قدمت زينب الزغبي مراسل صدى البلد من محافظة دمياط، تقريرا عن العادات الرمضانية عند الدمايطه في رمضان، ببرنامج صباح البلد المذاع على قناة صدى البلد.

وجاء في التقرير أنه برغم ان دمياط بلد الصيد والصيادين الا ان الدمايطه يفضلوا  ان يكون البط بالمرته ضيف المائده الرمضانيه اول ايام شهر رمضان، وعلى مدار الشهر، تستقبل المائده الرمضانية بدمياط الاسماك  بأنواعها المختلفه، كالسنجاري  والصياديه والمقلى والمشوى،وخاصه الشبار المبطرخ  والذي يصل سعر الكيلو به إلى ١٧٠ جنيه للكيلو.

وأكدت في التقرير ان دمياط بلد الحلويات،  فالدمايطه يشتهرون بالحلويات وخاصه الكنافه بكافة انواعها.

وتحدثت عن المؤاد الرمضانية التى ينظمها أصحاب ورش الأثاث بدمياط بالشوارع لتناول وجبه الفطار في طقوس  اعتاد عليها صناع الأثاث.

 

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: دمياط الرمضانية المائدة الرمضانية الصيادين أول أيام شهر رمضان برنامج صباح البلد شهر رمضان عادات وتقاليد

إقرأ أيضاً:

في ذكري ثورة 30 يونيو.. شحتة كاريكا: إحنا خدامين بلدنا.. وترابها بـ ملايين

أبدى مطرب المهرجانات شحتة كاريكا سعادته بإقامة حفل مشترك مع مطرب المهرجانات حمو بيكا، بمناسبة ذكرى ثورة 30 يونيو، تحت عنوان "في حب مصر"، الذي أقيمت في ممشى سيتي بارك أكتوبر.

 

وقال شحته كاريكا قبل بدء الحفلة: “لازم ندي الناس سعادة وفرحة، بلدنا فيها مشاكل لازم نساعد الناس علشان الدنيا تعدي، الدنيا برا بايظة وأنا سمعت أوروبا الفترة اللي فاتت، تراب بلدنا بـ ملايين، إحنا بنحاول نسعد الناس على قد ما نقدر، لازم نساعد بعض علشان نقوم، الدنيا خربانة برا ومحدش مستوعب، لو حصل حاجة هنا هنقول يا ريتنا، إحنا خدامين بلدنا".

 

وتابع حديثه قائلا: "إحنا لازم نساعد بعض ويبقى عندنا حماس وقوة، ومهما يحصل إحنا راضيين ومصر حلوة، الناس لازم تفهم أن في ضغط على البلد والبلد دي مذكورة في القرآن لحد يوم الدين، إحنا مش هنغير حاجة إحنا وسيلة في الحياة".

 

وأضاف "كاريكا": "السوشيال ميديا خربت الدنيا وبنحاول نوصل الرسالة للناس، إحنا لازم نساعد بلدنا حتى لو فيها نار إحنا هنطفيها، إحنا قد أي حد، والشعب لازم يفهم أن ربنا رحيم بينا، والله لفيت العالم وملقتش أحلى من البلد دي، لازم نشتغل ونساعد بعض، مصر في أزمة ولازم تعدي".

 

وأختتم حديثه قائلا: "لما كنا في الثورة اتبهدلنا وقومناها في سنين، بإذن الله مصر منصورة لـ يوم الدين، أنا بحب بلدي وماليش دعوة بـ غيري، ما ضاقت إلا ما فرجت".

مقالات مشابهة

  • محمد رمضان "يخلط" بين المغرب وبلد آخر .. وناقد يعلق
  • في ذكري ثورة 30 يونيو.. شحتة كاريكا: إحنا خدامين بلدنا.. وترابها بـ ملايين
  • “أيام الثقافة الإماراتية”.. ريابكوف: نتلمس الثقافة العريقة لهذا البلد وتقاليد شعبه
  • رطب جسمك.. مشروبات طبيعية لازم تجربها لمواجهة الحر الشديد
  • الكشف الطبي بالمجان على 1461 مواطنا في قافلة طبية بدمياط
  • شاهد.. أحدث ظهور لمحمد رمضان في المغرب
  • من كومبارس مع المشاهير لكاتب ومنتج محترف.. محمد يوسف: «لازم أحقق حلمي»
  • "أيام الثقافة الإماراتية".. ريابكوف لـRT: نتلمس الثقافة العريقة لهذا البلد وتقاليد شعبه (فيديو)
  • طريقة ترشيد استهلاك التكييف من الكهرباء.. نصائح مهمة لازم تعرفها
  • كيفية الحفاظ على الأجهزة الكهربائية في منزلك.. خطوات لازم تعملها