أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه كان حريصا على التحدث مع المصريين منذ اليوم الأول من ترشحه عن حقيقة الوضع داخل البلاد، متابعا: «مش قولتلكم ابدا انا لها واخلصكم، هاتوا كل كلامي من الأول اثناء الترشح، هتلاقوا الكلام مش بتغير لأن التوصيف مبيتغريش، لظروف حلها الوحيد احنا، وقولت قبل كده 100 مرة العمل والصبر، عمري ما عاتبت حد وقولت يعني وعدتني، وعدتنا نبقي مع بعض كلنا مش إحنا اللى عملنها، الظروف دي غصب عنا».

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة بمناسبة يوم الشهيد: «طب الأيام اللى فاتت دي حد قال عندكم أقوى جيش.. ما تيلا بقي.. مش سمعتوا الكلام ده.. بكلم كل المصريين مش بكلم الجيش.. بكلم كل المصريين.. بكلم الناس.. مش الجيش ولا الشرطة.. بنتحمل ونساعد على قد ما نقدر الحفاظ على بلدنا.. نفس الكلام مع الاتجاه الجنوبي.. بنكون عامل استقرار وسلام ولا نشعل ابدا حرائق هنا ولا هنا.. ونفس الكلام في الاتجاه التاني».

وتابع الرئيس السيسي: «محدش بيقول دلوقتي ليه المساعدات بتدخل قطاع غزة من خلال إسقاط جوي مش من المعابر.. قولتلكم من الأول.. المعبر مش بيتقل.. علشان الشمال بعيد وفيه تحديات في دخول المساعدات من المعبر.. فيه معبر احنا مسئولين عنه.. فيه 10 - 12 مليار دولار خرجوا من البلد علشان المسئولين في الدولة خدوهم.. لا محصلشي وميحصلشي بفضل الله.. كل الجهد والإمكانيات جوه البلد دي.. مش عاوز اسئ لحد قبل كده.. بعتبر دي من صفات طيبة.. والله العظيم بحلف بالله والله العظيم انا ما لقيت بلد.. انا لقيت أي حاجة.. وقالولي خد دي.. انتوا فاكرين البلاد بتتقام. احنا إمكانياتنا مش كتير اوي.. احنا قاعدين على 6% وبقينا نتكلم في 10 - 12%.. كانوا 6%.. من أسوان لإسكندرية.. لما البلد صعبة علينا في كل شيء».

المصدر: الأسبوع

كلمات دلالية: الرئيس عبد الفتاح السيسي الندوة التثقيفية يوم الشهيد الاحتفال بيوم الشهيد الندوة التثقيفية للقوات المسلحة احتفالية يوم الشهيد تكريم يوم الشهيد إحتفالات يوم الشهيد السيسي في يوم الشهيد حفل يوم الشهيد الندوة التثقيفية يوم الشهيد

إقرأ أيضاً:

على أنغام "جامدين جامدين".. تامر حسني يشوق جمهوره لتصوير عمل جديد

حرص نجم الجيل تامر حسني على مشاركة جمهوره بصورة له، كشف فيها عن تحضيره لعمل جديد،ومن المتوقع أن يكون إعلان جديدًا له بمشاركة عدد من النجوم.

ونشر تامر حسني، من خلال حسابه الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”، صورة له بالزي الأبيض برفقة شقيقه حسام، معلقًا: "يا صباح الفل عالكل، بصورلكوا حاجة جديدة جدًا دلوقتي بس مش جامدين جامدين".

 

تفاصيل أغنية جامدين جامدين
 


تعد أغنية جامدين جامدين من كلمات محمود سليم وألحان تيام علي وتوزيع هشام محمد

 

قصة الأغنية

 

تشير الأغنية للسعادة والطاقة الإيجابية من خلال إسعاد الآخرين وجعلهم يشعرون بالسعادة والفرح وسط من يحبونهم، وطرح تامر حسني الأغنية من خلال فيديو على حسابه الرسمي بمنصة يوتيوب.


كلمات أغنية جامدين جامدين
 

لو حد زعلان قابلك، هاته من ايديه، قوله في ناس فرحانه، وجو جديد عليه، لو جالنا بس هيطلع، من كل اللي فيه، احنا لمتنا دي، بالدنيا كلها، كل دقيقه انبساط بنستغلها، والسكه اللي بتزعل نمشي عكسها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه، ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده، صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده، احنا كده من سنين، لسه الأيام الحلوه بينا مكمله، والسهره جامده معانا ولسه مبيته واكيد بكرا اللي جاي اجمل من كده، عدي وفوت وكبر، وانسى ومتقفش، فك الزعل علشان بقى، وشك ميكرمش، هنعيش الدنيا مره ياعم فكها، رقص اللي مكشر دلعه، وتعالى من الحزن نطلعه، يالا خلي اليوم ده نولعه ونكتر الحلوين، جامدين جامدين وده كده كده صحبتنا الحلوه مأكده، لأ بقى والحلو في كل ده احنا كده من سنين

أعمال تامر حسني القادمة
 

وفي سياق آخر، يذكر أنه يقوم حاليًا نجم الجيل تامر حسني بتصوير فيلم ري ستارت، وهو فيلم كوميدي يجمع هنا الزاهد وتامر حسني معًا مرة أخرى بعد فيلم " بحبك" وفيلم ري ستارت ينتمي إلى فئة الأفلام الاجتماعية الكوميدية والذي يدور في إطار من الإثارة والتشويق.

فريق عمل ري ستارت 
 

يشارك في بطوله فيلم ري ستارت كوكبة كبيرة من النجوم المتميزين إلى جانب الفنان تامر حسني وهم الفنانة هنا الزاهد، باسم سمرة، عصام السقا، محمد ثروت، وهو من تاليف ايمن بهجت قمر وإخراج سارة وفيق

مقالات مشابهة

  • اليوم.. محاكمة عامل وربة منزل قتلا شقيق الأول
  • اليوم.. نظر محاكمة عامل قتل شقيقه بالصف
  • اليوم.. محاكمة عامل وربة منزل قتلا شقيق الأول بالصف
  • أستاذ علاقات دولية: فرنسا مهددة بعدم استقرار سياسي بعد كسر موجة صعود أقصى اليمين
  • كارفاخال: نحتاج مفتاحين لتعطيل نقطة قوة فرنسا
  • ماكرون يرفض استقالة رئيس الوزراء من أجل استقرار البلاد
  • على أنغام "جامدين جامدين".. تامر حسني يشوق جمهوره لتصوير عمل جديد
  • إحالة سوداني للجنايات بتهمة قتل صديقه وسرقته بأكتوبر
  • اندلاع حريق هائل داخل مول تجاري بحي الجامعة بالمنصورة
  • الرئيس التونسي يحذِّر من محاولات ضرب استقرار البلاد