كتب- محمد عمارة ومحمد نصار:
تصوير- محمود بكار:

قال فريد زهران، المرشح الرئاسي، رئيس حزب المصري الديمقراطي الاجتماعي، إنه يمتلك برنامجًا من 4 محاور إذا تحقق سيحل أزمة مصر الاقتصادية.

وأضاف "زهران"، في حوار لمصراوي، ينشر لاحقًا، أننا أمام نظام يحتكر السلطة والثروة والمجال العام، ونريد تحرير الاقتصاد، متابعًا: السلطات السيادي منها وغير السيادي يملكوا ويديروا الاقتصاد المصري بطريقة غير تنافسية، وأرى ضرورة أن تقتصر ملكية الدولة على القطاعات الاستراتيجية مثل قناة السويس ومجمع الألومنيوم والكهرباء، باستثناء ذلك يترك للقطاع الخاص.

وواصل المرشح الرئاسي: بالتالي لو خدت هذه الخطوة يعني آلاف المصانع والورش والمستثمرين اللي بطلوا يشتغلوا، عشان انعدام الأجواء التنافسية، هيرجعوا يشتغلوا وده معناه أجور وفرص عمل وإنتاج.

واستطرد فريد زهران: مرة بفتح التلفزيون لقيت مستثمر بيقول هاخد فلوسي وهخرج برة مصر، ملقتش ناس بتستقيل أو ناس تندهش من الكلام ده، في الوقت اللي عايز تجذب مستثمرين بتطفش اللي عندك، رقم واحد تحرر الاقتصاد، عشان تنتج وتصدر، وتقعد مع الديانة وتجدول، محدش هيقعد معاك دلوقتي، الاقتصاد المصري ليس موضع ثقة لأنه ليس اقتصادًا تنافسيًا.

وأشار إلى أن الخطوة التانية أو القرار رقم 2، يكون عبر إعادة جدولة تنفيذ ما يسمى بالمشروعات الكبرى، التي لم تدرس بشكل كافٍ: اللي لغاية دلوقتي بتستدين عشانها، من شهرين بتاخد 2 مليار دولار عشان تكمل قطار محدش هيركبه، محتاج تعيد الجدولة، مبقولش توقفه، عشان ده إهدار للمال، والقرار الثالث، إرجاء تنفيذ مشروعات كبرى لأجل غير مسمى متتورطش في مشروعات تانية.

وفيما يتعلق بالقرار الرابع، قال فريد زهران: وقف الإنفاق اللي فيه بذخ، وقف طريقة أتخن برج وأعظم إيه اللي يراد منه الفخفخة، هتقدر توفر فلوس تعمل بها رفع لموازنة التعليم والصحة ورفع لبرامج الحماية الاجتماعية لفترة مؤقتة حتى يستعيد الاقتصاد عافيته، ده برنامج اقتصادي اجتماعي، على التوازي معه برنامج إصلاح سياسي.

وتابع المرشح الرئاسي: بدون ما تبقى ملتزم بقوانين العمل الدولية، مش هيجي مستثمر، جزء رئيسي من الإصلاح الاقتصادي في مصر، يكون فيه آمال لإصلاح سياسي عشان المستثمر يحس إنه بلد آمن، هذه قرارات، مش محتاجة مناقشة.




المصدر: مصراوي

كلمات دلالية: مخالفات البناء مستشفى الشفاء انقطاع الكهرباء طوفان الأقصى الانتخابات الرئاسية أسعار الذهب فانتازي الطقس سعر الدولار سعر الفائدة فريد زهران مرشحو الرئاسة أزمة الدولار الاقتصاد المصري طوفان الأقصى المزيد المرشح الرئاسی فرید زهران

إقرأ أيضاً:

12 سنة من الصمود.. السيسي: الشعب المصري قوي وتحمل تبعات هو غير مسؤول عنها

كتب- محمد عبد الناصر:

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن مصر ليست سوقًا ضخمة فقط؛ بل هي 120 مليون بالضيوف الموجودين، وتوجد أيضًا هنا قوة عاملة قوية، لافتًا إلى أن 70% من شعبنا أقل من 40 سنة.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته بالمؤتمر الاستثماري المصري- الأوروبي المشترك: "الكلمة المهمة اللي عايز أقولها، إن فيه شعب لمصر، بقاله أكثر من 12 سنة صلب وصامد ومتطلع لمستقبل أفضل".

وتابع رئيس الجمهورية: "التحديات اللي قابلت مصر من 2011 حتى الآن ضخمة؛ وهي اختبار نجح فيه المصريون، ويؤكد أن البيئة آمنة بإرادة شعب قوي، تحمل تبعات هو مش مسؤول عنها؛ زي كوفيد وحرب أوكرانيا وروسيا وحرب غزة، ولكن تحمله لها، اللي أنا باشكره على هذا التحمل، ده أكبر ضمانة للاستقرار".

واستكمل الرئيس السيسي: "زي ما ذُكر، خلال الـ10 سنين الماضية كنا حريصين على أن نؤهل الدولة المصرية بشكل يتيح الانطلاق في الصناعة وكل المجالات".

وأوضح الرئيس السيسي للمشاركين في المؤتمر، أنه توجد فرصة كبيرة للاستثمار في مصر، وسنبذل كل الجهود لتوفير بيئة ناجحة لهذه الاستثمارات.

مقالات مشابهة

  • مصنعي السيارات: "اللي معاه عربية ميفرطش فيها.. الأسعار هتزيد"
  • وزير الصحة يؤكد تقديم جميع التسهيلات لتنفيذ برنامج التشغيل المشترك للمستشفيات
  • 12 سنة من الصمود.. السيسي: الشعب المصري قوي وتحمل تبعات هو غير مسؤول عنها
  • «التخطيط»: برنامج الإصلاحات الهيكلية يستهدف تعزيز دور القطاع الخاص
  • رفع سعر الخبز بين رئيس نقابات العمال ومدير عام الاقتصاد
  • بالفيديو.. ميسرة تكشف سر طلب الزواج من  ايوب الصحافة وائل الدحدوح
  • «المصريين الأحرار»: ثورة 30 يونيو أنقذت الدولة من الانهيار وجاءت بإرادة شعبية خالصة
  • انسحاب ثاني مرشح من السباق الرئاسي في إيران
  • ‏انسحاب المرشح المحافظ علي رضا زاكاني من السباق الرئاسي في إيران
  • إليكم أسعار صرف الريال السعودي والدولار اليوم في صنعاء