الفن واهله، حمزة نمرة إسكندرية هي اللي عرفتني على نفسي والمزيكا فيديو،حل الفنان حمزة نمرة ضيفًا على برنامج أجمد 7 ، مع الإعلامية جيهان عبدالله عبر إذاعة .،عبر صحافة مصر، حيث يهتم الكثير من الناس بمشاهدة ومتابعه الاخبار، وتصدر خبر حمزة نمرة: "إسكندرية هي اللي عرفتني على نفسي والمزيكا" (فيديو)، محركات البحث العالمية و نتابع معكم تفاصيل ومعلوماته كما وردت الينا والان إلى التفاصيل.

حمزة نمرة: "إسكندرية هي اللي عرفتني على نفسي...

حل الفنان حمزة نمرة ضيفًا على برنامج «أجمد 7»، مع الإعلامية جيهان عبدالله عبر إذاعة «نجوم إف إم»، للحديث عن كواليس ألبومه الغنائي الجديد «رايق» والاحتفال علي الهواء بإطلاق رابع أغانيه «رياح الحياة».

حمزة نمرة 

وتحدث نمرة عن فكرة تقديمه لـ أغنية خاصة بمدينة الإسكندرية وكيفية ارتباطه الشديد بها قائلًا: «إسكندرية هي اللي عرفتني على نفسي والمزيكا بمنتهى الوضوح، وأنا إسكندراني بالمحبة والإقامة، واسكندرية فيها روح غريبة وبلد فنية بالدرجة الأولى وفنانين على مر العصور خرجوا منها، وهي طول عمرها تستوعب كل الناس ولها شخصية خاصة بها، وهذه الروح ما زالت موجودة».

وأضاف: «لما بقدم حفلات على مستوى العالم في أمريكا أو أوروبا ويحضر عدد كبير من المصريين وبغني بلدي يا بلدي فيها حتة بتتكلم عن إسكندرية، وبلاقي كل الجمهور يتفاعل معها وكأنهم كلهم من إسكندرية، وقولت لازم أعمل أغنية محبة في إسكندرية، وهي لحني وتوزع فنان يوناني، وهي هدية مني لكل أهالي إسكندرانية».

حمزة نمرة: "أغنية غروب مضمونها عاطفي وأنا غنيت اللي حاسس بيه"

وعبر حمزة عن فكرة أغنية «غروب»، وقال: «الأغنية مضمونها عاطفي وكل واحد بياخد القصة علي نفسه، وأنا غنيت اللي حاسس به، والغروب له علاقة معايا وكل مكان أتواجد فيه أنتظر وقت المغرب وبيجيلي أفكار وأحاسيس ومشاعر كثيرة، واتوفقت إن عملتها واتمني أنها تعيش طويلًا مع الجمهور».

وأضاف: «لما بخلص أغنية بقول إنها مش بتاعتي ولكن بتاعت الناس وبلاقي ردود فعل الجمهور وكل واحد يأخذ الأغنية بطريقته على نفسه، وردود الفعل التي وصلتني على الألبوم كلها حلوة ومشجعاني ولسه فيه أفكار ومفاجأت كثيرة ستطرح في أغانٍ جديدة».

حمزة نمرة: "الذكاء الاصطناعي لن يحل محل الغناء الحقيقي"

أضاف حمزة فى حديثه خلال اللقاء عن رأيه في دخول الذكاء الاصطناعي لعالم صناعة الأغاني، وقال: «في رأيي أنه لن يحل محل الغناء الحقيقي بالتأكيد، والذكاء الاصطناعي لن ينتج أغنية ولكنه يحاكي أغنية موجودة بالفعل ولكن لن يصنع شيء من العدم وهذا في اعتقادي، وقد أكون مخطئا بالطبع ونرى أمور جديدة في المستقبل».

المطرب حمزة نمرة  حمزة نمرة يكشف كواليس ألبوم رايق

كشف الفنان حمزة نمرة عن كواليس أغاني ألبوم «رايق» وقال: « احنا بدأنا تحضيرات الألبوم في شهر 10، فكرنا في أغنية يكون فيها حاجة زي رايق، أول ما سمعت الكلمة قولت بس هي دي، وده اللي كنت محتاجه وقتها لأن علطول عايش قلقان وبجلد ذاتي طول الوقت، وكلمة رايق حسيت إن عايز أقولها لنفسي قبل ما أقولها للجمهور».

ألبوم رايق 

وتابع: «احنا عايشين في عصر التكنولوجيا والسويشال ميديا مسيطرة علينا، وطول الوقت حاسين أننا متأخرين وناقصنا كتير وفي سباق، وبقول للجمهور في الأغنية استمتع بحياتك دون قلق لأن الواقع غير السويشال ميديا، والحمدلله لقيت ردود أفعال إيجابية تجاه الأغنية وبقول نحاول نعمل توازن وأننا نكون عندنا نوع من الحافز والتطور، وفي نفس الوقت منخليش القلق يسيطر علينا جمعيًا لحد الإنهيار، والمجال الفني يسع كل الألوان، وفي النهاية الحاجة الحلوة اللي بتعيش».

وعبر نمرة عن قصة أغنية «رياح الحياة» وقال: «بعتبر رياح الحياة من أبرز الأغاني اللي موجوده في الألبوم، وهي بتحكي عن قصة حقيقية عن فترة التجاوز ما بعد العلاقات الفاشلة، وتحدثت مع الشاعر محمود فاروق عن فكرة الأغنية وأننا ننفذها بنوع من الطبطبة الذاتية، ومحمود كتب الكلام مرة واحدة وكان بشكل مُتسلسل وكلام بيسلم كلام، ومقدرتش أشيل جمل كتير».

185.208.78.254



اقرأ على الموقع الرسمي


وفي نهاية المقال نود ان نشير الى ان هذه هي تفاصيل حمزة نمرة: "إسكندرية هي اللي عرفتني على نفسي والمزيكا" (فيديو) وتم نقلها من بوابة الفجر نرجوا بأن نكون قد وفقنا بإعطائك التفاصيل والمعلومات الكامله .

علما ان فريق التحرير في صحافة العرب بالتاكد منه وربما تم التعديل علية وربما قد يكون تم نقله بالكامل اوالاقتباس منه ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر او الموضوع من مصدره الاساسي.

المصدر: صحافة العرب

كلمات دلالية: ايجي بست موعد عاجل الدولار الامريكي اليوم اسعار الذهب اسعار النفط مباريات اليوم جدول ترتيب حالة الطقس حمزة نمرة

إقرأ أيضاً:

أحمد كامل وزاب ثروت.. لأول مرة معا فى أغنية "زى الجنة"

طرح النجم أحمد كامل، ونجم الراب زاب ثروت، فى تجربتهما الأولى معا، فيديو كليب أغنيتهما الجديدة، التى بعنوان "زى الجنة" على اليوتيوب، والمنصات الموسيقية الرقمية، ومحطات الراديو.. دارت فكرة التصوير، من خلال مفهوم البودكاست (podcast) حيث ظهر كل من أحمد كامل وزاب ثروت وهما فى محادثة، يحكى كل منهما تجربته للأخر.. ويذكر أنه قبل طرح الفيديو كليب، نشر كامل وثروت لقطات من الفيديو على حساباتهما الشخصية على السوشيال ميديا، مما أثار فضول متابعيهما ومحبيهما، وتعددت الأسئلة عن هل هو لقاء فعليا فى بود كاست، أم إنه عمل جديد سيجمع بينهما ؟!.


أغنية "زى الجنة" من كلمات، وألحان أحمد كامل، وزاب ثروت، وتوزيع موسيقى، ماهر الملاخ، وإخراج يارا عياش، وإنتاج شركة "جاما ميوزيك" للمنتج محمد جابر.

وتقول كلماتها:..


ده انا عينى شافت كل شئ الا العيوب

حبك ده ذنبي ومسيرى عنه يوم اتوب

واللى باقيلي بقايا منى فيها روح

وكلام اغاني مبقاش يطيب الجروح

كانت زي الجنة انسى ولا استنى كانت احلى غنوة من كل اللي اتغنى

خلصت الحكاية مش هنحكى عنها مش هتبقى معايا مش هنيجي في بالها

كانت زي الجنة انسى ولا استنى كانت احلى غنوة من كل اللي اتغنى

خلصت الحكاية مش هنحكى عنها مش هتبقى معايا ومش هنيجي في بالها

الدنيا مش بمبى وانتى مش جنبي

ولا دمعة تنزل على خدى الذنب مش ذنبي

منا عارف وعرفت الناس بتخبى نواياها يا صاحبي

فأياك تحكى أو تشكى ألمك احبابك احلامك دايما ليهم خبى

عمري بيكبر والخوف اكبر شايف الغلطة هتتكرر

راهنت زمان على ناس وخسرت دلوقتي هبطل

سنين بتعدى وبنعافر يمكن انساكي ف الاخر

يمكن نتعاتب واسامح مش عارف

آه يازمن لعبت بيا والتمن دفعته لوحدى

والالم جوايا بيكبر ايه العمل

آه يازمن لعبت بيا والتمن دفعته لوحدى

والالم جوايا بيكبر ايه العمل

كانت زى الجنة انسى ولا استنى كانت احلى غنوة من كل اللي اتغنى

كانت زى الجنة انسى ولا استنى كانت احلى غنوة من كل اللي اتغنى

خلصت الحكاية مش هنحكى عنها مش هتبقى معايا  و مش هنيجي في بالها

مقالات مشابهة

  • تامر حسني: مستغرب البنات اللي عجبتهم أغنية «سي السيد» فجأة
  • تامر حسني يعلق على أغنية سي السيد بعد 10 أعوام من طرحها «فيديو»
  • رامي جمال| مشاهدات أغنية يا دمعي خلال أسبوعها الأول
  • في يوم الأغنية اليمنية توكل كرمان توجه رسائلها لكبار الفنانيين والفنانات وتؤكد حكايات الفن والابداع عامة أصلها يمني
  • تزامنا مع صعود اليمين المتطرف.. إصدار أغنية تحرض على طرد المسلمين يثير جدلا واسعا بفرنسا (فيديو)
  • عروس تونسية تترك عريسها في الكوشة وترقص مع تامر حسني.. «فيديو»
  • ديانا حداد تطرح أغنيتها الجديدة «الناس الحلوة» | فيديو
  • أحمد كامل وزاب ثروت.. لأول مرة معا فى أغنية "زى الجنة"
  • أحمد كامل وزاب ثروت.. لأول مرة معًا فى أغنية "زى الجنة"
  • لأول مرة.. زاب ثروت وأحمد كام يطرحان أغنية «زي الجنة» (فيديو)