هنأ الإعلامي تامر أمين طلاب الثانوية العامة بعد نجاحهم في الامتحانات الأخيرة واستعدادهم للالتحاق بالجامعة.

أخبار متعلقة

تامر أمين لـ علي معلول: «مش هتعرف تصنع مجد زي اللي عملته مع الأهلي»

الولاد تفوقوا على البنات.. تامر أمين يكشف عن رقم «غير مفهوم» في نتيجة الثانوية العامة 2023

وقال أمين، خلال تقديمه برنامج «آخر النهار» عبر فضائية «النهار» أن نسبة النجاح في الثانوية العامة معقولة ومقبولة، لكن نقطة أن نسبة نجاح البنين تفوق نسبة نجاح البنات هذا العام مقلقة، لأنها مختلفة عن السنوات والمقولات المصرية التي تؤكد أن نسبة تركيز وتفوق البنات تفوق دراسيًا البنين بصورة كبيرة.

وتابع: «يجب أن نعرف ماذا يشغل بنات هذا الجيل عن المذاكرة والتفكير في المستقبل؛ لأن مؤشرات الثانوية العامة اليوم التي جرى الإعلان عنها تشير إلى وجود فجوات فكرية كبيرة بين الجيل الحالي والأجيال الماضية».

واستطرد: «رجاء شخصي مخلص لوجه الله على أولياء الأمور اتباع أسلوب الإرشاد وليس التدخل في قرارات الأبناء عند اختيار الكلية المناسبة، لأن التدخل يؤدي إلى القهر والفشل».

الإعلامي تامر أمين الثانوية

المصدر: المصري اليوم

كلمات دلالية: زي النهاردة شكاوى المواطنين الإعلامي تامر أمين الثانوية زي النهاردة الثانویة العامة تامر أمین

إقرأ أيضاً:

"جامدين جامدين" لـ تامر حسني تقترب من مليون مشاهدة وتسيطر على التريند

طرح نجم الجيل تامر حسني أولي أغنيات الصيف الخاصة به لهذا العام حيث طرحها مساء أمس عبر قناته الرسمية بموقع الفيديوهات الشهير "يوتيوب" وجاءت الأغنية بعنوان "جامدين جامدين" وهي أغنية مناسبة إلى أجواء الصيف، وتشير الأغنية للسعادة والطاقة الإيجابية من خلال إسعاد الآخرين وجعلهم يشعرون بالسعادة والفرح وسط من يحبونهم.

وسرعان ما تصدرت الأغنية تريند موقع الفيديوهات الشهير "يوتيوب" بعد ساعات قليلة من طرحها حيث تحتل الأغنية تريند رقم 7 وحققت نسب مشاهدات عالية وصلت نحو 742 ألف مشاهدة.

وأغنية "جامدين جامدين" من كلمات محمود سليم وألحان تيام علي وتوزيع هشام محمد

 

كلمات أغنية "جامدين جامدين" لـ تامر حسني

 

لو حد زعلان قابلك، هاته من ايديه، قوله في ناس فرحانه، وجو جديد عليه، لو جالنا بس هيطلع، من كل اللي فيه، احنا لمتنا دي، بالدنيا كلها، كل دقيقه انبساط بنستغلها، والسكه اللي بتزعل نمشي عكسها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه، ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده، صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده، احنا كده من سنين، لسه الأيام الحلوه بينا مكمله، والسهره جامده معانا ولسه مبيته واكيد بكرا اللي جاي اجمل من كده، عدي وفوت وكبر، وانسى ومتقفش، فك الزعل علشان بقى، وشك ميكرمش، هنعيش الدنيا مره ياعم

فكها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده احنا كده من سنين.

أعمال تامر حسني القادمة

 

وفي سياق منفصل يذكر أنه يقوم حاليًا نجم الجيل تامر حسني بتصوير فيلم ري ستارت، وهو فيلم كوميدي يجمع هنا الزاهد وتامر حسني معًا مرة أخرى بعد فيلم " بحبك" وفيلم ري ستارت ينتمي إلى فئة الأفلام الاجتماعية الكوميدية والذي يدور في اطار من الاثارة والتشويق.

يشارك في بطوله فيلم ري ستارت كوكبة كبيرة من النجوم المتميزين إلى جانب الفنان تامر حسني وهم الفنانة هنا الزاهد، باسم سمرة، عصام السقا، محمد ثروت، وهو من تاليف ايمن بهجت قمر وإخراج سارة وفيق

مقالات مشابهة

  • في 3 أيام.. تامر حسني يتخطى المليون مشاهدة بـ "جامدين جامدين"
  • على أنغام "جامدين جامدين".. تامر حسني يشوق جمهوره لتصوير عمل جديد
  • بعد نجاح «حبيت المقابلة».. تامر حسين يعلن عن تعاون جديد مع حماقي
  • تامر حسني في صدارة يوتيوب بـ"جامدين جامدين"
  • بعد نجاح مسرحية "ملك والشاطر".. يسرا توجه الشكر للمستشار تركي آل الشيخ
  • وزارة التربية: نسبة نجاح الفرع العلمي 57.90 بالمئة وفي الفرع الأدبي 63.72 بالمئة
  • "جامدين جامدين" لـ تامر حسني تقترب من مليون مشاهدة وتسيطر على التريند
  • "جامدين جامدين".. تامر حسني يحتل المركز السابع على "اليوتيوب"
  • "بشكركم من كل قلبي".. تامر عاشور يعلق على نجاح حفله بالإسكندرية
  • محافظ القليوبية من لجان الثانوية العامة: 90% نسبة النجاح في الفيزياء