قضت محكمة جنايات سوهاج اليوم الاثنين بمعاقبة المتهم "ط.ح.ا" صاحب محل، بالسجن المشدد 3 سنوات وغرامة 50 ألف جنيه لاتهامه بالاتجار فى الشابو وجوهر الميثامفيتامين بدائرة قسم ثان سوهاج.   صدر الحكم برئاسة المستشار فتحى ابوزيد وعضوية المستشارين محمد حسن ابراهيم وايهاب أبو سالم بأمانة سر سيد على بكر ووليد ملقى.

  تعود أحداث القضية إلى عام 2023 بدائرة قسم ثان سوهاج عندما وردت معلومات لضباط المباحث مفادها قيام المتهم بالاتجار فى  الشابو وجوهر الميثامفيتامين بدائرة المركز وترويجه على عملائه.   بعد تقنين الإجراءات وإجراء التحريات تأكدت صحة المعلومات الواردة من أحد المصادر السرية، وتم القبض على المتهم وبحوزته عدد من أكياس الشابو وجوهر الميثامفيتامين  كانت معدة للبيع، وتمت إحالته إلى محكمة الجنايات والتى أصدرت حكمها المتقدم.    





المصدر: اليوم السابع

كلمات دلالية: سوهاج جنايات سوهاج السجن الشابو قسم ثانى

إقرأ أيضاً:

المشدد 10 سنوات لـ 6 متهمين بخطف شاب من داخل مطعم بالجيزة

عاقبت محكمة جنايات الجيزة، 6 متهمين في واقعة خطف شاب من داخل مطعم لإجباره على توقيع إيصالات أمانة، بشارع كورنيش النيل بالسجن لمدة عشر سنوات.


أحالت النيابة العامة المتهمين "سعيد.ا" وآخرين هاربين لمحكمة الجنايات المختصة بدائرة محكمة استئناف القاهرة، بعد أن وجهت إليهم تهمه خطف شخص، وذلك علي خلفية التحقيقات في القضية رقم 18673 لسنة 2023.

كشف المجني عليه في تحقيقات النيابة العامة: اللي حصل إني أعرف "سعيد. إ" المتهم من نحو 16 سنة، كانت بتربطني بيه علاقة عمل وجيرة، وكان فيه بينا شغل كثير من زمان في مجال المقاولات، وكان هو شغال في تقسيط الأجهزة الإلكترونية، وبياخد نسب من الشغل ده، وكنت بشتغل معاه وبديله مبالغ مالية، وهو كان بيطلعلي منها صافي ربح، وده بقى على حسب الاتفاق اللي ما بنا.

واستكمل المجني عليه: وفي شهر 2022/12 عرفني على وحد أسمه سعيد.س وخلاني أثق فيه في إني هعرف استثمر معاه فلوسي، ولما اتعرفت عليه طلب منى مبلغ مالي خمسه مليون وتسعمئة ألف، مقابل إنه يشغلها في مول تجاري في الشيخ زايد، ويشتري فيلا في كومبوند يعيد بيعها ثاني في مقابل ربح ثابت وقدره 150 ألف.

واستكمل: وبعدها بشهر فعلًا طلعلی صافي الربح ده، وقالي لو عايز أعملك مصلحة تانية من محل تجارى وتجارة في فيلا في نفس الكومبوند، المكسب بتاعها هيبقی زیادة، بس هيتأجر شویه، وساعتها هو عرض عليا أصل المبلغ وقدره 5.900.000، وأنا رفضت عشان أقبل بالعرض التاني، وآخد الربح بتاع الفلوس دي.

مقالات مشابهة

  • إنتشال جثة طفل غرق في ترعة نجع حمادي بسوهاج
  • المشدد 10 سنوات لـ 6 متهمين بخطف شاب من داخل مطعم بالجيزة
  • بعد شكاوى الأهالي.. الأمن يضبط مروجي المخدرات في المطرية
  • عاجل..  المشدد 10 سنوات للمتهم الرابع بقضية "فتنة الشيعة"
  • جثة طافية في ترعة بسوهاج تكشف لغزًاً
  • أحكام الأسبوع الماضي| المشدد لرجل الأعمال مجدي راسخ والمشدد وغرامة 5 ملايين جنيه للمتهمين في رشوة مياه أسوان.. الأبرز
  • انتشال جثمان مزارع عجوز غرق في ترعة بسوهاج
  • المشدد 15 سنة وغرامة 100 ألف جنيه للمتهمين بتهمة الاتجار في المخدرات بالخصوص
  • المشدد 5 سنوات لربة منزل و2 آخرين لتزويرهم شهادة ميلاد بالإسكندرية
  • المشدد 3 سنوات وغرامة لمتهم بالشروع فى قتل 3 أشخاص بالشرقية