هنأت النجمة شيرين الزعيم عادل إمام بعيد ميلاده الـ84، الذي يحل اليوم الموافق 17 مايو، موجهة له بعض الرسائل من خلال جريدة «الوطن».

قالت شيرين: «كل سنة وأنت طيب يا أستاذ ربنا يخليك لأسرتك ولبلدك ولوطنك العربي وللعالم كله، كل سنة وأستاذ الكوميديا في العالم كله مش في العالم العربي بس الأستاذ عادل إمام».

وتابعت: «أنا اشتغلت مع عادل إمام قبل بخيت وعديلة في فيلم الإرهابي اللي كان إخراج نادر جلال، والحقيقة تعرضنا لمواقف كتير صعبة في الفيلم، لكن مشفتش الأستاذ عادل خايف خالص، يمكن أجلنا شوية علشان نعرف نصور لكن عادل إمام دايمًا كان بيدينا القوة».

وأضافت: «وبعد كده من حسن حظي قدمت معاه الثلاثية اللي يمكن كانت أول مرة تتقدم في السينما المصرية أن يبقى فيه 3 أجزاء من فيلم وهما بخيت وعديلة 1 و2 وبعدهم هالو أمريكا، اللي مشتغلش مع عادل إمام فاته كتير أوي وفي حاجات كتير أوي مش هتتعلمها غير من عادل إمام، وفخورة إني عملت معاه بعد كده مأمون وشركاه والعراف».

وأكدت أنها تحب العمل مع عادل إمام قائلة: «السعادة التي تشعر بيها وانت بتصور مع عادل إمام لا توصف، يمكن لو فكرت شوية في الموضوع ده ترفض انك تشتغل مع حد تاني، إنسانية الأستاذ عادل إمام في التعامل مع كل الموجودين من أول الأمن لأكبر واحد، إنسان عارف كل واحد عنده إيه في حياته الشخصية وظروفه ايه؟».

واختتمت حديثها أن عادل إمام أستاذ الكوميديا اللي علم الناس كلها الضحك، حتى من غير ما يتكلم، كفاية حركة منه أو نظرة من عينه، عادل أجمل ضحكة وأجمل روح في السينما المصرية.

المصدر: الوطن

كلمات دلالية: عادل إمام شيرين بخيت وعديلة عيد ميلاد عادل إمام مع عادل إمام

إقرأ أيضاً:

داليا البحيري تعلّق على اعتزال الزعيم عادل إمام

متابعة بتجــرد: قالت الفنانة داليا البحيري، ان خبر اعتزال الزعيم عادل إمام الفن لم يزعجها، لافتة إلى أنه يجب ان يستمتع بحياته الشخصية مع عائلته.

وأكدت داليا البحيري، خلال تصريحات تلفزيونية : “لم يزعجني خبر اعتزال الزعيم عادل إمام لأنه قدم كتير للفن وأنا حاسه أنه لازم يرتاح ويستمتع بحياته”.

وتابعت : “أكيد هيوحشني وهيوحش كل الناس وخسارة كبيرة أنه يعتزل لكنه موجود بأعماله، ولازم ياخد وقت مع عيلته وأحفاده ويستمتع بحياته”.

وعن أعمالها قالت  : “ابتعدت لفترة عن السينما ولكن عودت بفيلم أولاد حريم كريم، وأحرص على اختيار الأعمال التي أقدمها إذا وجدت أن العمل يحتوي على عناصر مُشجعة ومكتملة.

وأضافت : ” ولكن هناك أعمال كانت تعرض علي في السنوات الماضية كنت أخشى تقديمها من أجل الحفاظ على تاريخي.

وكان كرم المهرجان العربي للإذاعة والتلفزيون، الفنانة داليا البحيري، ضمن فعاليات الدورة الـ 24 والمقامة في مدينة قرطاج التونسية.

main 2024-07-03 Bitajarod

مقالات مشابهة

  • "مين كبر ناو".. شيكو يحتفل بعيد ميلاده
  • نسرين أمين تهنئ شيكو بمناسبة عيد ميلاده
  • داليا البحيري تعلّق على اعتزال الزعيم عادل إمام
  • أحمد داود عن فيلم «الهوى سلطان»: قصته كتير مننا عاشها وغير مألوف في السينما
  • أحمد داود: أكثر حاجة شدتني نوع وقصة فيلم الهوى سلطان اللي بقالنا كتير مش بنشوفها في السينما
  • بذكرى ميلاده.. أبرز المحطات في حياة الشيخ إمام
  • أحمد داود: قصة فيلم الهوى سلطان بقالنا كتير مش بنشوفها في السينما
  • في ذكري ميلاده.. من هو الشيخ إمام الذي فقد بصرة وعزف علي الجيتار
  • الذهب الذي لا يصدأ.. قائد الزمالك محمد عبدالشافي يحتفل بعيد ميلاده الـ 39
  • في ذكرى ميلاده.. "إكسترا نيوز" تعرض تقريرا عن السيناريست وحيد حامد