بوابة الفجر:
2024-08-05@18:23:20 GMT

بشرى مشيدة بفيلم 'أهل الكهف': 'صناعه كبار'

تاريخ النشر: 12th, July 2024 GMT

 

أشادت الفنانة بشري بفيلم "أهل الكهف" المعروض حاليا بالسينمات عبر صفحتها الشخصية علي موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

ونشرت بشري صورة لها مع بوستر الفيلم من السينما وعلقت عليها قائلة "ليه لازم نشوف فيلم أهل الكهف؟؟ انا مش هقدر اتكلم وأفسر كتير لان الكلمة دلوقتى وهى حق اصبحت خطر على حياة الانسان.. بغض النظر عن الفيلم حلو ولا لا أو يعجبك ولا لا  الخلاصة انك لازم تروح تشوفه".

وأضافت "انا شخصيا عجبنى فيه حاجات كتير واحترم المجهود البصرى واداء الممثلين والملابس والموسيقى بس الاهم من ده كله إنه مش معمول له نفس بروباجاندا الاخرين يعنى بالبلدى مش واخد حظ اخواته الكبار رغم ان الفيلم كبير وصناعه كبار لكن هو نموذج للفرق بين الفيلم الاورجانيك والفيلم المصنوع جيد صحيح بس صناعة الدعاية هى الاساس فيه".

ونوهت "على صعيد اخر دعم الفيلم ده يرجع امجاد شبه دعم القطن المصرى  كدة فى ايام عزه قبل ما يبقى قطن فقط للتصدير...لقد اصبحت السينما والفنان منتج للتصدير ف لو عندنا منتج محلى نجح ينافس فى  عز المقاطعة رغم افتقاده لبعض التاتشات السحرية بتاعة الامبريالية ولزوم البروباجاندا يبقى لزم ووجب الدعم  مش فقط لكينونة الفيلم نفسه أو لشخص صانعيه بس للمصيبة اللى هتيجى بعد كدة لو استمرت هذه الايدولوجية الا وهى اما الفيلم يكون مصبوغ بصبغة البروباجاندا الامبريالية أو كأنك  يا ابو زيد ما غزيت".

واختتمت "نفسى مرة نلحق البلا قبل وقوعه...والله العظيم بنشرب ازوزة محلى وتمام ولسة عايشين..ونقدر كمان نعيش من غير ازوزة خالص...ف ما بالك بقى لو كمان العمل متعوب عليه؟!!!!مش هيبقى فى قيمة مضافة لو ظل المنتج للتصدير يا متعلمين يا بتوع ال.......!!!".

الأبطال المشاركين في فيلم أهل الكهف

ويضم فيلم أهل الكهف مجموعة من النجوم منهم خالد النبوي، وأحمد عيد، وغادة عادل، ومحمد ممدوح، ومحمود حميدة، ومصطفى فهمي، وصبري فواز، وهاجر أحمد، وريم مصطفى، ومحمد فراج، سيناريو وحوار أيمن بهجت قمر، إخراج عمرو عرفة.

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: الفنانة بشرى موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك فيلم اهل الكهف أهل الكهف موقع التواصل الاجتماعي

إقرأ أيضاً:

رشوان توفيق: شوفت النبي في المنام مرتين

قال الفنان رشوان توفيق، إنه كان يتمنى أن يؤدي دور «مشلينيا» في فيلم أهل الكهف، مشيرًا إلى أن المستوى الثقافي للفيلم مرتفع جدًا.

وأضاف «توفيق» خلال لقاء ببرنامج «العاشرة»، المُذاع عبر فضائية إكسترا نيوز، مع الإعلامي محمد سعيد محفوظ، قائلًا: «لازم الدولة تنتج أعمال على هذا المستوى، وأتوجه بالشكر للقائمين على عمل فيلم أهل الكهف، وتكاليف الإنتاج والتصوير والإخراج، غير طبيعية».

وتابع: «أعتبر خالد النبوي إبني، وآخر كلمة قولتها في فيلم (أهل الكهف) قولتها بقلبي، وينبغي تقديم أعمال فنية باللغة الفصحى، ومن المهم جدًا أن تكون هناك مراجعة للغة العربية في الأعمال الفنية».

وأكمل: «دايمًا بدعو ربنا وبقوله من عليا بالنظر إلى وجهك العظيم، ومن عليا وزكيني يوم العرض عليك، واصلح فى ذريتي يوم القيامة لا يطلع فيها فاسق ولا عاصي، وبدعى ربنا يكرم مصر ويحفظها، ومصر فيها كنوز لا أول لها ولا آخر فى باطن الأرض».

وقال: «شوفت النبي عليه الصلاة والسلام مرتين في رؤية، ونفسى أشوفه تاني، شوفته زمان في شكل عالم أزهري وحوله علماء أزهريين».

وكشف عن مواقف مؤثرة جمعته مع زوجته، قائلا: «كنت آخذ مصروفي من زوجتي، وأتمنى أن يجمعني بها الله في الجنة، وأقول لزوجتي أنا من غيرك ولا حاجة».

مقالات مشابهة

  • ماسك يعلن نجاح زراعة ثاني شريحة إلكترونية في دماغ بشري
  • ‎إيلون ماسك يعلن نجاح ثاني عملية زراعة شريحة الكترونية في دماغ بشري .. فيديو
  • للمرة الثانية.. نجاح ثاني زراعة شريحة إلكترونية في دماغ بشري
  • نجاح ثاني زراعة شريحة إلكترونية في دماغ بشري
  • إيرادات فيلم أهل الكهف في آخر ليلة عرض
  • مستجدات الحالة الصحية للفنان مصطفى فهمي
  • "أهل الكهف" يحصد 52 ألف جنيه
  • ماذا حقق فيلم أهل الكهف في آخر ليلة عرض ؟
  • رشوان توفيق: شوفت النبي في المنام مرتين
  • فضل قراءة سورة الكهف في الإسلام