«مات .. مات ازاي ياولاد .. ده كان واقف جنبي .. شاب زي الورد 20 سنة، معملش حاجة في دنيته .. عريس في الجنة يا حبيبي .. عريس في الجنة يا قلب أمك .. ياريتها كانت جت فيا وأنت لأ .. ده حق اليتيم الحق عندك أنت يارب .. أنا في كابوس .. أنا مش عارفة أنا صاحية ولا نايمة».. بهذه الكلمات الحزينة عبر الجدة المكلومة عن حزنها في لقائها مع موقع صدى البلد.

اقرأ أيضًا : 

وزير العدل يستقبل رئيسي المحكمتين الدستوريتين المصرية والمجرية افتتاح أول محكمة صديقة للطفل في الصعيد .. صور بحضور مفتي الجمهورية | قضايا الدولة تفتتح فرعيّ الهيئة بدمنهور تعاون بين النيابة الإدارية والاتصالات لميكنة إجراءات التحقيق والتراسل الإلكتروني جدة الضحية : «سمعت الصراخ ومصدقتش» 

قالت الجدة: «كان يوم الاثنين أول يوم في الأسبوع بيفتح فيه المحل بتاعه، هوه ابن بنتي أنا مربياه وهو عنده 3 سنوات، ونزلت بعد صلاة العشاء أقعد على باب المحل كعادتي كل يوم، لقيته بيقولي هطلع علشان أروح الجيم مع أصحابي، وقبل أن يذهب الجيم قعد يهزر مع جارتي وانا واقفة معاهم على باب المحل، وقالي هروح أجيب حاجة ساقعة وشيبسي من المحل قبل ما أروح الجيم، وفجأة سمعنا صراخ وصويت سبقتني جارتي إلى مكان الصراخ».

وأضافت الجدة : «جريت على صوت الصراخ علشان اطمن على جيراني لقيت صراخ بيقول أدهم مات هنا، بجرى لقيت الرصيف كل دم، لقيت المتهم ده عنده 50 سنة، وعامل زي الحيطة وطالع من المحل بيقول أنا اتصيت حد تاني عايز يدبح وأنا معرفش أن ابني هوه اللي اندبح، والشباب راحوا شيلين أدهم وحطوه على الدراجة النارية وجارتي وضع الايشارب في جنب أدهم لإيقاف النزيف وراحوا المستشفى وجري المتهم والشباب جريوا وراه شوية وقالوا أدهم مات .. طب مات ازاي ياولاد ده كان واقف جنبي قالوا دا أدهم مات في المستشفى، أطيب خلق الله على الأرض كانوا مسمينه أدهم الطيب».

اقرأ أيضًا : 

غدًا.. الحكم على متهم بـ«أحداث الصف» أمام المستشار حماده الصاوي «الطلاق للعيب».. حقيقة هذا النوع ومعناه وشروطه تاجرا في الحشيش وحازا أسلحة نارية .. حكم رادع لعاطلين بالصف انتحال صفة وسرقة و4 متهمين .. قرار عاجل بالحبس وتفريغ كاميرات 5 كيلو استروكس وهيروين .. قرار عاجل ضد عاطلين بالقاهرة قرار عاجل في حريق شقة بحدائق القبة ومصرع صاحبتها

وأكدت الجدة قائلة : « مكنش فيه منازعات بينهما وايش جاب عشرين سنة لخمسين سنة، ولا أي عداوة ولا بنحتك به نهائيًا أنا مش عايزه إلا حقه لأن ده حق اليتيم .. ده يتيم وأن ربيته معملكش حاجة .. اديته طعنة ماشي .. جريت وراه واديته 3 طعنات حرام عليك والله هوه ده اللي حصل أنا كابوس لحد دلوقتي با أدهم».

جار الضحية : «عينيه مغمضين وجسمه متلج»

وأوضح جار المجني عليه والجاني قائًلا: «كنت قاعد عند محل صاحبي ولقيت المتهم بيتكلم مع مجموعة شباب من ضمنهم أدهم كان واقفين وبيزعق وبيهدده وبيقوله أنت بتبص لي ليه وأنا معدي أنا محدش يبصلي أنا مش هسيبك هضربك وهموتك وأدهم متكلمش والمتهم قاعد يزعق أكتر ويشتم بألفاظ مخلة وبيهدد مجموعة الشاب أنه هيضربهم ويعتدي عليهم فراح أدهم ماشي وأثناء المشي قام المتهم بشده وقام موقعه على رصيف وطلع حاجة من جنبه وضربه في صدره أكثر من مرة فراح بعض الشباب بإبعاء الجاني من على أدهم ووقع ووقعت معاه الألة الحادة اللي ضرب بها أدهم ولكنه لحق وخدها وابتدى أدهم يقوم وبدل ما يجري على البيت جري عكس فراح الجاني جري وراه وأخذ بطعنه في ظهره لحد أدهم مكملش أخر الشارع عينيه مغمضة وجسمه متلج والدم من كل حته في جسمه».

جارة الضحية : «نفسي أكل الجاني بسناني» 

وأشارت أم مريم جارة المتهم قائلة : «أنا كنت نازلة وكان الله يرحمه واقف مع أصحابه وقف يهزر معاي وضحكت وابتسمت واستريت في الكلام مع جدته إلى أن سمعت صراخ فوجدت هاني الجاني بيطعن أدهم ووقع على الأرض وصرخت ولقيت هاني ماسك حاجة فضة بتلمع حادة وقمت بهدي الموقف قبل ما أشوف الدم علشان ميمسكش فيه تاني لحد ما لقيت بينزف دم وأدهم بيقوله أنا متكلمتش عليه وهو بيرد عليه أنت لسه فيك نفس واستمر في طعنه حتى مات وقمت بوضع الايشارب الخاص بي ووضعته على الجرح وناديب على أصحابه يشيلوه يودوه المستشفى.. حسبي الله ونعم الوكيل .. وده لازم يتعدم كل دقيقة وكل ثانية علشان حق الغلبان اليتيم كان بيعمل كل حاجة لأهل منطقة لدرجة يسيب شغله علشان يوصل الناس بالدراجة النارية بتاعته، كنت عايزه أكله بسنانه لما شفته في النيابة.. ونفس زي ما ايدي كان فيها دم أدهم أشوفه وهم بيعدموه».   

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: شاب عريس الجنة جدة صدى البلد قتل شاب عجوز جريمة قتل تحقيقات النيابة العامة صدى البلد

إقرأ أيضاً:

قرار قضائي حول المتهم بإنهاء حياة طفلة في السلام

أصدرت محكمة جنايات القاهرة المنعقدة في العباسية، قرارًا بمد أجل النطق بالحكم على المتهم بتعذيب وقتل الطفلة مكة بمنطقة السلام، لجلسة الأسبوع الأول من شهر سبتمبر المقبل، وذلك لتعذر حضور المتهم من محبسه.

 

بدأت تفاصيل الواقعة بوصول الطفلة مكة إلى المستشفى فى حالة حرجة، وبتوقيع الكشف الطبى عليها تبين وجود آثار تعذيب على جسدها، وفارقت الحياة متأثرة بالإصابات التى لحقت بها.

تم اتخاذ كافة الإجراءات القانونية اللازمة، وتبين من خلال التحقيقات أن زوج عمة المجنى عليها هو مرتكب الواقعة، حيث قام المتهم بالاعتداء بالضرب المبرح على الطفلة حتى لفظت أنفاسها الأخيرة، وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة وتولت النيابة التحقيق، التى أمرت بإحالته إلى المحاكمة الجنائية عقب انتهاء التحقيقات معه.

التحفظ على مضبوطات عثر عليها بداخل شقة تدار لتصنيع الإستروكس في مدينة نصر

أمرت نيابة مدينة نصر، بالتحفظ على المضبوطات التي عثر عليها بداخل شقة تدار كمصنع لتصنيع الإستروكس في مدينة نصر، وطلبت النيابة تحريات الأجهزة الأمنية حول الواقعة والاستماع لأقوال الشهود في الواقعة للوقوف على أسباب وملابسات الحادث.

التحفظ على المضبوطات التي عثر عليها بداخل شقة تدار لتصنيع الإستروكس في مدينة نصر.

وتبين من التحريات قيام (عاطل "له معلومات جنائية") بمزاولة نشاط إجرامي تخصص فى مجال تصنيع مادة الإستروكس المخدر والإتجار بها متخذًا من شقة سكنية مستأجرة كائنة بدائرة قسم شرطة مدينة نصر ثالث مكانًا لممارسة نشاطه الإجرامى.

وعقب تقنين الإجراءات تم استهدافه وضبطه وبحوزته (فرد خرطوش - عدد من الطلقات النارية - كمية من الإستروكس المخدر وزنت ٢٥ كيلو جرام -  كمية من البودر الخام المخدر وزنت كيلو جرام – كمية من مخدر الهيروين - ميزان حساس - أدوات التصنيع).

واعترف بحيازته للمواد المخدرة بقصد تصنيع مخدر الإستروكس باستخدام الأدوات المضبوطة، والاتجار بها وحيازته للسلاح الناري تحرر محضر بالواقعة وتولت النيابة التحقيق.

حبس مستريحة الملابس للنصب على السيدات في المنصورة

كما امرت جهات التحقيق  بالدقهلية، بحبس مستريحة الملابس للنصب على السيدات وذلك 4 أيام على ذمة التحقيقات، وكلفت المباحث الجنائية بسرعة تحرياتها التكميلية للوقوف على نشاط المتهمة.

تلقى قسم شرطة أول المنصورة بمديرية أمن الدقهلية ، بلاغا من سيدتين بتضررهما من (سيدة - مقيمة بدائرة القسم) لقيامها بالنصب عليهما والاستيلاء منهما على (1.317 مليون جنيه) نظير شراء ملابس لهما من الخارج إلا أنها لم تف بذلك أو رد المبالغ المالية لهما.


 

 

مقالات مشابهة

  • "سكسونيا قتل سباك الوراق".. أسرة "حسن" تكشف تفاصيل قتله على يد بلطجي بسبب تناول المخدرات في العقار (فيديو وصور)
  • اكتشاف جثة شابة كويتية في حقيبة بعد يومين من اختفائها
  • قرار قضائي حول المتهم بإنهاء حياة طفلة في السلام
  • "ضربه بكزلك".. استمرار حبس المتهم بقتل سباك بطعنة نافذة في الوراق
  • أسرة ضحية لقمة العيش بطوخ: المتهم قتلوا علشان بيطالب بحقة وترك 3 أطفال صغار اتيتموا
  • "منعه من شرب مخدرات".. حبس المتهم بقتل سباك بطعنة نافذة في الوراق
  • "طعنة بالصدر".. ننشر صورة المتهم بقتل سباك الوراق بسبب المخدرات
  • "منعه من تعاطي المخدرات تحت البيت".. شقيقة ضحية بلطجي الوراق تكشف تفاصيل الواقعة
  • بعد إحالته للمفتي.. تأجيل محاكمة متهم بقتل منجد المعادي لشهر يوليو
  • تأجيل محاكمة المتهم الرئيسي في قتل جواهرجي بولاق أبو العلا