قال الرئيس عبدالفتاح السيسي «عندنا من 300 : 350 ألف فدان بيتزرعوا قصب في الصعيد، ومتقدرش تقول للناس في الصعيد متزرعش ده لأن بنفس كمية المياه دي أو بنصها بالظبط ممكن يتزرع بنجر، لكن وإحنا بنطرح الطرح ده وبنقوله للناس دلوقتي صعب جدا نقول للناس اللي زارعه قصب المنتج اللي بيقعد 4 أو 5 سنين في الأرض وخدمته بالنسبة للعمالة أقل لكن كمية المياه اللي بنتكلم فيها بنفس الكمية تزرع 700 ألف فدان».

   

وأضاف خلال كلمته في مؤتمر افتتاح عدد من المشروعات التنموية في جنوب الوادي، المُذاع عبر شاشة «إكسترا نيوز»: «عشان كده فيه فرق كبير بين إننا نطرح طرح للدراسات وإننا نقوم بتجربة وإجراءات عملية لتنفيذه، وبقول لوزير الزراعة ولنفسي وبقول للناس الموجودة في المحافظات اللي فيها القصب غيروا».

وتابع: «أنت مستني لما مشكلة المياه تبقى كبيرة عندك وتضطر تحرم من نفس كمية المياه اللي بتوصلك، أنا بتكلم مش بخوف الناس من حاجة».

وتابع الرئيس السيسي: «مش بحب أننا نتعامل مع الموضوع على أنه أزمة محتملة، لازم أواجه واشتغل عليها لحد ما أخلصها، كل الجهات المعنية والمزارعين، القصب ده بياخد كميات أنت مش حاسس بها بتاخدها من نظم الري، وعلى مستوى ما لدينا من مياه، محتاجين نزرع بنفس كمية المياه بنجر أو أي محاصيل أخرى، لو عاوز اطلع كمية المياه بتاع 350 ألف فدان أو أعمل لها معالجة محطة صرف زراعي، المحطة تتكلف مليارات والتشغيل يتكلف مليارات، بقول الكلام ده إحنا بنقعد في الإعلام وحتى في الجلسات نتكلم عن القضايا بتاعتنا وازاي تتحول إلى أفكار ونقنع الناس بها، من الأول نحط كل النظم لاستخدام مياه أقل».

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: الرئيس السيسي السيسي توشكى جنوب الوادي المياه کمیة المیاه

إقرأ أيضاً:

الفلسطينيون يعانون للحصول على المياه وسط ارتفاع درجات الحرارة

تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق

قدمت قناة "إكسترا نيوز"، تقريرًا رصدت فيه تفاقم أزمة المياه بقطاع غزة وسط ارتفاع درجات الحرارة في فصل الصيف وانهيار البنية التحتية الحيوية والحصار الشامل الذي يتعرض له القطاع.

عشرات الرجال والنساء والأطفال يحملون أباريق وزجاجات المياه ويجتمعون في صفوف طويلة حول الشاحنات وخزانات المياه في خان يونس للحصول على حصتهم من مياه الشرب.

وكشف مواطن فلسطيني عن معاناته وأسرته من نقص المياه خاصة أنه يوجد نقص في المياه المالحة والعذبة، موضحًا أن أسرته مكونة من تسعة أفراد ويحتاج ما لايقل عن 250 لتر من المياه كحد أدنى لهم مؤكدًا أن المنطقة في حاجة ماسة للمساعدة.  

وينتظر المواطنون المياه منذ شروق الشمس حتى غروبها من أجل الحصول على لتر واحد من مياه الشرب ليتم تقاسمها مع عشرات الأشخاص هكذا يستيقظ سكان القطاع يوميًا لعى تلك المهمة الشاقة نفسيًا وبدنيًا للوصول لشربة ماء.
 

مقالات مشابهة

  • عقب تجديد الثقة.. محافظ بني سويف: تطوير المستشفيات وحل مشاكل مياه الشرب على رأس أولوياتي
  • خبير مصري يتوقع بدء إثيوبيا بالتخزين الخامس لسد النهضة في 20 يوليو
  • محافظ المنيا: توفير حياة كريمة الهدف الأول للدولة بقيادة الرئيس السيسي
  • وكيل "زراعة الشيوخ" يستعرض دراسة تطبيق نظم الري الحديثة
  • رئيس "زراعة الشيوخ" يطالب الحكومة ببرنامج زمنى لتحويل 3.5 مليون فدان لنظام الري الحديث
  • توصيات هامة لـ "زراعة الشيوخ" بشأن دراسة تطبيق نظم الري الحديثة في محافظات مصر
  • تقرير يكشف خطوة ديمقراطية لمواجهة دعوات استبدال ترشيح بايدن
  • الفلسطينيون يعانون للحصول على المياه وسط ارتفاع درجات الحرارة
  • مياه أسيوط تعلن ضعف المياه عن الأدوار العليا بحى شرق
  • بيلوسي تحذر من دعوات استبدال بايدن بمرشح ديمقراطي آخر