كشف أمير مرتضى منصور، المشرف السابق على الكرة بنادي الزمالك، عن سبب منصبه في نادي الزمالك قائلًا: "انا طيب وشرير في نفس الوقت وبيطلع ده مع اللي يستحق، موضوع اني كنت ظابط او محامي وماليش علاقة بالكورة، ده موجود في كل العالم، وعندنا معظم اللي بيلعب كورة مبيهتموش بالدراسة، وده هنا وبرا مصر، والاساطير كلها كده، امثلة محمد صلاح وكريستيانو مثلًا، دول مانعرفش خريجين ايه، لكن أساطير في مجالهم، ومفروض يكون فيه حد متعلم كويس يدير، وهتلاقي المعادلة دي موجودة اوي في الهاند بول، معظمهم خريجي هندسة وطب".


وقال أمير مرتضى، خلال استضافته ببرنامج "أسرار" مع الإعلامية أميرة بدر المذاع على قناة النهار: "الكورة بقى هي اللي  بتاخد من التعليم، وأنا كنت من ناشئين الزمالك ونفس جيل شيكابالا، وكنت لاعيب شاطر، لكن كان عليا ضغوط كبيرة، وده بسبب ان والدي كان نائب رئيس الزمالك، وده كان ضغط عليا لان الكل عارف ان ابويا رقم 2 في النادي، وكنت هتعامل معاملة خاصة سواء ايجابية او سلبية، وده أثر عليا".

وأضاف أمير مرتضى قائلًا: "انا في قطاع الناشئين كان مجلس الإدارة بيتحل، فا كان في مشاكل ان اما موجودين او لأ، زي دلوقتي متعلق لي ورقة اني ما دخلش النادي، وكتير عاملوها، وبيحصل ده عشان اللي كان في الإدارة سابقًا بيبقى له شعبية وجماهيرية فا ميرجعش تاني، واحنا موجودين عملنا كده بس بإجراءات قانونية، وانا في النادي مكنتش معني بقصة الانتخابات ودايمًا كنت احب ابعد عن الحتة الاجتماعية ببعد عنا، لاني عارف ان في يوم من الايام هتحط فيها سواء انتخابات أو منصب في النادي، وساعتها انا كنت معني أكتر بالكورة".

المصدر: البوابة نيوز

كلمات دلالية: أمير مرتضي منصور نادي الزمالك أمیر مرتضى

إقرأ أيضاً:

اكتشاف طريقة لتوليد الكهرباء من زهرة اللوتس

البلاد – وكالات

طوّر علماء صينيون مولد طاقة يستخدم عملية التعرض في النباتات لإنتاج الكهرباء، حيث تعتمد طريقة توليد الكهرباءالهيدروفولتية على عملية التعرق المتكثفة على الأوراق الحية، مما يحول الأوراق إلىمصدر طاقة مستدام ومستمر.

وقام فريق من جامعة فوجيان للزراعة والغابات بعرض المولد باستخدام ورقة لوتس لتشغيل أجهزة صغيرة، ما يتيح إمكانية إنشاء شبكات كهرباء تعمل بالطاقة النباتية. وكتب الفريق في ورقة الدراسة:” لاتكشف هذه الدراسة فقط عن التأثير الهيدروفولتي غير المسبوق لتعرق الأوراق، بل توفر أيضًا منظورًا جديدًا لتطوير تقنيات الطاقة الخضراء”.

ويتم توليد الكهرباءالهيدروفولتية من حركة الماء على الأسطح الصلبة، لكن الأجهزة الحالية تعتمد على مصدر ماء مستمر، ما يحد من استخدامها في المناطق القريبة من الأنهار أو السدود. ومع ذلك، فإن عملية التعرق الطبيعية في النباتات، التي تتضمن حركة الماء من الجذور إلى الأوراق وتبخره، تحمل طاقة كامنة هائلة ولكن نادرًا ما تم استغلالها لتوليدالطاقة.

وطور الباحثون جهازًا نموذجيًا يولد الكهرباء من خلال التعرق باستخدام ورقة لوتس حية، ويقدرون أن حصاد طاقة التعرق من النباتات عالميًا، يمكن أن ينتج 67.5 تيرا واط/ساعة من الكهرباء سنويًا.

مقالات مشابهة

  • السفير اللبناني لدى بريطانيا: حزب الله وافق على هدنة قبل اغتيال نصر الله
  • اكتشاف طريقة لتوليد الكهرباء من زهرة اللوتس
  • محمود بنتايك: "الزمالك نادي كبير وشرف لي اللعب له"
  • نجم الزمالك: أمتلك العديد من العروض أبرزها هذا النادي.. وسأحسم مصيري خلال ساعات
  • الفنانة جيهان نور بعد ارتدائها الحجاب: «لسه بمثل ولو اتعرض عليا شغل هوافق»
  • بعد دخول نازحين إلى الممتلكات الخاصة.. ماذا طلبت قوى الأمن من المواطنين؟
  • تشكيل لجنة عليا للتحقيق في استهداف مقتربات مطار بغداد الدولي
  • أمير هشام: خسارة السوبر الإفريقي سبب دخول كهربا المستشفى
  • 41% ارتفاع قيمة التداول في بورصة مسقط
  • الزمالك يرفض إعارة سيف جعفر إلى نادي نوفي بازار الصربي