علقت المخرجة إيناس الدغيدي على علاقتها بالله وتصريحاتها الدينية المثيرة للجدل قائلة: “عندي أفكار معينة عن ربنا، قلت قبل كده العلاقة بيني وبين ربنا اللي بتاخدها الناس باستهزاء، الناس واخدة جرأتي اني متكلمش عن ربنا عشان الحتة الدينية، وعلاقتي قوية جدًا بربنا، وكل يوم بشكر ربنا رغم إني مش متدينة”.

وتابعت المخرجة البالغة من العمر 71 عاما: "عندي جملة خدتها من علم الطاقة، انا بدرس طاقة اونلاين والجملة هي، اللهم إني احبك فاحببني فيك أكثر ياالله، الجملة دي ممكن أعيط فيها، بقولها طول مانا سايقة لوحدي لإني بحب القيادة، أشعر أني في علاقة بيني وبين ربنا، عشان كل اللي بيتقال عليا".

حرق نجوم وإبهار مالوش فايدة.. إيناس الدغيدي تكشف سلبيات موسم الرياض (فيديو) بعد مبارك وشيخ الأزهر.. إيناس الدغيدي تكشف كواليس وضع اسمها بقوائم الاغتيال

وقالت المخرجة إيناس الدغيدي، خلال استضافتها ببرنامج "أسرار" مع الإعلامية أميرة بدر المذاع على قناة النهار: “مبسمعش شيوخ، ولو سمعت مبديلوش أي اهتمام، ووالدي طول حياتنا كان بيكلمنا في الدين، وكان رجل متفتح ومن طفولتي بتعلم دين، حجيت مرتين وبتاع 30 عمرة، أول مرة رحت حسيت بحاجة غريبة لكن بعد كده بتبقى طقوس أكتر من إحساس، ومدعيتش عشان كنت بعيط، وطلبت الشهرة والفلوس والمجد”.

وأكملت صاحبة فيلم “لحم رخيص” الصادر في 1995: "عمري ما ندمت على أي حاجة صرحت بيها ومش ندمانة على أي فعل، بما فيهم الأفعال اللي مش كويسة في نظر الناس، الخطأ والصواب بنتعلمه، ومش ندمانة على تصريح الحجاب، ووالدتي ماتت 80 سنة ومش محجبة ومش معناه إنها مش كويسة، ووالدي كان متدين جدًا وكنا نلبس ميني جيب، وأنا في الحج رحت بشعري وأول مانزلت هناك اتحجبت و مكنتش طايقة، مبهتمش أشوف فرض ولا لاء المهم انا عايزة ولا لاء، وعملت الخط بتاع الحجاب ده في فيلم امرأة واحدة لا تكفي".

 

رفض طلب زواج من مثلي

وكشفت المخرجة إيناس الدغيدي عن رفض زواجها من مثلي جنسيًا قائلة: “عرض زواجي من صديقي المثلي جنسيًا رفضته، هو كان صديق بره عايش في إيطاليا، وكان سنه كبير”.

وأكملت: "هو عارف إني عارفة، وكان عايزنى عشان أبقى رفيقة، لأن سننا مش بتاع شهوة، وضحكت لما عرض عليا، ويمكن يطبطب عليا وجنبه حد تاني من جنسه، ومكانش يعرف رد فعلي وحولت الموضوع هزار، كان رجل عربي، وصديقي ورجل محترم وبيعمل خير".  
 

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: أميرة بدر أيناس الدغيدى الإعلامية أميرة بدر المخرجة إيناس الدغيدي أميرة بدر و المخرجة إيناس الدغيدي اسرار اميرة بدر اميرة بدر النهار برنامج اميرة بدر اسرار برنامج اسرار اميرة بدر برنامج اميرة بدر النهار إیناس الدغیدی

إقرأ أيضاً:

محمد إمام لابنة أحمد راتب: والدك لا يحتاج إلى تكريم

علّق محمد إمام على منشور ابنة الراحل أحمد راتب، التي استاءت فيه عن تجاهل اسم والدها من المهرجانات في مصر، رغم مرور 8 أعوام على رحيله.

وقال محمد إمام للمياء أحمد راتب عبر حسابه على إكس: "والدك لا يحتاج إلى تكريم.. الأستاذ ‎أحمد راتب من أقوى الممثلين في تاريخ الفن.. والجمهور هو الذي يكرمه كل يوم بأدواره العظيمة.. الله يرحمه كان ممثلاً نادراً".

والدك مش محتاج تكريم .. الأستاذ #احمد_راتب من اقوى الممثلين اللي جم في تاريخ الفن .. و الجمهور هو اللي بيكرمه كل يوم بأدواره العظيمه .. الله يرحمه كان ممثل نادر ❤️❤️#محمد_امام ⚡️ pic.twitter.com/sY6sxLNWjB

— Mohamed Emam (@Mohamed_Emam) October 2, 2024

وتفاعل وزير الثقافة المصري الدكتور أحمد فؤاد هنو، مع منشور ابنة الراحل، بتكريم اسمه في حفل ختام مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي في دورته الحادية والثلاثين، في سبتمبر (أيلول) الماضي، بالمسرح الكبير بدار الأوبرا المصرية.

ويذكر أن أحمد راتب توفي الـ 67 من عمره، بعد وعكة صحية مفاجئة في ديسمبر (كانون الأول) 2016.

مقالات مشابهة

  • رمضان 2025.. عباس النوري يشارك في "مطبخ المدينة"
  • أسباب ارتفاع نسبة زواج السعوديين من الخارج
  • قصة «شيف الغلابة» من الضيق لسعة الرزق.. «عز الدين» يتحدى الإعاقة بمطبخ الخير
  • أحمد القندوسي: "عشان تدخل الأهلي لازم تعدي على وكلاء"
  • العرض العالمي الأول لفيلم "تهليلة" في مهرجان أميتي الدولي للأفلام القصيرة
  • إيبرل: البايرن يحتاج إلى التعلم
  • تقرير: أكبر سوق جملة بالمغرب يشكو خصاصا مهولا في موارده البشرية بعد إحالة 241 من موظفيه على التقاعد
  • محمد إمام لابنة أحمد راتب: والدك لا يحتاج إلى تكريم
  • لصوص نزلة كعابيش.. سرقوا أموال «الصعيدي» وأنهوا حياته بطعنة غادرة
  • ذي قار تتخذ جملة من القرارات المهمة أبرزها مضاعفة مبالغ إنعاش الأهوار لـ100 مليار