف شكر لكلامك المحترم الغالي، إنت حقيقي فنان كبير وجميل وراقي ونجم كبير بفنك واحساسك"، وأردف تامر: "إن شاء الله توصل لأكتر من أحلامك وليك أخ كبير في مصر في أي شئ تحتاجه".

 

وكان الفنان الأردني أخرس قال بمؤتمر صحفي عقد بمهرجان صيف بنغازي، أنه يعتبر تامر حسني نجمه المفضل، مشيرا أن مسيرة تامر وشعبيته تثبت كل يوم أنه أفضل أبناء جيله، فهو مبدع في الكتابة والألحان وحتى التمثيل والإخراج، وشرف لأي فنان أن يخطو نفس خطواته الفنية.

 

الجدير بالذكر، أن الفنان أحمد سعد أيضا رد على تصريحات الرابر عفروتو التي قالها بمهرجان صيف بنغازي، حول أغنية "سعودى وعيونه خضرا، والتي قال خلالها أن أحمد سعد صديقه وتربطهم علاقة قوية، ولا يمانع من أخذ فكرة أغنيته "برازيلي وأسمر"، وعقب قائلا: "لكن انا مشوفتش سعودي عيونه خضرا"، ليرد أحمد سعد في تدوينه: "أخويا وحبيبي عفروتو أنا كمان مشوفتش برازيلي بترقصه سامبا يا عفريت".

 

أغنية تامر حسني ماوحشتكيش

كان تامر حسني قد طرح حديثًا كليب “ماوحشتكيش”، الذي سجل أكثر من 27 مليون مشاهدة، وتقول كلماتها:" شكل المكان زي ما كان متغيرتش حاجات كتير شايف بعيني ذكريات من قلبي حبيتها بضمير أجمل سنين أنا عيشتها كانت هنا كل اللي ناقص في المكان إنتي وأنا وتفاصيل كتير مش ممكن أحسها من غيرك .. معقول أكون موحشتكيش !!؟ من يوم بعادنا مش بعيش رغم الفُراق مفارقتنيش عندك خلاص واقفه الحياه من بعد حضنك حضني مات .. وكلامي يشبه للسكات فاضلي منك ذكريات .. ذكريات .. آه واللي فاضلي مني آه بيلف صوتك في المكان لسه صورنا على الرفوف وكلام كتبته من زمان وضحكتك بين الحروف إسمك حبيبتي في كل لحظة أنا بنطقه إحساس بعادك كل يوم أنا برفضه ولا عمر قلبي في يوم هيحس بواحده تانيه غيرك .. معقول أكون موحشتكيش !!؟ من يوم بعادنا مش بعيش رغم الفُراق مفارقتنيش عندك خلاص واقفه الحياه من بعد حضنك حضني مات .. وكلامي يشبه للسكات فاضلي منك ذكريات .. ذكريات .. آه واللي فاضلي مني آه".

 

مقالات مشابهة

  • مروة عبد المنعم لـ تامر حسني: بحبك بس زعلانة منك (فيديو)
  • لهذا السبب.. محمد التاجي يتصدر تريند "جوجل"
  • لماذا نقرأ سورة الكهف يوم الجمعة؟.. وهل تكون سرًّا أو جهرًا؟
  • أول تعليق من الفنان محمد التاجي بعد إصابته بـ«رفرفة أذينية في القلب»
  • تامر حسين وعزيز الشافعي ينشران كواليس أغنية "اللي يقابل حبيبي" لـ شيرين
  • "سيكو سيكو " ومسلسل جديد.. أعمال ينتظرها طه دسوقي الفترة المقبلة
  • تامر شلتوت يكشف عن تفاصيل وعكته الصحية
  • أول تعليق من تامر حسني على تصريحات أخرس بمهرجان صيف بنغازي
  • أول تعليق من تامر حسني على تصريحات الفنان الأردني أخرس بمهرجان صيف بنغازي
  • فضل قراءة القرآن عن المتوفى وتأثيره على روحه