متابعة بتجــرد: شنّ مغني المهرجانات أورتيجا، هجوماً حاداً على الملحن والمطرب عمرو مصطفى، بسبب تصريحاته التي أشار فيها إلى أن مجال أغاني المهرجانات مبني على سرقة الألحان، مؤكداً أن عمرو أيضًا لديه أغانٍ مسروقة.

وقال أورتيجا إن عمرو مصطفى هاجم مطربي المهرجانات وسبهم واتهمهم بالسرقة، موضحًا: “عمرو مصطفى شتمنا، بيقول إننا بنسرق، لا أنا ممكن أجبلك حاجة أنت واخدها من أماكن تانية مسروقة برضو، مفيش حد صايع على حد، وفي مطربين كبار جدًا خدوا ألحان من ناس والناس دي بتبقى واخدة الألحان دي من بره”.

وأضاف أورتيجا: “لما تيجي توجه كلام وجهه لشخص، إنما اللي اتقال إن مجالنا مبني على السرقة، وإننا عايشين بالحرام عشان بنسرق مجهود الناس التانية لمجرد أن حد استخدم اللحن بتاعه، طب ما لحن أغنية ألعب يلا العالم كله غناها، أنا بفرح بده، لو اتسرقت وجه للشخص اللي سرقك، متجيش تقول إن كل الناس حرامية والمجال ده فيستك وكل اللي فيه بيسرقوا”.

وأكد أورتيجا، أن أغلب الملحنين في الوسط الغنائي يقتبسون ألحانهم، معقبًا: الفنان عبارة عن إنه بيبني مشروع من وحيه، ولو في لحن عاجبني من حد بستأذنه، أو بنمشي قانوني وناخد اللحن، عشان ننفذ، وكل الملحنين بيقصوا من بعض وبياخدوا من بعض، الملحن فيه ذاكرة كبيرة من الألحان والمزيكا اللي بيسمعها، فلما يجي يعمل حاجة، بيطلع من اللي متحوش في الدماغ بس مش بتبقى مشابهة”.

main 2024-02-29 Bitajarod

المصدر: بتجرد

كلمات دلالية: عمرو مصطفى

إقرأ أيضاً:

محمد عبد الجليل: اللي عنده النخوة هو اللي كسب في السوبر الإفريقي

 

قال محمد عبد الجليل نجم الكرة المصرية السابق، إن من كانت لديه النخوة هو من تمكن من الفوز في مباراة السوبر الإفريقي بين الأهلي والزمالك.

محمد عبد الجليل: اللي عنده النخوة هو اللي كسب في السوبر الإفريقي

وأضاف محمد عبد الجليل، خلال تصريحات لبرنامج لعبة والتانية الذي يُقدمه الإعلامي كريم رمزي عبر إذاعة ميجا إف إم، أن الجميع شاهد كيف جمع شيكابالا جميع لاعبي نادي الزمالك قبل المباراة وحفزهم من أجل الفوز.

محمد عبد الجليل: نجلي لا يتحدث منذ 3 أيام بسبب صدمة خسارة السوبر الإفريقي ناصر منسي: جوزيه جوميز يناديني بالأسطورة.. وشيكابالا قالي هتجيب جون تكسبنا

واختتم محمد عبد الجليل: ما حدث كان صدمة جيدة للأهلي من أجل العودة إلى الطريق الصحيح، ومن المهم عودة شخصية قوية في منصب مدير الكرة، ولا يهم المسمى هل هو مدير كرة أم مدير رياضي، لكن الأهم إعادة الاتزان.
 

مقالات مشابهة

  • محمد عبد الجليل: اللي عنده النخوة هو اللي كسب في السوبر الإفريقي
  • الحبس 6 أشهر بحق كاتب “مقرب من السوداني”
  • رغم حبسه.. عصام صاصا يطرح «رئيس دولة نفسي» مع مصطفى الجن خلال أيام
  • المطرفي: الهلال لديه كفاءات إدارية بعكس جاره النصر.. فيديو
  • متحدث جيش الاحتلال: حزب الله كانت لديه خطة للتسلل إلى المجتمعات الإسرائيلية وقتل وخطف الإسرائيليين
  • تامر حسني لـ أحمد العوضي: فنان كبير وكسرت الدنيا رمضان اللي فات
  • فنان شهير يكشف سراً عن عمرو دياب
  • أحداث مؤلمة في الوسط الفني خلال 24 ساعة.. حوادث سير ووفاة زوجة فنان شهير
  • خاص| سلوى عثمان: "استعنت بمصحح لهجة في حكيم باشا ومصطفى شعبان فنان محترم ويحب فنه"
  • قياديون في “التغيير” يتحدثون عن “انقلاب” داخلي