RT Arabic:
2024-06-27@10:22:27 GMT

وفاة تيك توكر مصري بطريقة مروعة بسبب كسر في رقبته

تاريخ النشر: 20th, June 2024 GMT

وفاة تيك توكر مصري بطريقة مروعة بسبب كسر في رقبته

أعلن مدرب الباركور الشهير عمر ياسر وفاة التيكتوكر أحمد مانو إثر سقوطه في أحد التمرينات، مما أدى إلى إصابة خطيرة في العمود الفقري والنخاع الشوكي، أدت إلى الوفاة في نهاية المطاف. 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Ahmed Mano (@ahmedmanopk)

وأكد مُدرب الباركور عمر ياسر وفاة أحمد مانو، عبر منشور شخصي على حسابه على إنستجرام، قائلًا: ربنا يرحمك ويغفرلك يا طيب.

. عيدك فى الجنة يا بطل.. ربنا افتكرك في أفضل أيامه. 

وتابع بتفاصيل الحادث: كان بيتمرن عادى زى كل يوم ووقع على أول جزء من ظهره تحت رقبته بالظبط على مرتبة.. وفضل ساعتين من بعد الواقعة مش قادر يتحرك.. والإسعاف جت نقلته للمستشفى.. ولما عمل آشعة مقطعية على ظهره لقوا إن فيه فقرات في ظهره اتحركت من مكانها وضغطت على الغضروف".

واستكمل: وقالو إن كل ده بس من الوقعات المتكررة اللى كان بيعملها ف الشارع ودي حاجات متراكمة.. وكان محتاج يعمل عملية في النخاع الشوكي.. فضل 8 أيام فى غرفة العمليات مش عارفين يعملوا العملية بسبب إن فيه تورم بين فقرات ظهره فـ كان لازم ياخد علاج عشان التورم يخف ويقدروا يعملوا العملية، لكن للأسف حالته كانت بتسوء أكتر ومقدرش يستحمل.. وربنا افتكره قبل ما يعمل العملية، ادعوله بالرحمة والمغفرة. 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Ahmed Mano (@ahmedmanopk)

وقال ياسر: آخر حاجة أحمد مانو قالهالى قبل ما يتوفى.. آسف يا كابتن عمر.. آسف إنى مسمعتش كلامك.. أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله.. كنت ساعتها فاكره بيقول كده عشان مزعلش منه.. مكنتش أعرف إنه حاسس إنه خلاص.

وأوضح كابتن عمر، قائلًا: حابب أوضح حاجة للناس اللى متعرفنيش أو مش متابعة مانو من ساعة ما بدأ يتمرن معايا من السنة اللى فاتت، أنا في الأول عرفت مانو عن طريق فيديوهاته اللى بينزلها وهو بيقع فى الشارع، ولما أخدت بالى إنه بـ يكرر الوقعات دي يوميًا قررت أكلمه وأقوله ييجي يتمرن معايا فى الأكاديمية اللى بمرن فيها، إحنا عندنا وسائل أمان كفاية إنها تخليه يتمرن براحته من غير ما يحصله أي إصابة.. ومنعته تمامًا إنه يمارس أي نوع من أنواع التمارين لوحده في الشارع.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Ahmed Mano (@ahmedmanopk)

ومن ساعة ما بدأ معايا تمرين وهو مبقاش بيقع الوقعات الخطر اللى كلنا كنا بنشوفها.. بس للأسف كان عنده إصابات كثيرة فى ظهره من قبل ما ييجي معايا.. فللأسف مع الوقت فيه إصابات متراكمة جسمه مقدرش يستحمل أكتر من كده وتوفي.

المصدر: القاهرة 24

المصدر: RT Arabic

كلمات دلالية: أخبار مصر أخبار مصر اليوم القاهرة غوغل Google

إقرأ أيضاً:

الويشي يرحل عن لافيينا

أعلن رضا الويشي لاعب لافيينا ومهاجم الأهلي السابق، رحيله عن الفريق بعد انتهاء تعاقده مع النادي الذي كان يشارك مجموعة الصعود بدوري المحترفين .

وكتب الويشي منشوراً بشأن رحيله عن لافيينا عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قائلاً، اليوم انتهى تعاقدى مع نادي لاڤيينا كلاعب بس اكيد كمشجع و محب للنادى مستمرة للأبد .

وقال الويشي ، فى البداية حابب انى اشكر محمود الأسيوطي وسيف الأسيوطي، على الدعم الدائم لشخصى و للمجموعة كلها و الحب اللى شوفته منهم و مهما اتكلمت و قولت عمرى ما هوفيكوا حقكوا .

وتابع الويشي بشكر كل اللاعيبة الرجالة على الاخلاص و التعب طول الفترة الجميلة اللى قضيتها معاكم وان شاء الله نتقابل على خير وبجد كل شخص فيهم ليه معزة خاصة فى قلبى و كل واحد مختلف عن التانى بس انا بحبهم كلهم .

ووجه الويشي  الشكر لكل من وائل حبيب، واحمد صلاح المدير الفني، ومحمد شديد ، وعبدالله البلاط .

وأضاف، أنا فعلا بعتبر كل الناس اللى فى النادى هما عيلتى بجد مش مجرد صحاب و أخوات و اتمنى مكنش ضايقت او زعلت حد منى الفترة اللى قضيتها معاهم دى و هتوحشنى لمتنا و كل حاجة بينا و اكيد مهما حصل هنفضل سوا و نتجمع تانى  .

و اختتم الويشي، بالتوفيق لنادينا الحبيب الفترة الجاية ان شاء الله و كل الدعم للجهاز الفني للنادى و الوقوف خلف الفريق الاول الذى يضم مجموعة من احسن الاعبين ف المجموعة و كل الثقه فى امكانياتهم للوصول لهدف النادى ان شاء الله و من الان مكانى وسط جمهور النادى لمؤازرة الفريق .

 

وكان رضا الويشي قد انضم إلى لافيينا خلال فترة الانتقالات الشتوية الماضية، وشارك مع الفريق بمسابقة دوري المحترفين.

وسبق لرضا الويشي المشاركة بقميص أندية الأهلي، المقاولون العرب، والإنتاج الحربي، كما ساهم في صعود فرق إف سي مصر، كوكا كولا، وحرس الحدود إلى الدوري الممتاز.

واحتل لافيينا الموسم المنصرف المركز الرابع برصيد 48 نقطة بجدول ترتيب مجموعة الصعود بدوري المحترفين.

 

 

 

اليوم.. ثلاث مواجهات مثيرة بالجولة الـ27 في الدوري مدرب حرس الحدود: يتبقى على الحلم مباراة واحدة بركات مديراً فنياً لتوت عنخ آمون البلاستيك يبدأ الاستعداد للموسم الجديد أول يوليو رحيل 7 لاعبين عن المنيا قبل الموسم الجديد المنيا يفاضل بين مدرب خارج المحافظة وشديد قناوي العبور يضم 3 صفقات سوبر استعداداً للموسم الجديد دايموند يقرر الإطاحة بـ 14 لاعب من الفريق قبل الموسم الجديد مالية كفر الزيات يضم لاعب وسط بايونيرز المران الثانى للترسانة تحت قيادة مشهور استعداداً حرس الحدود

مقالات مشابهة

  • بسبب حرمانه من آيفون.. شاب ينهي حياة والده طعناً في جريمة مروعة بمصر
  • 3 سنوات سجن لفنان مصري شهير بسبب طعنه في شرف طليقته
  • أول رد من هاني شاكر على حفظ النيابة البلاغ المفدم ضده بشأن "رحماكي"
  • الكهرباء.. أزمة عالمية وضجيج مصري
  • الناس زعلانة ليه؟
  • وفاة سياح واختفاء آخرين بسبب حرارة الطقس في اليونان
  • بعد سحب التراخيص.. القبض على مئات المصريين بسبب وفاة الحجاج
  • بعد وصف حسام حبيب له بأشباه أنصاف الفنانين.. تامر عاشور مُعلقًا: "هخليك تغني معايا بلاي باك"
  • لجأ لشركة غير مرخصة.. شاب مصري يصف لـCNN وفاة والده المسن بشكل مأساوي خلال الحج
  • الويشي يرحل عن لافيينا