فتحت الإعلامية انجي انور ملف مستقبل "سوق العمل" لاحتكاكه بملف البطالة، وتأثيره المباشر على الاقتصاد، وقالت :"عشان كده بنسمع بقالنا فترة عن مطالب بإعادة النظر في أولويات القبول في التعليم الجامعي وتحديدا في تخصصات وكليات ممكن انا وانت نحس انها مش ضرورية.

برلمانية: تدريب الشباب على مهن يحتاجها سوق العمل خطوة مهمة لمكافحة البطالة التعليم العالي : سوق العمل يتطور بسرعة كبيرة بسبب الذكاء الاصطناعي .

. فيديو

وذكرت "انور"  في برنامجها “مصر جديدة” والمذاع عبر فضائية etc ، موقف النائبة آمال عبدالحميد عضو لجنة الخطة والموازنة في مجلس النواب والتي كسرت الإجازة البرلمانية لتتقدم   باقتراح للمستشار حنفي جبالي رئيس المجلس، وعرضه على رئيس الوزراء ووزير التعليم العالي، لإعادة النظر في أعداد المقبولين في 6 كليات في مصر لأن السوق متشبع منها.

 

وأضافت أن الكليات التي طالبت النائبة بتقليل عدد الطلاب فيها كليات هامة كالحقوق والهندسة والتجارة والآداب والصيدلة والإعلام، وهي أكبر كليات تقبل طلبة في المرحلة الجامعية، متسائلة :" لو منعنا أو قللنا دخول طلبة جدد في كلية الحقوق مثلا، ماذا نفعل في الطلاب التي تهوى دراسة القانون وترغب في العمل كوكلاء نيابة  أو محامين او قاضاه ، وهكذا المهندس والصحفي والصيدلي، وما هو حجم الفائض من هذه التخصصات ".

وتابعت :" هل المعلومات الواردة في تصريحات النائبة أمال دقيقة فعلا؟ .. هل كنا شايفين اننا رايحين في السكة دي وقعدنا نتفرج لحد ما بقى عندنا 100 ألف واحد من تخصص واحد يا إما عاطلين أو بيشتغلوا في غير تخصصهم، وهل الكلام ده فعلا كمان ينطبق على كليات التجارة والآداب بكل فروعها".

واختتمت  “أعتقد أن الموضوع أمن قومي لازم يكون محسوم النهاردة قبل بكرة.. لأن التغيير اللي بيحصل حوالينا أسرع بكتير من اننا نتكلم عليه بصيغة الماضي، والموضوع فيه تفاصيل كتير جزء منها شكل ومستقبل سوق العمل زي ما قلتلكم، لكنه قبل ده لازم يبقى استراتيجية دولة.. ويبقى فيه حوار مجتمعي مستمر وعلى مستوى واسع".

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: سوق العمل فرص العمل اخبار التوك شو العمل سوق العمل

إقرأ أيضاً:

فريدة سيف النصر متحدثة عن الجنة: «لقيت الرحمة في آية قرآنية»

تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق

أعربت الفنانة فريدة سيف النصر عن خوفها من الملابس التي كانت ترتديها في صغرها، مؤكدة أنها وجدت الرحمة والطمأنينة خلال آية قرآنية.

ونشرت فريدة سيف النصر عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعى «فيسبوك» قائلة: «لازم أقول مقدرش أقرأ حاجة بشرحها وتفسيرها وتنفعكم يوم الحقيقة الوحيد ومقولهاش، مستشهدة بآية: «إِنَّ لَكَ أَلاَّ تَجُوعَ فِيهَا وَلاَ تَعْرَىٰ».

 

وأضافت: «المعنى الجنة مبنتعراش فيها ومستورين، يبقي لازم نتستر تحت في الأرض عشان نطلع فوق بنفس الهيئة، أنا خايفة من اللبس اللي لبسته وأنا صغيرة، لكن لقيت الرحمة والتفسير في آية: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ».

وتابعت: «الحمد لله يعني اللي يعمل سوء بجهالة يغفر له لو تراجع لكن لو عارف عقابه ومش فارق عنده، ده رايح في ستين مصيبه غلبان.. أنا عايزة لما أروح لا أجوع ولا أتعرى ولا أعجز إيه الجمال ده، حبايبي متستنوش تبقوا كبار اسرعوا ماحدش عارف ساعته امتى.. نتعظ ونخاف على نفسنا الحياة لو 100 سنة بنمشي برده، خلينا نعمل حساب هناك أكتر».

 

واختتمت: «لحمكم ده لحمنا وغالي علينا.. والجميل مش محتاج يعمل كده أنتم حلوين حتى لو بورتريه فقط.. بحبكم ويعلم الله.. يا ريت متزعلوش بس هيئة أهل الجنة أحلى».

 

 

مقالات مشابهة

  • إنجي أنور تكشف سبب تأخر الحكومة في الإعلان عن طبيعة المرض بأسوان
  • فريدة سيف النصر متحدثة عن الجنة: «لقيت الرحمة في آية قرآنية»
  • 1أكتوبر.. نظر دعوى قضائية تطالب "التعليم " بعودة مواد الجيولوجيا وعلم النفس والفلسفة والفرنساوى
  • استعراض استراتيجية التشغيل والمتابعة لذوي الإعاقة
  • محمد أنور كوميديا السهل الممتنع في "ديبو"
  • وكيل القوى العاملة بالنواب: ربط التعليم باحتياجات سوق العمل يحد من البطالة
  • النائبة دينا هلالي تطالب وزير الكهرباء بعودة إقرار العلاوات التشجيعية
  • وظائف حكومية متاحة بوزارة التعليم العالي.. اعرف الشروط والمستندات المطلوبة
  • جامعة السويس تخطط لمستقبل مختلف.. شراكات مفاجئة وبرامج غير مسبوقة
  • القوى العاملة بالنواب: السيسي أول قائد يهتم بربط التعليم باحتياجات سوق العمل