كتبت الحسناء السودانية تسابيح دياب, التي رشحت نفسها ضمن حسناوات العالم للمشاركة في مسابقة ملكة جمال العالم, عن مشوارها الطويل في المسابقة.

وبحسب رصد ومتابعة محرر موقع النيلين فقد أحرزت تسابيح, في مشاركتها الأولى مركز متقدم بدخولها ضمن أجمل 10 متسابقات في العالم.

ونشرت الحسناء السمراء صور من آخر عرض لها بالمسابقة وكتبت عليها قصة مشوار طويل في المسابقة العالمية.

وكتبت تسابيح في تدوينتها التي رصدها محرر موقع النيلين وتابعها الآلاف من متابعيها ومعجبيها عبر حسابها الرسمي:

وصلنا لاخر المشوار مشوار بديت احضر ليه لمده ٨ شهور عشان اقدر امثل بلدي السودان باحسن صوره ممكن والحمدلله بتوفيق ربنا ودعمكم قدرت احقق الحاجه دي قضيت ١٨ يوم مع @missglobalofficial كانت مليانه تجارب جديده وصعوبات ودروس ومرضت وتعبت وبكيت وفرحت وحسيت ب فخر ومشاعر كتيره بس كل مره كنت بحس نفسي م قادره بتشجع بيكم وكل مره كنت بحس نفسي اني م حقدر اكمل بتذكر الهدف بتاعي وسبب وجودي في المكان الانا فيه وبكمل. بالنسبه لي وصولي للنهائي واكون ضمن ال ١٠ الاواخر كان انجاز صح ما الانا كنت ساعيه ليه بس قدرت اوقف قدام لجنه التحكيم واتكلم عن نساءالسودان وعن الحاصل في البلد من اكتر من ٨شهور وده ف حد زاته رضا. وكده نكون سطرنا تاريخ جديد بدخول السودان لاول مره في تاريه مسابقه جمال عالميه وكوني جزء من التاريخ ده بالنسبه لي رضا وفخر دام عزك ياسودان يابلد الناس الطيبه والبنات القويه وارجل رجال الدنيا ولسه الجاي احلي. محمد عثمان _ الخرطوم النيلين

المصدر: موقع النيلين

إقرأ أيضاً:

في ذكري ثورة 30 يونيو.. شحتة كاريكا: إحنا خدامين بلدنا.. وترابها بـ ملايين

أبدى مطرب المهرجانات شحتة كاريكا سعادته بإقامة حفل مشترك مع مطرب المهرجانات حمو بيكا، بمناسبة ذكرى ثورة 30 يونيو، تحت عنوان "في حب مصر"، الذي أقيمت في ممشى سيتي بارك أكتوبر.

 

وقال شحته كاريكا قبل بدء الحفلة: “لازم ندي الناس سعادة وفرحة، بلدنا فيها مشاكل لازم نساعد الناس علشان الدنيا تعدي، الدنيا برا بايظة وأنا سمعت أوروبا الفترة اللي فاتت، تراب بلدنا بـ ملايين، إحنا بنحاول نسعد الناس على قد ما نقدر، لازم نساعد بعض علشان نقوم، الدنيا خربانة برا ومحدش مستوعب، لو حصل حاجة هنا هنقول يا ريتنا، إحنا خدامين بلدنا".

 

وتابع حديثه قائلا: "إحنا لازم نساعد بعض ويبقى عندنا حماس وقوة، ومهما يحصل إحنا راضيين ومصر حلوة، الناس لازم تفهم أن في ضغط على البلد والبلد دي مذكورة في القرآن لحد يوم الدين، إحنا مش هنغير حاجة إحنا وسيلة في الحياة".

 

وأضاف "كاريكا": "السوشيال ميديا خربت الدنيا وبنحاول نوصل الرسالة للناس، إحنا لازم نساعد بلدنا حتى لو فيها نار إحنا هنطفيها، إحنا قد أي حد، والشعب لازم يفهم أن ربنا رحيم بينا، والله لفيت العالم وملقتش أحلى من البلد دي، لازم نشتغل ونساعد بعض، مصر في أزمة ولازم تعدي".

 

وأختتم حديثه قائلا: "لما كنا في الثورة اتبهدلنا وقومناها في سنين، بإذن الله مصر منصورة لـ يوم الدين، أنا بحب بلدي وماليش دعوة بـ غيري، ما ضاقت إلا ما فرجت".

مقالات مشابهة

  • في ذكري ثورة 30 يونيو.. شحتة كاريكا: إحنا خدامين بلدنا.. وترابها بـ ملايين
  • شاهد بالفيديو.. الحسناء السودانية “لوشي” تحكي الجزء الثاني من قصتها مع صديقتها “السايطة” بالإمارات وحبيبها الذي اتهمها بالتحرش به والاستعراض أمامه بأزياء مثيرة للجدل
  • شاهد بالصورة والفيديو.. نجمة السوشيال ميديا السودانية مها جعفر تعلم الفنان الأمريكي الشهير “جيسون ديرولو” طريقة الرقص السوداني والأمريكي يدهشها بسرعة التعلم ويرقص على طريقة “الصقرية”
  • لأول مرة محمد رمضان يعلق على أزمة عمرو دياب مع المعجب.. "بنشتغل عشان الجمهور"
  • شاهد بالصورة والفيديو.. حسناء سودانية فائقة الجمال تقيم بالخليج تحكي قصتها مع أكل الوجبة الشهيرة “الكمونية” وتقول: (الكمونية بتزيد نسبة الجمال وود خالتي عاوز يفضحني أمام المتابعين عشان أكلتها)
  • شاهد بالصور.. بعد أن خاطبهم وبث الحماس فيهم.. قائد الجيش “البرهان” يجلس على الأرض بتواضع كبير وسط جنوده ويشاركهم تناول وجبتهم البسيطة بأرض المعركة بولاية سنار
  • جدل داخل منتخب سلوفاكيا بسبب ملكة جمال
  • عمرها 71 عامًا وشاركت في مسابقة ملكة جمال تكساس.. من هي ماريسا تيغو؟
  • ملكة جمال سلوفاكيا ترافق منتخب بلدها في دور الـ 16 من امم أوروبا
  • بالصور ..البرهان يعزي مني أركو مناوي في استشهاد شقيقه عباس في شمال دارفور