انتقلت إلى رحمة الله، الفنانة فاطمة سايحي عن عمر 63 سنة و ابنتها ذات الـ 35 ربيعا، صبيحة الإثنين، في منزلها بولاية وهران، إثر تعرضهما لحادث تسمم بغاز أحادي أكسيد الكربون.

وأدت فقيدة الفن الجزائري العديد من الأدوار الكوميدية و سكاتشات مع فرقة ” بلاحدود”. و عمل آخر مع محمد ميهوبي بعنوان ” الحثالة الأربع.


وكانت مصالح الحماية المدنية، أعلنت عن تدخلها على الساعة 08سا44د من أجل حادث اختناق بغاز أحادي أكسيد الكربون. المنبعث من سخان الماء. بشارع بن قدور علي بلدية وهران .تم تحويل الضحيتين إلى مصلحة حفظ الجثث بالمستشفى المحلي.

المصدر: النهار أونلاين

إقرأ أيضاً:

فاطمة عيد:"لو الزوجة غلطت في زوجها يبقى الدنيا خربت"


 

كشفت الفنانة فاطمة عيد  خلال تصريحات تلفزيونية عن سر استمرار زواجها 50 عامًا والحب المتبادل بينها وبين زوجها على مدار هذه الأعوام. 

 

وقالت: "اللي يخلي الحب يستمر 50 سنة، الأدب بين الطرفين حتى لو الزوج غلط الزوجة المفروض تسامحه وما تغلطش زيه، لأن لو الزوجة غلطت في زوجها يبقى الدنيا خربت، هو راجل له القدسية بتاعته وله كيانه واحترامه وكل حاجة حلوة تخلي الواحدة تحطه فوق راسها". 

 

وأضافت: "مينفعش الزوجة تقل بأصلها مع زوجها وترفع عليه قضايا أو دعوى خلع مهما كان زوجها وحش، مفيش داعي ننشر غسيلنا الوحش للناس ونغلط في بعض، والأدب أفضل من العلم ولو معاها 100 شهادة ومش مؤدبة تبلعهم وتشرب ميتهم". 


 

وتابعت:"زوجي هو أخويا وحبيبي وصاحبي وكل ما أملكه في الدنيا هو زوجي، وطالما فيه احترام متبادل مفيش غلط بيبحصل، ومينفعش الست تقل أدبها على زوجها وتفرج عليه الناس، ولو أنا اتعصبت على زوجي في ساعتها بنصفى، ولو هو غلطان بييجي يبوس راسي ويقولي أنا غلطت في حقك سامحيني وما تزعليش مني".

 

الست هي اللي بتدفع الراجل للنكد
 

وأشارت:" الست هي اللي بتدفع الراجل للنكد والراجل مش هيبادر بالنكد من غير سبب، لازم الزوجة نرفزته ووصلته لكده وهو استحالة يزعق لها من الباب للطاق إلا إذا كانت هي بتستفزه وفيه ستات نكدية وأنا بقول شهادة هتحاسب عليها، زوجك هو كل ما تملكيه في الدنيا، لزومه إيه لما نزعل ننشر غسيلنا الوحش".

الرجال قوامون على النساء

وواصلت:" بالعكس الرجال قوامون على النساء، الراجل راجل والست ست مهما كان كيانك لو عندك كنوز الدنيا ومعندكيش أخلاق يبقى ملعون أبو الفلوس اللي ما تسعدش صاحبها، ولو مش معاها إلا قوت يومها ومؤدبة وأخلاقها عالية وبتراعي ربنا في جوزها وولادها يبقى الحياة بتستمر وحاجة تشرح القلب الحزين". 
 

مقالات مشابهة

  • عالم الموسيقى يسعى إلى خفض بصمته الكربونية
  • وصول كمية من غاز ثاني أكسيد الكبريت إلى ليبيا بسبب بركان إتنا في جزيرة صقلية الإيطالية
  • ثوران بركان سترومبولي الإيطالي.. هل لذلك أثر ضار على العالم العربي؟
  • "أدنوك".. خطوات جادة لترسيخ معايير الاستدامة
  • فاطمة عيد:"لو الزوجة غلطت في زوجها يبقى الدنيا خربت"
  • إنتشال جثة غريق بشاطئ  المنطقة الصخرية جوني في وهران
  • احذر تشغيل تكييف السيارة في هذه الحالات.. تهددك بالاختناق وتضر المحرك
  • مصرع أم وابنتها في حادثة سير خطيرة بأزيلال
  • في مشهد صادم.. مواطن جزائري يسجد لوالي وهران ويقبل أيادي ورؤوس مسؤولين (فيديو)
  • في ذكرى وفاتها... تعرف على أبرز المحطات الفنية لـ رجاء الجداوي