بوابة الفجر:
2024-07-01@19:29:00 GMT

سميرة سعيد تكشف أسرار في طفولتها

تاريخ النشر: 27th, February 2024 GMT

في حلقة مليئة بالأسرار حلت الفنانة سميرة سعيد في ضيافة برنامج بصمة عبر شاشة تلفزيون قناة الشرق ديسكفري، وكشفت العديد من الأسرار التي تسردها للمرة الأولى عن طفولتها وأسرار في حياتها الشخصية بالإضافة للمشاكل التي واجهتها في مسيرتها الفنية.

 

وقالت سميرة سعيد خلال لقائها في برنامج بصمة:"أول مرة أحس بأن حاجة بتشدني، مرة كنت قدام المرايا الساعة 7 الصبح، ورايحين المدرسة المفروض ألبس، وقفت قدام المرايا وأهلي قاعدين في أوضة النوم شافوني شوية بترقص مع نفسي، وشوية أغني أم كلثوم، وفجأة ببص ورايا الاقيهم بيضحكوا وطبعًا اتكسفت وروحت جري على طول إحساس بالخجل فظيع كأني عملت مصيبة".

 

وأضافت سميرة: “وبعد كدا كان بيحب أنيس أخويا حد في الجامعة معاه وماسك المخدة وأم كلثوم بتغني في كل شهر أغنية جديدة وأنا مش فاهمة هو بيعمل كدا ليه وايه حالة الشجن العظيمة دي اللي هو حاسس بيها، وأنا بسمعه ابتديت أحس، وكنت كل ما بلاقي مزيكا حلوة في أي حتة بسمع وابتديت أحس أن الموضوع يعني لي كتير”.

 

وتابعت: “في المحيط العائلي والمدرسي اتعرفت أني البنوتة اللي بغني أم كلثوم وشريفة فاضل ولما كان بيبقى في أفراح في الأسرة كانوا بيقولولي سميرة أطلعي وغنيلنا في أي مناسبة، كل دا بيقول أن البنت دي لازم نقدمها للناس، ولما قدمت في أول برنامج مواهب أمي اخدتني على البرنامج وعملت بروفة يومها على الأطلال وتاني يوم صورنا، تالت يوم كنت خلاص الطفلة المشهورة، وقتها كان عندي 9 سنين ونص”.

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: برنامج بصمة الفنانة سميرة سعيد قناة الشرق سميرة سعيد

إقرأ أيضاً:

نور النبوي يعيش انتعاشة فنية.. تفاصيل

يعيش الفنان نور النبوي حالة من النشاط الفني، حيث بدأ التحضيرات والاستعدادات للجزء الثانى من فيلم الحريفة، والذى حقق نجاحًا كبيرًا وقت عرضه وحصد ما يقرب من 80 مليون جنيه في السينمات.

 أولى بطولاته في الدراما التليفزيونية

ويصور حاليًا نور النبوي أولى بطولاته في الدراما التليفزيونية بعنوان 6 شهور، من إخراج مصطفى سولى، حيث صور فريق العمل عددًا من مشاهد المسلسل اقتربت من أسبوعين.

ومن المقرر أن يستكمل فريق العمل تصوير المسلسل خلال الفترو المقبلة، ويشارك في بطولة المسلسل كل من نور إيهاب، ومجدى بدر، وعدد من الفنانين، إخراج مصطفى سولى، وإنتاج اروما استديوز للمنتج تامر مرتضى، واشراف عام مصطفى العوضى 

 

وكان أبدي الفنان الشاب نور النبوي، سعادته بتصدر فيلم “الحريفة” إيرادات شباك التذاكر.

وكتب نور النبوي عبر حسابه على موقع تبادل الفيديوهات والصور «إنستجرام» قائلًا: «حب الناس نعمة كبيرة، فكرة إن الناس مبسوطالي وعيزاني أنجح شرف كبير ومسئولية أكبر أنا متشكر على كل الحب ده، السبب الأول اللي خلاني أحب هذه المهنة إني أشارك في فيلم بيدي أمل ويأثر في الأطفال وكل الناس بطريقة إيجابية زي ما كان بيحصلي وأنا صغير، إن ده حصل في أول فيلم، كرم كبير من ربنا، عشان كده لازم أشكر كل الصناع اللي سمحولي أبقى جزء من هذا العمل».

وأضاف «النبوي»: المنتج أستاذ طارق الجنايني، حضرتك فنان وصانع كبير والشغل معاك فخر وثقتك فيا كبيرة أوي عندي، المخرج أستاذ رؤوف السيد.. الرحلة معاك كانت متعة وحرفيتك وشغفك كان بيحمسني على الشغل، مدير التصوير الأستاذ محمد مختار.. ميخا أخويا الكبير من وقت راجعين يا هوى وأنا هموت وأشتغل معاك تاني.. الشغل معاك متعة كبيرة وعينيك مفيش أحلى منها، المؤلف إياد صالح بشكرك على ماجد وبشكرك على كل الأفكار والمشاعر اللي اتأثرت بيها وأنا بقرأ السيناريو».

وتابع: المونتير كريم سعد أنا بشكرك على فنك وحرفيتك وحرفنتك، شريك أساسي في النجاح، يارا العشري، الماركتينج مانجر، بتعلم منك، سهى رجائي مديرة أعمالي، مجهودك يشرف وإنتي شريكة نجاح، طاقم الإنتاج المنتج الفني محمد سعد ومصطفى الغزولي وعلي علام، متشكر على كل حاجة».

واختتم: «أخيرًا وليس آخرًا الحريفة وكل طاقم العمل شركاء النجاح، أصحابي وإخواتي مكنتش أتمنى النجاح ده مع ناس تانية ودول بقى ليهم بوست لوحده، فيلم الحريفة في جميع سينمات الوطن العربي».

 

قصة فيلم الحريفة

تدور قصة فيلم "الحريفة" حول "ماجد"، لاعب كرة القدم، الذي تدفعه الظروف العائلية إلى أن ينتقل من مدرسته الدولية إلى مدرسة حكومية، وهناك يتعرف على مجموعة من زملائه من خلفيات مختلفة، وينضم لفريقهم الذي يشارك في مباريات بالساحات الشعبية ومراكز الشباب، ومعًا يحلمون بأن يشاركوا في بطولة كبيرة.

أبطال فيلم الحريفة

فيلم الحريفة من بطولة نور النبوي، أحمد غزي، خالد الذهبي، نور إيهاب، بالإضافة إلى أحمد حسام «ميدو»، وبيومي فؤاد، وهو من تأليف إياد صالح وإخراج رؤوف السيد. 

مقالات مشابهة

  • شاهد / جريمة دهس بدم بارد توثقها الكاميرا وصنعاء تكشف الجاني
  • قصة حب أحمد رامي لأم كلثوم.. بدأت بـ«نظرة» وانتهت بـ«اكتئاب واعتزال»
  • نور النبوي يعيش انتعاشة فنية.. تفاصيل
  • راجعة بقوة.. أسما إبراهيم تكشف تفاصيل مكالمتها مع شيرين عبد الوهاب
  • سميرة لوقا تكتب: وتستمر مسيرة بناء الجمهورية الجديدة
  • لطيفة تطرح أغنية نويت أعانده بتوقع كاظم الساهر
  • موازين 2024.. ديفا الأغنية العربية سميرة سعيد تأخذ جمهورها في سفر فني ساحر
  • حرب وجوع وأمراض.. تفاصيل تسمم عشرات الأطفال في مركز إيواء شمالي غزة
  • بالفيديو.. ميسرة تكشف سر طلب الزواج من  ايوب الصحافة وائل الدحدوح
  • ترامب: لو كنت رئيسا لما دخلت الغواصات الروسية لكوبا