عاقبت محكمة جنايات الجيزة، 6 متهمين في واقعة خطف شاب من داخل مطعم لإجباره على توقيع إيصالات أمانة، بشارع كورنيش النيل بالسجن لمدة عشر سنوات.


أحالت النيابة العامة المتهمين "سعيد.ا" وآخرين هاربين لمحكمة الجنايات المختصة بدائرة محكمة استئناف القاهرة، بعد أن وجهت إليهم تهمه خطف شخص، وذلك علي خلفية التحقيقات في القضية رقم 18673 لسنة 2023.

كشف المجني عليه في تحقيقات النيابة العامة: اللي حصل إني أعرف "سعيد. إ" المتهم من نحو 16 سنة، كانت بتربطني بيه علاقة عمل وجيرة، وكان فيه بينا شغل كثير من زمان في مجال المقاولات، وكان هو شغال في تقسيط الأجهزة الإلكترونية، وبياخد نسب من الشغل ده، وكنت بشتغل معاه وبديله مبالغ مالية، وهو كان بيطلعلي منها صافي ربح، وده بقى على حسب الاتفاق اللي ما بنا.

واستكمل المجني عليه: وفي شهر 2022/12 عرفني على وحد أسمه سعيد.س وخلاني أثق فيه في إني هعرف استثمر معاه فلوسي، ولما اتعرفت عليه طلب منى مبلغ مالي خمسه مليون وتسعمئة ألف، مقابل إنه يشغلها في مول تجاري في الشيخ زايد، ويشتري فيلا في كومبوند يعيد بيعها ثاني في مقابل ربح ثابت وقدره 150 ألف.

واستكمل: وبعدها بشهر فعلًا طلعلی صافي الربح ده، وقالي لو عايز أعملك مصلحة تانية من محل تجارى وتجارة في فيلا في نفس الكومبوند، المكسب بتاعها هيبقی زیادة، بس هيتأجر شویه، وساعتها هو عرض عليا أصل المبلغ وقدره 5.900.000، وأنا رفضت عشان أقبل بالعرض التاني، وآخد الربح بتاع الفلوس دي.

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: محكمة الجنايات الجيزة محكمة جنايات الجيزة توقيع ايصالات أمانة

إقرأ أيضاً:

اليوم.. محاكمة 10 متهمين بخطف نجل وزير الصحة الأسبق

تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق

تنظر محكمة جنايات الجيزة، المنعقدة في زينهم، اليوم السبت، محاكمة 10 متهمين في القضية المعروفة إعلاميًا بـ خطف نجل وزير الصحة الأسبق، بعدما تم حجزها الجلسة السابقة.

وجاءت أسماء المتهمين في القضية رقم  11917 لسنة 2023، والمقيدة برقم 2233 لسنة 2023 كلي أكتوبر وفق أمر الإحالة، هم كلا من، م.ح - و"م.س" و"ع. ح"  و " ع.ج" و"س. ح " و" م.ع " و" م.م" و"ز.ع" و "م.س" وه.ع".

وأسندت النيابة العامة، أن المتهمين في 17 سبتمبر 2023 بدائرة أول أكتوبر، خطفوا بالتحايل والإكراه المجني عليه عمر حاتم مصطفى، إذ أنه على إثر وجود علاقة صداقة بين الأخير والمتهم الأول وتيقن الأخير بأنه ميسور الحال، أقام وباقي المتهمين تشكيلًا عصابيًا واتفقوا على خطف المجني عليه، ووضعوا مخططًا محكمًا بإعداد المتهم الأول وقسموا فيه الأدوار بينهم مستغلين الليل ساترًا لهم، وبدؤه باصطحاب المتهم الأول للمجني عليه لمحل تواجد المتهمين من الثاني للسابع بالطريق العام

وما إن أدركوه بعصبتهم نقلوه بواسطة مركبته ومركبات أخرى، مهددين إياه بواسطة السلاح الأبيض - محل الوصف الرابع - لإحدى الوحدات السكنية المملوكة للمتهم الثالث بشارع المزرعة - منطقة بشتيل - أوسيم - الجيزة، ثم نقلوه إلى وحدة سكنية أخرى محل وجود المتهمين من الثامن للعاشر - والمملوكة لأهلية المتهمة الثانية ب 95 شارع راغب باشا الحمرة قسم ثان طنطا - محافظة الغربية، وتمكنوا بتلك الوسيلة من إقصائه عن أعين ذويه، وذلك على النحو المبين بالتحقيقات.

مقالات مشابهة

  • المشدد 10 سنوات لعاطل شرع فى قتل شخص بالإسكندرية
  • 25 سبتمبر.. تأجيل محاكمة متهم بخطف طفل وهتك عرضه بالجيزة
  • مابين المشدد والبراءة.. الحكم علي المتهمين بخطف نجل وزير الصحة الأسبق
  • السجن 10 سنوات لـ 6 متهمين بخطف شاب من داخل مطعم فى الجيزة
  • ما بين المشدد والبراءة.. الحكم على المتهمين بخطف نجل وزير الصحة الأسبق
  • اليوم.. محاكمة 10 متهمين بخطف نجل وزير الصحة الأسبق
  • اليوم.. محاكمة المتهمين بخطف شاب من داخل مطعم لإجباره على توقيع إيصالات أمانة بالجيزة
  • اليوم.. الجنايات تستكمل محاكمة 5 متهمين بخطف شاب في التجمع
  • اليوم.. نظر محاكمة 5 متهمين بخطف شاب فى التجمع الأول بسبب خلافات مالية